Riidankylväjä kirjoitti:Olen mittinyt, että kannattaisiko kerätä kulta talteen esim luotto- ja sim korttien liittimistä?
Illusia kirjoitti:En tiedä, mutta jos hampaan amalgaamipaikka irtoaa tai murenee, niin pitääkö murut kiikuttaa ongelmajätekeräykseen? Itse kerran nielaisin.
moinmoin kirjoitti:En kierrätä, kun samaan paikkaan ne sinne roska-autoon lykkää...
Hilppa kirjoitti:Illusia kirjoitti:En tiedä, mutta jos hampaan amalgaamipaikka irtoaa tai murenee, niin pitääkö murut kiikuttaa ongelmajätekeräykseen? Itse kerran nielaisin.
Samaan, mihin särkyneet kuumemittaritkin eli apteekiin? En tiedä.
Toisaalta ne ovat melko inerteiksi käsitellyt, koska on suuuhun laitettu. Eli ei huolta, vaikka noin kävisi.
Illusia kirjoitti:Minun siivouskomerossani on muovipussillinen rikkoutuneita energiansäästölamppuja ja vanhoja paristoja. Ehkä minä saan joskus kiikutettua ne asialliseen ongelmajäteroskalaatikkoon. Tietäisi vaan tarkalleen, missä sellaisia on.
Kahvi kirjoitti:Illusia kirjoitti:Minun siivouskomerossani on muovipussillinen rikkoutuneita energiansäästölamppuja ja vanhoja paristoja. Ehkä minä saan joskus kiikutettua ne asialliseen ongelmajäteroskalaatikkoon. Tietäisi vaan tarkalleen, missä sellaisia on.
Itse näin kerran huomattavaa vaivaa selvittäessäni tuota samaa asiaa. Google sen lopulta minulle kertoi, mutta aika tarkkana sai olla siinä, että mitä sai mihinkin pisteeseen palauttaa, mihin kellonaikoihin ja missä tarkalleen ottaen ao pisteet sijaitsevat.
Lähin piste löytyi rautakaupan pihasta. Parkkipaikan perällä oli kierrätyskontti - joka oli lukossa. Avain piti hakea kassalta, ja samalla kirjoittaa listaan kuka ja mitä oli tuomassa pisteeseen. Noh, tuli ainakin harrastettua hyötyliikuntaa, kun ravasi edestakas parkkipaikkaa muutaman energiasäästölampun takia. Löydät palautuspisteen, haet sen avaimen, viet lamput pisteeseen, palautat avaimet ja lonnit takaisin autoon.
Vois olla kyllä huomattavasti helpomminkin järjestetty. Niin ja lista piti täyttää varmaan sen takia, että palautuspiste oli tarkoitettu yksityishenkilöille (ei yrityksille) ja se oli kaiketi tapa karsia firmojen tuomiset.
Kun jo pelkästään palautuspisteiden selvittäminen vaatii vaivannäköä, niin en yhtään ihmettele että ihmiset heittää ongelmajätteitä sekajätteisiin.
Hilppa kirjoitti:Kuin myös laitan pienmetallin keräykseen tuikkujen alumiinikuoret. Nyt kun on joulu tulossa ja vuoden pimeimmät hetket, tekisi mieleni polttaa tuikkuja parvekkeella, mutta.
Parafiini ei pala riittävän hyvin pakkasessa, vaan iso osa jää kupin reunoille kovaksi sydämen jo loppuun palettua. Tuosta johtuen paloaikakin on aika lyhyt. Mikä neuvoksi?
Nimim. Aidosta kynttilänvalosta pitävä.

Mirri kirjoitti:Ekologisesti ajatellen olisi tietysti järkevintä jättää kertakäyttöisiin alumiinikuoriin pakatut tuikut ostamatta. Tuikkuja on saatavissa lasikuoriin pakattuina, ja lasikuoriin on saatavissa 'täyttötuikkuja'. Lasiin pakatut tuikut ovat vähän kalliimpia metallikuorisiin verrattuna, ja lasituikku teettää työtä sillä tavoin, että lasi kenties pitää puhdistaa, jos siihen haluaa laittaa uuden tuikun entisen tilalle.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa