Psykopatologia kirjoitti:Eikö tarkoituksena olekaan todostaa, että kaikki on huonommin kuin ennen?
Minulleko osoitit kysymylsen, koska esitit sen vastaukseni jälkeen?
Minun tarkoitukseni ei ole ollut todistaa mitään tuollaista. En ole sellaista mieltä osoittanut, että kaikki olisi huonommin kuin ennen. Päinvastoin. Moni asia on paremmin kuin ennen. Hyvin selkeästi sen näen omasta serkusparvestani, joissa on selkeästi minun ikäisiäni ja itseäni kaksikymmentä vuotta nuorempia. Nuoremmat serkkuni ovat siis eri sukupolvea kuin minä ja sen huomaa. Älykkäämpiä, rohkeampia, luottavaisempia ja paremmin pärjääviä ovat nuoremmat. Saattaa johtua siitä, että heidän vanhempansa eivät ole lapsuutensa sodan jaloissa viettäneitä ihmisiä, joten ovat psyykeltään ehjempiä ja ovat kyenneet antamaan paremmat eväät lapsilleen maailmalle lähtöä varten kuin oman sukupolveni vanhemmat ovat kyenneet.
Mutta mitään ehdotonta ja varsinkaan yleistävää mielipidettä en halua ilmaista, koska perheitä ja sukuja on niin kovin monenlaisia. Oma sukuni on sikäli kuitenkin hyvä esimerkki maamme historian vaikutuksista, koska minulla on paljon serkkuja, jotka tunnen läheisesti ja jotka ovat selkeästi kahdessa eri "polvessa" syntyneitä. Mielipiteeni perustuvat siis omiin kokemuksiini; eivät ole mitään ehdotonta faktaa.