Kuutar, olen kanssasi monessa samaa mieltä.
Tosin en ajatellut sitä 'rodun parantelua' varsinaisena rodunjalostuksena, mutta kyllähän se sitäkin voi tarkoittaa.
Natsien kolkko rotuoppi kummitteli pitkään monien mielessä. Niinpä rodunjalostus oli ruma sana, jonka lausumista ääneen ujosteltiin. Nyt fyysikko Stephen Hawking sanoo suoraan, että geeniteknologian avulla parannellaan kohta ihmistä, "halusimmepa tai emme". Monen tiedemiehen sormet syyhyävät päästä parantelemaan rotuaan.
Sekään ei ole selvää, että puhutaanko maailmanlaajuisesti, vai Suomen tilanteesta esim. puhuttaessa monista tiedemiehistä syyhyävine sormineen; joten teksti on epäselvä.
Minulla oikeastaan syntyi tekstistä mielikuva, että se on kirjoitettu 'pilke silmäkulmassa' ja tarkoitettu luettavaksi samalla tyylillä; silti, vaikka se epäilemättä on tarkoitettu myös provokatiiviseksi ja ravistelevaksi kannanotoksi vakaviin asioihin. Mutta en usko, että kaikki tekstin paisuttelut ja kärjistykset ovat tarkoitettu otettaviksi todesta tai faktana.
Otsikoista selviää paremmin artikkelin laajuus ja muu sisältö; siinä puhutaan muustakin kuin rodun parantelusta ja geenien saamisesta kuriin.
Kuutar kirjoitti:Mirri:Sekään ei ole selvää, että puhutaanko maailmanlaajuisesti, vai Suomen tilanteesta esim. puhuttaessa monista tiedemiehistä syyhyävine sormineen; joten teksti on epäselvä.
Sen enempää Suomessa, kuin maailmanlaajuisesti, jos puhutaan länsimaista, ei ole menossa mitään rotupuhtausohjelmia missään. Ranskassa jo holocaustin kieltäminen on rikos.
Mirri kirjoitti:Kuutar, olen kanssasi monessa samaa mieltä.
Tosin en ajatellut sitä 'rodun parantelua' varsinaisena rodunjalostuksena, mutta kyllähän se sitäkin voi tarkoittaa. Sekään ei ole selvää, että puhutaanko maailmanlaajuisesti, vai Suomen tilanteesta esim. puhuttaessa monista tiedemiehistä syyhyävine sormineen; joten teksti on epäselvä.
Minulla oikeastaan syntyi tekstistä mielikuva, että se on kirjoitettu 'pilke silmäkulmassa' ja tarkoitettu luettavaksi samalla tyylillä; silti, vaikka se epäilemättä on tarkoitettu myös provokatiiviseksi ja ravistelevaksi kannanotoksi vakaviin asioihin. Mutta en usko, että kaikki tekstin paisuttelut ja kärjistykset ovat tarkoitettu otettaviksi todesta tai faktana. Minusta jo pelkästään ilmaisu tiedemiesten sormet syyhyävät heijastelee pilkettä kirjoittajan silmässä. Samoin kuin Suomi siistiksi-heitot huutomerkkeineen, sun muut. Otsikkokin Julma visio - geenit kuriin ja vammaiset pois kertoo mustasta huumorista. Onko terveyssosiologin 'lupa' kirjoittaa vakavista asioista sellaisella tyylillä; se tietysti on toinen juttu.
Vielä siitä otsikosta; artikkeli on laajempi kuin tuon otsikon alla oleva katkelma, jonka minä siteerasin yhteen ketjuun. Toivottavasti ei ole syntynyt kuvaa, että tuo otsikko aiheineen olisi koko artikkeli.
Artikkelin muut väliotsikot ovat: Medikalisaation mahti, Kunnon kapitalismiin, Terveyshaaveiden ruokintaa, Potilas ei ainut palveluiden tarvitsija, Tautivainu herkistyy, Yllykkeitä sairaudelle, sekä Medikalisaatio tarvitsee rajoja.
Nythän Mirri oikein innostui arvioimaan tekstiä. Häntä naurattaa, kun minua itkettää.
Otsikoista selviää paremmin artikkelin laajuus ja muu sisältö; siinä puhutaan muustakin kuin rodun parantelusta ja geenien saamisesta kuriin.
Mirri kirjoitti:Kuutar kirjoitti:Myllykankaan auktoriteettia esitetään vasta-argumentiksi sille, että toinen keskustelija ei pidä artikkelia "tiedon kultajyvänä." Tässä tapauksessa oikeampi vasta-argumentti olisi ollut kommentoida tuon artikkelin sisältöä.
Vaikea kommentoida sisältöä, jos ei ole tietoa tarkastellaanko sisältöä lääketieteellisestä vai jostakin muusta näkökulmasta. Artikkeli ei ole lääketieteilijöiden kirjoittama, joten selvää on ainakin se, ettei se ole 'tiedon kultajyvä' lääketieteellisestä näkökulmasta tarkasteltuna.
Onko sisällöllä painoarvoa jostakin muusta näkökulmasta tutkailtuna; se on toinen asia. Kriittiseen tarkasteluun voidaan oikeastaan ryhtyä vasta sitten kun tiedetään mistä näkövinkkelistä artikkelia arvioidaan; tiedettäisiin edes suurinpiirtein mistä näkökulmista (ja millaisella yleissivistyksen, oppineisuuden ja koulutuksen tasolla) olisi tarkoitus tarkastella...
Mirri kirjoitti:Päästiin mitäänsanomattomalta hyvyys/huonous-akselilta pois, ja tenttaavasta keskustelutyylistä eroon. Harva ihminen kovin avoimesti kertoo mietteitään kurkusta puristamalla ja vaatimusten edessä, ja aiheen (kuten tekstin) määritteleminen hyväksi/huonoksi on varma keino tyrehdyttää keskustelu. Joten jos tekstistä halutaan keskustella, on ihan järkevää irrottaa sormet keskustelukumppanin kurkulta, ja lähestyä tekstiä jollakin muulla tavalla kuin sanomalla sitä hyväksi/huonoksi.
Noin ainakin minun kanssani, koska harvoin tarkastelen tekstiä hyvänä/huonona; joten enpä sitten osaa sanoakaan sitä hyväksi tai huonoksi, vaikka miten yritettäisiin puristaa vaatimusten mukaista vastausta.
Vaikea uskoa, että puhumalla tiedemiesten syyhyävistä sormista viitattiin mihinkään menossa tai olemassa olevaan 'rotupuhtausohjelmaan'.
Mirri kirjoitti:Lopetan keskustelun tähän.
Maria kirjoitti:Mirrin viittaus tai lähinnä vihjaus siihen, että Myllykangas et al. astuessaan ihmistieteilijöiden reviirille olisi siksi aiheuttanut kritiikkiä on myös höpöä. On esiintynyt tutkijoita, joiden voidaan katsoa astuneen ihmistieteilijöiden reviirille ja joista esimerkkinä lähinnä mieleeni tulee yhteiskuntatieteiden alan Prof. Tatu Vanhasen harjoittamat tutkimukset, vaikka eivät aivan suoraan tähän liity.
Minä siis puhuin ihmistieteilijän tunkeutumisesta luonnontieteilijöiden reviirille. Ehkä käsitteet ovat epäselviä (kuten ihmistieteet); siksi syntyi virhetulkinta. En oikein muuten ymmärrä miten kirjoittamani virke on voinut kääntyä noin ylösalaisin; että olisin viitannut (vihjaillut!) ihmistieteilijän tunkeutuneen ihmistieteilijöiden reviirille. Ajattelin sosiologiaa (myös terveyssosiologiaa) ihmistieteenä ja lääketiedettä luonnontieteenä.Lisäksi artikkeli kenties oli ihmistieteilijän röyhkeyteen asti uskalias tunkeutuminen luonnontieteilijöiden reviirille.
Mirri kirjoitti:Edellä on niin tökerö väärinkäsitys, että korjaan, koska moinen virhetulkinta on syntynyt minun tekstistäni. Kirjoitin näin:Minä siis puhuin ihmistieteilijän tunkeutumisesta luonnontieteilijöiden reviirille. Ehkä käsitteet ovat epäselviä (kuten ihmistieteet); siksi syntyi virhetulkinta. En oikein muuten ymmärrä miten kirjoittamani virke on voinut kääntyä noin ylösalaisin; että olisin viitannut (vihjaillut!) ihmistieteilijän tunkeutuneen ihmistieteilijöiden reviirille. Ajattelin sosiologiaa (myös terveyssosiologiaa) ihmistieteenä ja lääketiedettä luonnontieteenä.Lisäksi artikkeli kenties oli ihmistieteilijän röyhkeyteen asti uskalias tunkeutuminen luonnontieteilijöiden reviirille.
Tämä viesti ei ollut osallistumista keskusteluun, vaan vakavan tulkintavirheen korjaus. Tulkintavirhe oli vakava, koska väärin tulkittu ajatukseni muuttui vähintäänkin kummalliseksi. Ja sitten kai taas joku inttäisi kiven kovaan, että minähän olen sanonut Myllykankaan tunkeutuneen ihmistieteilijöiden reviirille - joten ihan järkevää oikaista virhe tuoreeltaan.
Maria kirjoitti:Minä muistin väärin väittämisesi. Kyse ei ollut käsitysvirheestä (tai sinun ilmaisutavallasi ilmaistuna kääntymisestä päässäni), vaan muistivirheestä. Joten lopettaisitko virheitteni monimutkaisen vatvomisen?
Lisäksi artikkeli kenties oli ihmistieteilijän röyhkeyteen asti uskalias tunkeutuminen luonnontieteilijöiden reviirille.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa