Obelix kirjoitti:Fobian takia työ kyvytön kärsii lisäksi tod. näk. persoonallisuus häiriöstä.
Aloitusviestin linkissä kerrotaan tärkeä asia:
Fobioiden taustalla on usein traumaattinen kokemus lapsuudesta, mutta ahdistushäiriö voi kehittyä myös aikuisiällä.
- Läheisen kuolema tai onnettomuus saattaa laukaista fobian. Taustalla on kuitenkin usein väkivaltatilanteet. Meillä Suomessa koettu perheväkivalta on suurin fobioiden selittäjä, Kerman kertoo.
Psykoterapeutti hämmästelee sitä, että Suomessa monet ihmiset yrittävät sinnitellä pelkotilojensa kanssa vuosikaupalla yksin.
- Fobiat ovat yllättävän yleisiä. Suomessa ihmiset odottavat yleensä yllättävän pitkään ennen hoitoon hakeutumista.
Myös aikuisiällään ihminen voi traumatisoitua niin, että hänelle syntyy jokin enemmän ja vähemmän sinnikäs fobia. Kyllä psykoterapia voi pelkojen voittamisessa olla ensiarvoisen tärkeä hoitomuoto, ja lääkitys toimii vain tukihoitona.
Aikuisiälläkin syntyvät pelot voivat paisua ja jäädä pitkäaikaisiksi, jos ei aleta hoitaa nopeasti ja tehokkaasti. Sekin tietysti auttaisi, jos ihminen itse tunnistaisi ja 'tunnustaisi' pelkonsa, eikä häpeäisi niitä; hoitaminen olisi helpompaa ja voisi olla itselläkin keinoja pelkojensa selättämiseen.
Mielestäni on jätetty turhan vähälle huomiolle se, että aikuisiällä tapahtuvat vakavat elämänkriisit, traumatisoitumiset, sun muut elämän 'ääritilanteet' synnyttävät erilaisia pelkotiloja, jotka voivat rajoittaa elämää ties miten pahasti.
Omasta kokemuksestani muistan ajan, jolloin pelkäsin kaikkia vastaan tulevia kookkaita koiria niin, että kiersin ne kaukaa ja olin vilkkaassa taajamassa pelkoineni vaaraksi muille tiellä liikkujille koiria kartellessani. Muitakin aikuisiän 'elämänkolhujen' synnyttämiä pelkotiloja on ollut, mutta se oli vakavin ja pitkäaikaisin. Toinen lähes yhtä vakava, mutta kuitenkin käytännössä vähemmän haitallinen oli, etten pitkiin aikoihin kestänyt hälytysajoneuvojen sireenien ulvontaa ilman hankalaa ahdistuneisuusreaktiota - sekin aikuisiän traumatisoitumisen synnyttämä fobia, ja kesti vuosia. Voiton puolella koin olevani siinä vaiheessa, kun ei sentään tullut itku joka kerta, kun pillit ulvoivat... Vasta viime vuosina olen huomannut pysyväni kutakuinkin tyynenä ilman minkäänlaista ahdistuneisuusreaktiota ambulanssin mennessä pillit ulvoen ohitse; minulle siis ambulanssi oli pahin.
On tarvittu traumojen työstämistä niin yksin kuin yhdessä ammatti-ihmisen kanssa; lääkitys yksistään on aika avuton hoitokeino hallitsemattomien pelkoreaktioiden hoitamisessa.