Kirjoittaja Mirri » 01.12.2012 20:22
Näkemyseroja on edelleen ja nykyisin varmaan entistä enemmän, koska perinteinen naisasialiikekin on ottanut käyttöönsä sanan feminismi. Juuri siksi nykyisin feminismi pitää sisällään monenlaisia suuntauksia ja tunnetaan myös käsite radikaalifeminismi, joka erottaa 'vanhan' feminismin perinteisestä naisasialiikkeestä.
Riidankylväjä, miksi sinun on niin vaikea ymmärtää, ettei enää ole liikettä nimeltään naisasialiike, eikä aktivisteja nimeltään naisasia-aktivistit, vaan niitä kaikkia sanotaan feminismiksi? Feminismin käsite on laajentunut, eikä se enää ole niin kapea-alainen käsite kuin synnyinaikoinaan ja historiansa alkuaikoina, hyväksyit sinä ja hyväksyvät 'perinteiset' feministit sitä tai ei.
Moniko mies tai nainen nykyisin sanoo olevansa naisasia-aktivisti, tai naisasialiikkeen kannattaja? Ei tuollaisia vanhentuneita käsitteitä ole käytössä, ne ovat korvautuneet lyhyillä ja ytimekkäillä ilmaisuilla feministi ja feminismi. Sinä olet ajastasi jäljessä kieltäytyessäsi ymmärtämästä ja hyväksymästä tätä asiaa. Kannattaisi varmaan sinunkin mielessäsi uudistaa feminismi-sanan sisältö vastaamaan sitä mitä se nykyisin tarkoittaa.
Minäkin olen riittävän vanha tietääkseni niin naisasialiikkeen kuin feminisminkin syntyajoista jotakin. Siksi niin hyvin tiedänkin, että perinteisen naisasialiikkeen kannattajana minulla on nykyisin 'oikeus' sanoa itseäni feministiksi, vaikken ole sen enempää lesbo, miesvihaaja kuin telaketjuilla varustettukaan. Jos olisin sanonut itseäni feministiksi 70-luvulla, asia olisi ollut toinen; silloin sanan sisältö oli eri kuin nykyisin. Silloin minun olisi pitänyt sanoa itseäni naisasialiikkeen kannattajaksi...
Feminismi ja muu naisasialiike ovat sulautuneet yhteen nykyisin niin, ettei ole erikseen feminismiä ja naisasialiikettä; on vain feminismi erilaisine suuntauksineen. Olen tarkkaan miettinyt miksi 'uskaliaasti' sanon itseäni feministiksi, vaikken olekaan sen enempää alkuperäisen feminismin kuin nykyisen radikaalifeminisminkään kannattaja. Nykyisin pääsääntöisesti ihmiset tietävät ja ymmärtävät feminismin olevan laaja käsite, joka tarkoittaa naisasialiikettä; ei enää tarvitse miettiä kuinka radikaali pitää näkemyksiltään olla, jottei olisikaan naisasialiikkeen vaan feminismin kannattaja.
Minun näkökulmastani katsottuna sinun vanhentuneet ja yksioikoiset totuusjulistuksesi ovat suorastaan loukkaavia; palstan ladyt eivät muka tiedä mitä ovat sanoessaan itseään feministeiksi... Kyllä minä ainakin tiedän ja oikein hyvin tiedänkin. Ja tiedän tasan tarkkaan miksi käytän itsestäni nykyaikaista sanaa feministi, enkä vanhentunutta ja pölyttynyttä ilmaisua naisasialiikkeen kannattaja.