Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Kyllästynyt, ok. Lopetan keskustelun kanssasi tähän.
Mainitsen sitten ihan erikseen, jos jokin viestini on jostakin syystä osoitettu nimenomaan sinulle, eikä kaikille osallistujille yleiseen keskusteluun.
Niinhän sinä tuossa viestissäsi juuri teit; sinä osoitit pitkän ja saarnaavan viestisi minulle!
Kyllästynyt, et näköjään ymmärrä tekstin kappalejaon merkitystä. Pitkässä tekstissä vain yksi kappale oli osoitettu sinulle; ei niissä muissa
Kyllästyneestä/sinusta mainittu tavullakaan - ihan olivat yleisluonteista kirjoitusta. Ja se yksi kappalekin sisälsi lähinnä toteamuksen nykytodellisuudesta, ei mitään sen ihmeellisempää. En mitenkään onnistu käsittämään mikä ihme sinut sai kuvittelemaan, että olisin osoittanut koko pitkän tekstin
sinulle, kun ei siinä puhuta sinusta mitään muualla kuin siinä yhdessä kappaleessa.
Mutta kuten sanoin; väärinkäsitysten välttämiseksi ilmaisen jatkossa selvemmin, jos sanon sinulle jotakin. Jos en jokaisessa kappaleessa erikseen mainitse sinua, voit hyvin olettaa, etten ole kirjoittanut sinulle.
Tähän asti olen kirjoittanut sinulle; tästä eteenpäin ihan yleisesti.
Mielestäni tässä väärinkäsityksessä on taas yksi hyvä esimerkki siitä millaisia väärinkäsityksiä voi syntyä, jos ei tunneta kirjoittamiseen ja lukemiseen liittyviä yhteisiä pelisääntöjä; kuten kappalejaon merkitystä. Yhdessä pitkässä tekstissä (vaikka kirjan pituisessa) voidaan puhua ties miten monenlaisista asioista, ja vaikka miten monille ihmisille niin yhdessä ja erikseen, kun käytetään kappalejakoa. Mutta lukijankin täytyy ymmärtää kappalejaon merkitys. Jos yhdessä - tai vaikka useammassa - kappaleessa kirjoitetaan erityisesti jollekin tietylle kohteelle, se ei tarkoita sitä, että koko teksti alusta loppuun asti on osoitettu samalle kohteelle. Kappalejako osoittaa sen.
Toki kirjoittaja voi osoittaa monilla muillakin tavoilla kenelle teksti on tarkoitettu. Hän voi esimerkiksi laittaa kappaleiden alkuun ja tekstiin muuallekin siitä viitteitä; puhutella nimellä, sanoa sinä/te, jne - vinkkejä, joista lukija ymmärtää kenelle teksti on osoitettu, vai onko osoitettu kenellekään erityisesti.
Nämä kaksi kappaletta ovat selkeästi yleisluonteista kirjoitusta ilman mitään nimettyä kohdetta; silti, vaikka kirjoittamani tekstin ensimmäisessä kappaleessa yhtä selkeästi on osoitettu kohde, jolle kirjoitin.
Kyllästynyt, kävin oikein tarkistamassa mitä olen kirjoittanut. Tarkalleen ottaen siinä pitkässä tekstissä ei ole osoitettu sinulle kuin yksi ainokainen virke; se ensimmäinen virke, joka on samalla selkeästi yksi kappale. Ja silti sinä kuvittelit minun kirjoittaneen koko viestin alusta loppuun sinulle!
Se on mielestäni ikävää, että tulkitset ja sanot mielipidekirjoituksia saarnaaviksi; sitähän ne eivät ole. Mielipidekirjoitus on mielipiteiden ilmaisua; keskustelun herättämistä, sekä keskusteluun osallistumista.