Sukupuolisensitiivinen kasvatus

Re: Sukupuolisensitiivinen kasvatus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.12.2012 14:11

Riidankylväjä kirjoitti:Joka vahvistaa stereotypioita.

Hilppa kirjoitti:Eli siis tunnistit jotain väärää tyttären halussa saada pinkki hame?

Riidankylväjä kirjoitti:Yritin soveltaa sukupuolisensitiivistä kasvatusta, joka pyrkii karsimaan stereotypiat. Eli pyrin asettumaan feministin asemaan.

Tuohon ilmeisesti myös perustat ajatuksesi, että sukupuolineutraali (tai sukupuolisensitiivinen) kasvatus olisi haitallista lapselle.

Mielestäni menet harhaan siinä, että ryhdyt arvioimaan lapsen valinnan oikeellisuutta ja punnitsemaan hänen oikeuttaan ilmaista itseään ja persoonaansa.

Jos kyse on lapselle tärkeästä, mutta aikuisen kannalta sinänsä merkityksettömästä (ja mahdollisuuksien rajoissa olevasta) valinnasta, lapsen tulisi saada tehdä valintoja. Aikuinen puuttuu lapsen hamevalintaan, kun tulee pohtia, onko hame riittävän lämmin asuste -15°C:een viimaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.12.2012 14:14

Johnny Cash: A Boy Named Sue
http://www.youtube.com/watch?v=-1BJfDvSITY
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.12.2012 14:23

Illusia kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Illusia kirjoitti:Minä ymmärsin, että sukupuolisensitiivisessä kasvatuksessa nimenomaan pyritään ottamaan lapsen sukupuoli huomioon, ja tarkoituksena on välttää kumpaankin sukupuoleen liittyviä haitallisia stereotypioita kasvatuksessa.

Mitä ovat nämä "haitalliset stereotypiat"?

Esimerkiksi, jos sanotaan pojalle, ettei hän saa itkeä, koska miehet eivät itke. Haitallista voi olla myös se, jos tytöt pakotetaan olemaan hiljaa ja kiltisti vain siksi, koska he ovat tyttöjä, kun toisaalla veljet saavat riekkua ja olla kovaäänisiä "poikia".

Olen samaa mieltä kanssasi, että nuo ovat haitallisia stereotypioita. Toisaalta sitten taas rajanveto sen suhteen, mikä on haitallista ja mikä tervettä, on joskus vaikeata.

Esim 6vee tyttölapsi, joka haluaa lähteä kauppaan "vesiraja"-tyyppisessä minihameessa ilman pikkupöksyjä. Vähän ääriesimerkki, mutta johonkinhan se raja on tässäkin asiassa vedettävä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.12.2012 14:33

Riidankylväjä kirjoitti:Mitäs tehdään, kun tyttö vaatii, että haluaa pinkin hameen?

Voisitko antaa hieman taustatietoja aiheesta? Aihe on hyvin mielenkiintoinen.

Onko kyseessä tyttären ja isän välinen keskustelu tai mielipideväittely?

Elääkö tytär oidipaalivaihettaan?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Illusia » 03.12.2012 14:35

Kahvi kirjoitti:Olen samaa mieltä kanssasi, että nuo ovat haitallisia stereotypioita. Toisaalta sitten taas rajanveto sen suhteen, mikä on haitallista ja mikä tervettä, on joskus vaikeata.

Esim 6vee tyttölapsi, joka haluaa lähteä kauppaan "vesiraja"-tyyppisessä minihameessa ilman pikkupöksyjä. Vähän ääriesimerkki, mutta johonkinhan se raja on tässäkin asiassa vedettävä.

Vaikea uskoa, että tuollaista tilannetta tulisi edes vastaan. Jotkut taaperot voisivat juoksennella kotona ilman vaippaa, että saisivat ilmakylpyjä, mutta asiallisesti pitää pukeutua, kun mennään kodin ulkopuolelle. Eihän se ole mikään sukupuoleen sidottu asia edes.

En ole vielä jaksanut googlettaa sukupuolineutraalista kasvatuksesta mitään. Saatan palata asiaan.
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 03.12.2012 14:39

Riidankylväjä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Mitäs tehdään, kun tyttö vaatii, että haluaa pinkin hameen?

Tehdään samoin kuin pojan halutessa leikkiä autoilla.

Mutta mitäs sitten tehdään, jos poika haluaa pinkin hameen ja tyttö tykästyy 'poikien' leikkeihin, tahtoo itselleen pyssyn ja batman-viitan?

Pyssyt on jo pojilta kielletty.

PS. Minusta tytöt saavat leikkiä "poikien leluilla" ja "poikamaisia leikkejä", jos haluavat.

Tiedän, että pojilta on pyssyt kielletty. Taistelin kieltoa vastaan 80-luvulla poikieni päiväkodissa; mielestäni siinä asiassa tehtiin vakavasti väärin poikia kohtaan. Sitä paitsi joutuivathan tytötkin luopumaan pyssyistä, ne on kielletty myös tytöiltä. Mutta onneksi pyssyleikeistä tykkäävät lapset ovat kekseliäitä, eivät ne leikit ainakaan 80-luvulla mihinkään kadonneet, tosin niitäkin yritettiin ponnekkaasti kitkeä pois. Se oli kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty; pyssyksi sopii vaikka lumilapio... Pyssykielto ei liittynyt sukupuolten tasa-arvopyrkimyksiin, vaan se tapahtui rauhankasvatuksen nimissä.

Saavatko pojat pukeutua pinkkiin hameeseen tai leikkiä prinsessaa, jos haluavat?
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 03.12.2012 14:43

Mirri kirjoitti:--
pyssyksi sopii vaikka lumilapio...
--
Saavatko pojat pukeutua pinkkiin hameeseen tai leikkiä prinsessaa, jos haluavat?

Totta kai saavat.
Pojat voivat kuulemma nakerrella näkkileivästä pyssyn muotoisen. Sen sallisin kyllä.
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.12.2012 14:56

Illusia kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Olen samaa mieltä kanssasi, että nuo ovat haitallisia stereotypioita. Toisaalta sitten taas rajanveto sen suhteen, mikä on haitallista ja mikä tervettä, on joskus vaikeata.

Vaikea uskoa, että tuollaista tilannetta tulisi edes vastaan. Jotkut taaperot voisivat juoksennella kotona ilman vaippaa, että saisivat ilmakylpyjä, mutta asiallisesti pitää pukeutua, kun mennään kodin ulkopuolelle. Eihän se ole mikään sukupuoleen sidottu asia edes.

Niin, kysymys onkin tosiaan siitä, että milloin joku on "asiallista" ja milloin taas kysymys on "haitallisten stereotypioiden" ylläpitämisestä. Näkemyseroja lienee olemassa tässäkin asiassa, semmoisesta veteen viivan piirtämistähän tuo on.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.12.2012 14:58

Itse olen laittanut merkille, että toisinaan pyritään kieltämään maskuliinista käytöstä ja suosimaan feminiinistä käytöstä milloin minkäkin ismin nimissä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 03.12.2012 15:00

Noh, menisitkö, Kahvi, itse ulos vesirajahameessa ilman alushousuja?
Illusia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.12.2012 15:02

Kahvi kirjoitti:Itse olen laittanut merkille, että toisinaan pyritään kieltämään maskuliinista käytöstä ja suosimaan feminiinistä käytöstä milloin minkäkin ismin nimissä.

Mielestäni tulkitset nyt ymmärtämättömästi ja ottamatta huomioon ketjuun kirjoitettuja kaikkia muita viestejä.
Hilppa kirjoitti:

Voisitko antaa hieman taustatietoja aiheesta? Aihe on hyvin mielenkiintoinen.

Onko kyseessä tyttären ja isän välinen keskustelu tai mielipideväittely?

Elääkö tytär oidipaalivaihettaan?

Olisin erityisesti toivonut, että Riidankylväjä (myös toki Kahvikin) pohtisi kysymyksiäni ja vastaisi esittämiini kysymyksiin. Vaikka teoreettisena näkökulmana teoreelliseen esimerkkiin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.12.2012 15:05

Helmenkalastajan laatualoituksia ;) odotellessa...

Kysyin tuolla aiemmin, mitä yhdyssanan alkuosa 'sukupuoli-' tuo lisää sensitiivisyyteen?
Eikö sensitiivinen kasvatus ottaisi lasta huomioon sellaisena kuin hän on?
Mielestäni sana on epäonnistunut, sillä se on jossain määrin harhaanjohtava.
Siitä ei käy ilmi, mitä kyseisen laisessa kasvatuksessa painotetaan.

Mielenkiintoisia kommentteja hameista tässä ketjussa :roll:
Erityisesti vaaleanpunaista hametta on syytä välttää sukupuolisensitiivisyyden nimissä?
15 °C pakkasessa ei ole syytä käyttää hametta? Päiväkoti-ikäisellä?
Sikäli kuin muistan, omalla tyttärelläni saattoi olla hame kovillakin pakkasilla, mutta sen päälle puettiin toppahaalari.
Toppahaalari puettiin myös pojalleni samanlaisilla pakkasilla eli olisi se hame vissiin mahtunut poikanikin haalarin alle...
Poikani ei tosin koskaan esittänyt toivetta pukeutua hameeseen. Jos on sellaista kokeillut, niin on tehnyt sen minulta salaa.
Olisi kyllä saanut minun puolestani kokeilla, jos olisi kiinnostusta ollut.

Pyssyleikit kiehtovat useimpia poikia ja monia tyttöjäkin. Tytöt vain eivät taida leikkiä niitä keskenään, vaan ainoastaan silloin,
kun poikiakin on mukana.

Nukkeleikkejä minä olen oman muistini mukaan leikkinyt vain muiden tyttöjen kanssa. Kun olin yksin, nuket saivat olla rauhassa.
Kun olen myöhemmin lukenut pienten tyttöjen kehityksestä, olen ymmärtänyt olleeni erilainen tyttölapsi.

Lasten kanssa kommunikoiminen muodostuu omanlaisekseen kunkin lapsen kanssa. En silti kiellä, etteikö voisi olla hyvä joskus
jokaisen lasten kanssa (erityisesti töikseen) tekemisissä olevan aika ajoin pysähtyä kuuntelemaan omaa kommunikointiaan.
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Hilppa » 03.12.2012 15:09

Helmenkalastaja kirjoitti:...
15 °C pakkasessa ei ole syytä käyttää hametta? Päiväkoti-ikäisellä?
Sikäli kuin muistan, omalla tyttärelläni saattoi olla hame kovillakin pakkasilla, mutta sen päälle puettiin toppahaalari.
Toppahaalari puettiin myös pojalleni samanlaisilla pakkasilla eli olisi se hame vissiin mahtunut poikanikin haalarin alle...

Nyt vähän takerruit yksityiskohtaan viestissäni, jossa ajatukseni ydin oli aivan jotain muuta. Tosin keskustelu on siltä osin vielä kesken ja odottelen Riidankylväjän ja Kahvin kommentteja hamekysymykseen noin ylipäätään.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.12.2012 15:26

Illusia kirjoitti:Noh, menisitkö, Kahvi, itse ulos vesirajahameessa ilman alushousuja?

En tietenkään, kuinka niin?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.12.2012 15:27

Hilppa kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Itse olen laittanut merkille, että toisinaan pyritään kieltämään maskuliinista käytöstä ja suosimaan feminiinistä käytöstä milloin minkäkin ismin nimissä.

Mielestäni tulkitset nyt ymmärtämättömästi ja ottamatta huomioon ketjuun kirjoitettuja kaikkia muita viestejä.

Itseasiassa toin keskusteluun siihen aikaisemmin kirjoitettuun liittymättömän oman havaintoni.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.12.2012 15:28

Hilppa kirjoitti:Olisin erityisesti toivonut, että Riidankylväjä (myös toki Kahvikin) pohtisi kysymyksiäni ja vastaisi esittämiini kysymyksiin. Vaikka teoreettisena näkökulmana teoreelliseen esimerkkiin.

Vaikea vastata kysymyksiisi, kun kysyn samoja asioita (toisella muotoilulla).
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 03.12.2012 15:38

Kahvi kirjoitti:Niin, kysymys onkin tosiaan siitä, että milloin joku on "asiallista" ja milloin taas kysymys on "haitallisten stereotypioiden" ylläpitämisestä. Näkemyseroja lienee olemassa tässäkin asiassa, semmoisesta veteen viivan piirtämistähän tuo on.

Miksi edes laitoit tuon esimerkin tuohon? Pitihän minun tietenkin miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että olisiko kyseessä jokin haitallinen stereotypia vai ei. Näin kai niitä asioita pitäisi pohtia, jos lasta kasvatetaan sukupuolisensitiivisesti, monelta eri kannalta. Pitää olla tarkkana. Eikö? Periaatteessa ei kai kuitenkaan kannata tehdä asioista monimutkaisempia kuin mitä ne ovat.

Edit: Lisäsin viimeisen lauseen.
Viimeksi muokannut Illusia päivämäärä 03.12.2012 15:42, muokattu yhteensä 2 kertaa
Illusia

ViestiKirjoittaja Helmenkalastaja » 03.12.2012 15:39

Kahvi, älä välitä, ei munkaan kysymyksiin vastata... :cry:
Helmenkalastaja

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.12.2012 15:41

Illusia kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Niin, kysymys onkin tosiaan siitä, että milloin joku on "asiallista" ja milloin taas kysymys on "haitallisten stereotypioiden" ylläpitämisestä. Näkemyseroja lienee olemassa tässäkin asiassa, semmoisesta veteen viivan piirtämistähän tuo on.

Miksi edes laitoit tuon esimerkin tuohon? Pitihän minun tietenkin miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että olisiko kyseessä jokin haitallinen stereotypia vai ei. Näin kai niitä asioita pitäisi pohtia, jos lasta kasvatetaan sukupuolisensitiivisesti, monelta eri kannalta. Pitää olla tarkkana. Eikö?

Nimenomaan siksi laitoin, että pohdittaisiin sitä, että milloin on kysymyksessä haitallinen stereotypia ja milloin ei ole.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 03.12.2012 15:43

No nyt ymmärsin. Kiitos kun jaksoit selittää.
Illusia

EdellinenSeuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa