Oletko tullut ajatelleeksi...?

Re: Oletko tullut ajatelleeksi...?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.11.2012 12:19

Mirri kirjoitti:
Lette kirjoitti:"...otsikossa olevalla ja käyttämälläni sanonnalla olen tullut loukanneeksi tämän foorumin ylläpitäjää..."
Tässä asetutaan toisen yläpuolelle sanomalla, että toinen on loukkaantunut. Kyseessä on vallankäyttö.
Vaikuttaa että silttä, sanoja on itse loukkaantunut. Loukkaantuminen on tietenkin sallittua.

Jos minulle sanotaan, että jokin käyttämäni sanonta on perseestä, oletan toki, että noin voimakkaan sanan käyttäjä on loukkaantunut käyttämäni sanonnan vuoksi - tuskin hän muuten sanoisi sanontani olevan perseestä. Ja toisaalta toki minä pahastun, jos minuun kohdistetaan noin voimakas - aggressiivinen - sana omasta mielestäni aiheettomasti.

Missä kohdassa tässä kuviossa on vallankäyttöä? Inhimillistä pahastuneisuutta puolin ja toisin, mutta entä vallankäyttö?

Kyllä täällä olen joutunut itsekin sietämään kaikenlaista, tyhmittelyä, ym.

Mielestäni kyse ei ole semantiikasta tai mistään sanonnan kieliopillisesta kelpoisuudesta vaan siitä, että sanontaan (oletko tullut ajatelleeksi, että ...) on sisäänrakennettuna asenne, jossa on ylimielisuuden, välinpitämättömyyden ja/tai loukkaantuneisuuden lataus. Lisäksi sanonta on rakennettu siten ovelasti, että kuulijalla ei ole mitään järkevää (aikuismaisen kommunikaation) keinoa vastata siihen. Tuolloin seuraus on se, että sanonta jää ilmaan roikkumaan ikään kuin omaksi totuudekseen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.11.2012 12:33

Voimakas alatyylinen sanonta voi olla kuin tuuban töräys kaiken sieviestelyn jälkeen,
eikä se välttämättä ainakaan mitään voimakasta loukkaatuneisuutta osoita.

Kyseessä on (myös) verevä ja iskevä tyylikeino.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.11.2012 12:35

Mielenkiintoisia tulkintoja.

Kun minulta kysytään oletko tullut ajatelleeksi, pystyn löytämään aikuismaisia keinoja vastaamiseen, enkä koe ajattelukykyäni vähäteltävän tai kyseenalaistettavan. Mutta uskoakseni ymmärrän, jos joku toinen tulkitsee saman sanonnan kielteisenä, vähättelevänä ja peräti loukkaavana. Tämän keskustelun kuluessa olen tullut ajatelleeksi, mikä voisi olla kyseistä ilmaisua lähellä oleva, joka ei tuntuisi niin loukkaavalta - jos kerran sanonta oletko tullut ajatelleeksi on loukkaava.

Miten vaikkapa oletko ottanut huomioon? - olisiko yhtään parempi vaihtoehto tilanteeseen, jossa tulee mieleen kysyä joltakin, että 'oletko tullut ajatelleeksi'? Esim. oletko ottanut huomioon, että kaupat menevät aikaisin kiinni?

Kiitokset tähän mennessä tulleista kommenteista, niistä on ollut hyötyä asian ymmärtämisessä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.11.2012 12:37

Psykopatologia kirjoitti:Voimakas alatyylinen sanonta voi olla kuin tuuban töräys kaiken sieviestelyn jälkeen,
eikä se välttämättä ainakaan mitään voimakasta loukkaatuneisuutta osoita.

Kyseessä on (myös) verevä ja iskevä tyylikeino.

Ok, tuo on hyvä tietää. Ettei loukkaantuneisuutta, vaan tuuba törähtää aina silloin tällöin... :)
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.11.2012 12:48

Ei vaan ukkonen jyrähtää.
Hilppa

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa