Suomen häpeällinen perusturva

Re: Suomen häpeällinen perusturva

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 06.03.2011 10:55

minätäällä kirjoitti:Minä olen täysin eri mieltä esim. terapeuttien ja psykoterapeuttien pätevyyden suhteen. On edes joku turvatäysin härskiltä psyykkisen tilan huonontumiselta, kun terapeutilla on edes jonkunsuunnan psykoterapeutin pätevyys.

Tuo ei silti ole mikään varma tae estää psyykkisen tilan huonontuminen. Minä kävin psykodynaamisella psykologi-psykoterapeutilla, joka ei ollut selvillä dissosiaatiosta ja traumoista häivääkään. Joudun sen "hoidon" vuoksi täydellisen hajoamisen ja psykoosin partaalle ja jatkuvaan dissosiointiin, joista parantuminen on todella hidasta. Mahdollisesti en toivu siitä entiselleni koskaan, sillä tavoin työkykyiseksi ja työtätekeväksi kuin olen ollut.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.03.2011 15:13

Mirri kirjoitti:Suomessa ei ole koulupakkoa, mutta on tarkkaan määritelty oppivelvollisuus.
Oppivelvollisuus/-oikeus koskee alaikäisiä, joten aikuiset ovat sen ulkopuolella.
Ei taida olla mitään lakia, joka sanoisi täysi-ikäisten ihmisten olevan oikeutettuja/
velvoitettuja opiskelemaan.

Koulupakko on käytännössä.

Mutta mitä ihmettä ylenmääräinen koulutus auttaa ja hyödyttää
muita kuin ko. oppilaitoksia; työnantajia vain harvemmin.

Täälläkin kirjoittajat ovat useimmat ylioppilaita. Mutta havaintokyky
on kuin sokeilla ja muisti kuin alzheimerilaisilla. Kirjoituksista
puuttuvat pisteet, pilikuista puhumattakaan, ja virkkeiden rakenteet
ovat usein yhtä silli salaattia. Sanavarasto on niukka, ja viestit
toistavat itseään. Mutta muhkeita tekeleitä silti syntyy, vaikkakin
analysoivat esseet ovat harvinaisuuksia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.03.2011 15:21

Psykopatologia kirjoitti:Täälläkin kirjoittajat ovat useimmat ylioppilaita. Mutta havaintokyky
on kuin sokeilla ja muisti kuin alzheimerilaisilla. Kirjoituksista
puuttuvat pisteet, pilikuista puhumattakaan, ja virkkeiden rakenteet
ovat usein yhtä silli salaattia. Sanavarasto on niukka, ja viestit
toistavat itseään. Mutta muhkeita tekeleitä silti syntyy, vaikkakin
analysoivat esseet ovat harvinaisuuksia.

Toisin sanoen sinulle kelpaamatonta ihmisainesta. Ei voi mitään, ettei laatu miellytä. Minä kuitenkin sinuna hiljentyisin miettimään, miksei palsta vedä puoleensa laadukkaampia yksilöitä; siinähän olisi ylläpidolla pohtimisen paikka. Mistäs sitä tietää, jos vaikka huonolta vaikuttava aines kertoisikin ylläpitäjän tasosta. Mutta sellainen on varmaan aivan mahdoton ajatus...

Silti minusta tuntuu kummalliselta, ettei ylläpitäjä tule ajatelleeksi moista mahdollisuutta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.03.2011 15:45

Koko ajanhan minä ajattelen, vaan en aina virka.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 06.03.2011 15:48

Ei palstan taso aivan toivoton voi olla, koska Mirrikin käy joskus kylässä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.03.2011 16:14

Joo, minulla on vain laudaturit psykologiassa ja sosiologiassa
sekä psykiatrian cum laude ja kasvatustieteen approbatur.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.03.2011 16:48

Psykopatologia kirjoitti:Mutta mitä ihmettä ylenmääräinen koulutus auttaa ja hyödyttää
muita kuin ko. oppilaitoksia; työnantajia vain harvemmin.

Monipuolinen opetustarjonta auttaa kasvuikäisiä ihmisiä, jotka eivät vielä tiedä ryhtyisivätkö isona muusikoksi, vai matemaatikoksi, vai olisiko lakaisukoneen kuljettajana oleminen sittenkin kivointa. Tai jokin muu...

Keskenkasvuisten ihmisten mahdollisuudet kaventuisivat, jos heille ei tarjottaisi oppivelvollisuusvuosina laajaa katsausta erilaisiin asioihin; että mitä kaikkea sitä voisikaan isona tehdä. Ja lisäksi vielä mahdollisiman laajaa yleissivistystä oppivelvollisuuden puitteissa. Mielestäni olisi väärin kilpailuttaa lapsia ja teinejä keskenään niin, että heitä ohjattaisiin jo varhain 'erikoistumaan' johonkin. Ennen tehtiin niin, mutta minusta systeemi oli huono ja lapsia kohtaan epäoikeudenmukainen.

Ylenmääräinen yhteiskunnan kustantama koulutustarjonta aikuisille on mielestäni toinen asia; siinä olisi tarkistamisen ja kenties kaventamisenkin (vai pitkien ja korkealle kurottelevien koulutusputkien lyhentämisen) paikka. Eikö yliopistoissa olla taas mentykin lyhentämisen suuntaan, kun on otettu takaisin alempi korkeakoulututkinto; sehän taisi ennen olla, mutta poistettiin jossakin vaiheessa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.03.2011 16:51

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alempi_korkeakoulututkinto

Klo 17.17

Ettei tässä vaan ole jotain kusetettu nimikkeillä?
Po. alempi yliopistotutkinto, joka nykyään (muka)
vastaa AMK-tutkintoa.

Täten amislaisetkin pääsevät hyviin toimiin,
kun on oikein akateeminen tutkinto!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 06.03.2011 20:33

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:... Siinä olen samaa mieltä, että tällaisten väärinymmärrysten varalta voisi olla hyvä ratkaisu laittaa yksittäiselle kirjoittajalle tarkoitettu kommentti viestin loppuun, eikä alkuun...

1. Ei se ole sinun mielipiteestäsi riippuva asia vaan yleinen käytäntö.
Mirri kirjoitti:... Pahoittelen, että kirjoitin tavalla, joka sai sinut käsittämään viestini väärin...

2. En vähääkään usko, ettet muka osoittanut minulle koko viestiäsi; nyt vain yrität selitellä parhain päin sitä, ettet ollut lukenut minun viestiäni lainkaan vaikka minulle vastasitkin.
(lisäsin numeroinnin selkeyden vuoksi.)

Ensimmäiseen kohtaan totean, että ahaa, ok.

Toisen kohdan johdosta tekisi mieleni kysyä, että väitätkö minun valehtelevan. Mutta tekisin hirmuisen tyhmästi esittämällä moisen kysymyksen, joten jätän kysymättä. Sen sijaan kerron, ettei sinun uskomuksillasi ainakaan minulle ole merkitystä; ei tässä ole ollut kysymys mistään uskonasiasta. Minun puolestani saat uskoa viestistäni ihan mitä vain ikinä haluat uskoa. Jos haluat uskoa niin kuin kerrot, niin mikäs siinä; se on minulle ok.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 07.03.2011 10:10

Pientä epätarkkuutta vain.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 07.03.2011 10:56

Heh, meidän hatarassa talossamme oli kovilla pakkasilla ajoittain vain 13 astetta huolimatta ahkerasta puiden kantamisesta ja lämmittämisestä. Kaksilasiset ikkunat soluasunnossa eivät pidä lämpöä kovin hyvin, mutta paksujen ikkunaverhojen käyttäminen ja niiden kiinnipitäminen myös päiväsaikaan auttaa kylmyyden torjunnassa. Voi myös pukeutua tavallista paksummin. Minäkin käytän toisinaan kaksia villahousuja ja kahta villatakkia, että tarkenen paremmin, joskus myös toppatakkia. Kullanmuruni eivät ole tottuneet mihinkään luksuselämään edes kotonaan.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 07.03.2011 15:06

Kyllä mielellään huoneiden sisälämpötila saisi olla ainakin +18 astetta, todella näin. Mutta tulee eteen tilanteita, joissa tuokaan toive ei täyty. Sitten vain koetetaan luovia siinä tilanteessa niillä edellytyksillä eteenpäin kohti parempaa. Jostain syystä vain kaikkeen tottuu, kun ei jaksa toimia riittävästi tilanteen parantamiseksi.

Ei jossain karaistumisessa mitään hienoutta ole, onhan vain olosuhteiden pakosta koettuja tilanteita. Siinä ehkä oma suhteellisuudentaju häviää tai muuttuu niin, että alkaa kokea asioita ja tilanteita eri tavalla kuin muut ja se ehkä tekee minut niin "kummalliseksi", että kun päästän jotain ajatuksiani "julkisuuteen", olen taas jonkin ihmettelyn kohde, vaikka kertomani olisi omasta mielestäni vain "tavallista". Kärsimyksistäni en osaa sanoa mitään, kun en juurikaan muista niistä mitään, paitsi ehkä hetkittäin. Luultavasti eri ihmiset pitävät eri asioita kärsimyksenä. Luultavasti suhtaudun moniin muita kuohuttaviin asioihin aivan rauhallisesti ja neutraalisti tai ihmettelen, mitä kuohuttavaa jossain asiassa oikeastaan on.

Työnteossakaan ei ole mitään hienoa, kun se menee kohtuuttomuuksiin. Joskus olen verrannut itseäni ylivenytettyyn jouseen, jota on vähitellen vedetty yhä pidemmäksi, kunnes se lopulta plörähti kokonaan ulos kuosistaan ja meni pilalle. Ei sellaisessa elämässä ole mitään hienoa tai ihailtavaa. Mutta minulla on varmaan ollut omat syyni, miksi olen käyttäytynyt niin mielettömällä tavalla suhteessa itseeni. Se kaikki on tehnyt minut hyvin tunnottomaksi, myös aivan fyysisesti niin, etten edelleenkään koe kehoani kovinkaan paljon. Mutta koin tässä pienen ihmeen, kun sain pitkästä aikaa itseni hiihtämään. Siinä aloinkin kokea kehoani ja kaikkia tuntemuksia, mitä vain voi kuvitella, janon tunnetta, lämpenemistä, kaikkia lihaksia, paljon muutakin, jota en nyt osaa luetella. Mutta tuo kaikki kesti vain vähän aikaa ja sitten se taas oli poissa, tavoittamattomissani, eikä se toistunut myöhemmin, kun kokeilin sitä uudelleen.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Gyver » 07.03.2011 15:17

.
Viimeksi muokannut Gyver päivämäärä 11.05.2011 13:51, muokattu yhteensä 1 kerran
Gyver

ViestiKirjoittaja Maria » 07.03.2011 15:51

+22,5 näyttää mittari lähes aina lattialla. Silti joskus tuntuu vilpolalta. Mieluiten ottaisin elävän lämpöpatterini viereeni, mutta kun joskus kuorsaa. Taannoin hän pelasti minut lähes varmalta hypotermiapaleltumiselta, kun vähäksi aikaa oli irrottanut lapasen kädestäni syödäkseni omenaa. Kädet jäätyivät niin pahoin, että tunto meni joksikin aikaa (-20 astetta ja viima). Onneksi apu oli vastassa. Ilman käsineitä hän sattui olemaan liikkeellä, mutta siitä huolimatta kädet aivan tuliset. Niihin sitten takerruin.
Maria

ViestiKirjoittaja minätäällä » 19.03.2011 22:16

Mirri nyt kyllä unohtaa ihan yleiset tilastot, joissa näkyy selvästi, että mitä vähemmän koulutusta, sitä korkeampi työttömyysaste.
Minusta on sääli, myös Suomen kannalta, jos opinnoissa hyvin menestyvä nuori ei kykene jatkamaan opintojaan sen takia, ettei vanhemmalla/vanhemmilla ole maksaa 10 000 euroa per lukukausi pelkästä opinto-oikeudesta, kustantamaan vuokra-asuntoa ja elämistä poissa kotoa, ostamaan kirjoja jne. Olen todella huolissani oman lapseni suhteen, minun eläkkeelläni ei juuri reissailla eikä juhlita, eikä kotoa käsin voi yliopistossa käydä.

Minusta Suomen kaltaisen vähäväkisen ja kalliiden elinkustannusten maan ei kannata laskea kotimaisen halpatyövoiman varaan kilpailukykyvalttina. Meidän kannattaa satsata koulutukseen ja osaamiseen, Mirri. Ellei sitten vihreiden ja kokoomuksen mallin mukaan tuoda se halpatyönosaajaporukka tänne suomalaisten verovaroin maahanmuuttajina elätettäviksi ja ilmaiseksi työvoimaksi.
minätäällä

Edellinen

Paluu Yleistä ja ajankohtaista