Tiedostatko mikä sinua motivoi?

Re: Tiedostatko mikä sinua motivoi?

ViestiKirjoittaja Kuutar » 09.11.2012 01:07

Uusimmassa Tiede-lehden numerossa oli yllättävä selitys sille, mikä ihmistä motivoi.

Buffalon yliopiston psykologien mukaan ihmisen oksitosiinin vastaanottoa säätävissä reseptorigeeneissä tietty emäspari voi rakentua kolmella tavalla. Jos henkilöllä on kyseisessä emäsparissa kaksi guaniinia, hän näkee maailman valoisana, uskoo ihmisten hyvyyteen ja tekee itsekin hyvää. ( tämä emäspari saattaisi olla esim. Lettellä) Jos taas guaniinin kera onkin adeniini tai emäsparin muodostaa kaksi adeniinia, kyseinen henkilö pitää maailmaa uhkaavana ja ihmisiä pohjimmiltaan pahoina.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.11.2012 01:18

Ei tuollainen efekti voi olla dikotominen ja sataprosenttinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Lette » 09.11.2012 10:58

mr jalsan kirjoitti:En aina tunnista. Minusta ei ole ollenkaan välttämätöntäkään, mikäli toimintaa ohjaa hyvä.

Toisinaan saatan rientää apuun ihmiselle joka ei vuosienkaan saatossa ole kuin piikittänyt avusta. Kaikki eivät osaa apua pyytää ja toiset eivät kykene ottamaan mitään vastaan.

Nyt olen petipotilaana ja odotan, että lapseni tulee minua auttamaan asiassa, jossa tarvitaan myös minun panostani. Lapseni motiivina on vastuuntunto ja auttamisen halu. Minun motiivini on rakkaudelliset ja kasvatuksellinen lähtökohta asian hoitumiselle.

Kyllä, hyvä toiminta kertoo motiivista, hyvästä tarkoitusperästä.
Ilmeistä on, että olet levittänyt (hyvää) rakkautta ympärillesi.
Rakkaus on suuri vaikuttaja; rakkaus poikii aina lisää rakkautta!
Lette

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 11:17

YLE kirjoitti:Tutkijat selvittivät: Mistä himo syntyy?

Olipa kyse sitten kiihkeästä kaipuusta tai hillittömästä seksuaalisesta halusta, himo voi ajaa järjettömänkin tuntuisiin tekoihin.

Himoa voi esiintyä monessa eri muodossa, mutta tutkijoiden mukaan taustalla ovat aina tiedostamattomat tunnemuistot.

Himon valtaan joutuneet ihmiset näyttävät pahimmillaan menettävän järkensä, koska himon tunne itsessään voi häritä todellisuudentajua. Järki unohtuu, kun voimakkaat tunteet saavat vallan. Tämän vuoksi himonsa vallassa toimiva ihminen ei tunne syyllisyyttä tai häpeää.

Himo on hyvin yksilöllistä; se, mikä herättää halun yhdessä ihmisessä, ei vaikuta toiseen mitenkään. Tutkijoiden mukaan tämä johtuu henkilöhistoriasta: himo saa alkunsa yksilöllisistä kokemuksista ja tiedostamattomasta muistamisesta, jotka kiihottavat mielikuvitusta.

Implisiittisellä muistilla on siis tärkeä rooli himon syntymisessä. Kiintymykseen ja rakkauteen liittyvät varhaiset, tiedostamattomat muistot vaikuttavat käyttäytymiseemme, tavoitteisiimme, intohimoihimme ja kiinnostuksen kohteisiimme koko eliniän. Ongelmia voi syntyä silloin, jos varhaiset kokemukset perustuvat epäterveisiin ihmissuhteisiin, jolloin toistamme huonoja käytösmalleja aikuisenakin.

Toisaalta kun ihmissuhteista on kyse, himoon vaikuttaa aina myös himon kohde itse omine tiedostamattomine muistoineen. Himo voikin ilmiönä olla paljon luultua monimutkaisempi, tutkijat arvelevat.

Lisää aiheesta
Psychology Today: Deconstructing Lust

http://yle.fi/uutiset/tutkijat_selvitti ... yy/6330295

Tuon mukaan tiedostamattomat(kin) tunnemuistot voivat aiheuttaa himoa. Ja himo lienee yksi meitä vahvastikin motivoiva tekijä.

Ei liene kovin ihmeellistä, että yksilö ei ole täysin tietoinen hänen käyttäytymistään ohjaavasta himosta?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Lette » 09.11.2012 11:35

Hyvä Kahvi!

Etkö voisi luoda omaa ketjua himolle.
Olen tarkoittanut ketjun muuhun, kuten vastauksista näkyy.
Kiitos!
Lette

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 11:45

Lette kirjoitti:Hyvä Kahvi!

Kiitos!

Mutta eikös himo ole yksi suurimpia motivaattoreita meissä ihmisissä - joten siksi juuri tähän ketjuun kuuluva aihe?

Eikä nyt siis puhuta pelkästä seksuaalisesta himosta, himoja voi olla kaikennäköisiä. Ikäväkin voi olla "himo".
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.11.2012 17:38

Letellä näyttää olevan vain kaksi motiivia;
1) rakkaus ja
2) rakkauden inversio.

Ko. motiivit olevat laveita, eivätkä ne sovi yksittäisten tekojen selittämiseen,
esimerkiksi "mikä motivoi (spontaania) naurua juuri nyt?" tai "miksi nyt syön liha-
pullia enkä kalapullia?" yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.11.2012 18:55

Kahvi kirjoitti:
Lette kirjoitti:Hyvä Kahvi!

Kiitos!

Mutta eikös himo ole yksi suurimpia motivaattoreita meissä ihmisissä - joten siksi juuri tähän ketjuun kuuluva aihe?

Eikä nyt siis puhuta pelkästä seksuaalisesta himosta, himoja voi olla kaikennäköisiä. Ikäväkin voi olla "himo".

Minustakin himo on vahva motiivi. Jos ja kun aikuisella ihmisellä on ongelmia impulssikontrollin kanssa, hänen impulssikontrollinsa kai yleensä pettää erilaisten himojen vuoksi - himo on pitelemätön yllykke. Himojen taustalta löytyy vaikka mitä tiedostamattomia ja voimakkaita tunnemuistoja, joihin olisi hyvä päästä käsiksi, jos halutaan antaa himojensa riepottelemalle ihmiselle keinoja tiedostaa motiivejaan.

Lette ilmeisesti puhuu jostakin muusta kuin motiiveista, jos himon eri muodoista kirjoittaminen ja keskusteleminen ei sovi tähän ketjuun. Impulssiensa kanssa kamppailevat aikuiset ihmiset kuitenkin joutuvat kysymään mikä motivoi, jos haluavat saada yllykkeensä hallintaan. Vastaus olisi, että himo (erilaisissa ilmenemismuodoissaan) motivoi. Toinen kysymys on, että mikä hallitsemattoman himon synnyttää. Sen vastauksen avulla voitaisiin päästä miettimään elämän - etenkin kasvuvuosien - varrella syntyneitä (tiedostamattomia) tunnemuistoja; voitaisiin päästä himon lähteille ja tiedostamaan käyttäytymisen motiiveja.

En ymmärrä miksei himo(i)sta voisi/saisi puhua ketjussa jonka otsikkona on Tiedostatko mikä sinua motivoi. Käsittääkseni himo on erittäin keskeinen ja merkittävä motivaattori - ja hyvin tärkeä tunnistettavaksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 10.11.2012 19:09

Niin, ja Letten mukaanhan rakkaus on tärkeintä. Rakkauteen kuuluu myös eroottinen rakkaus, johon voi kuulua himoa:

Länsimaisessa kulttuurissa rakkaus jaetaan usein Platonin esittelemän kolmijaon mukaan: eros (eroottinen rakkaus), filia (veljellinen rakkaus), agape (jumalallinen rakkaus). P. Cicovacki mainitsee neljäntenä rakkauden muotona amorin, romanttisen rakkauden.[4]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rakkaus

Lette, onko sinun mielestäsi eroottinen rakkaus lähtökohtaisesti huono asia?
Kuutar

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.11.2012 19:10

Himon soundi on seksuaalinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jail » 10.11.2012 20:27

Kiintymys ja rakkaus mieheeni motivoi minua.

Hän on minun "silmieni valo".

Sitten on; taide, piirtäminen, luonto, vuodenajat, ystävät, eläimet.

Eläimistä puheenollen kissani karkasi tänään.
Jail

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 10.11.2012 22:20

Millaista on platoninen himo?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 10.11.2012 22:31

Jail kirjoitti:Kiintymys ja rakkaus mieheeni motivoi minua.
Hän on minun "silmieni valo". (- -)

Niin, mutta mikä motivoi sinua itsemurhaan?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 10.11.2012 22:40

Jail kirjoitti:Eläimistä puheenollen kissani karkasi tänään.

Tuo on vakava juttu. Joko olet saanut hänet takaisin?
Mirri

ViestiKirjoittaja Jail » 10.11.2012 22:54

"Niin, mutta mikä motivoi sinua itsemurhaan?"

Mikäs on sinun motivaatiosi kysyä sellaista juuri tässä ja nyt?

Mirri, kissa on palannut. Se istui ulkona rappusilla ja satoi, eikä se pitänyt siitä.
Jail

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.11.2012 11:08

Hyvä!

Kysymys oli tarkentava suhteessa vastaukseesi, jossa motivaattoreiden "päämäärää"
ei ollut täsmennetty esimerkiksi niin, että ko. asiat motivoivat sinua elämään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.11.2012 11:35

Johnny Liebkind: Olen Onnellinen (You Belong To My Heart)
http://www.youtube.com/watch?v=si-6wTMEdOU
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Jail » 11.11.2012 18:25

"Kysymys oli tarkentava suhteessa vastaukseesi, jossa motivaattoreiden "päämäärää"
ei ollut täsmennetty esimerkiksi niin, että ko. asiat motivoivat sinua elämään."

Aikoinani minua motivoi itsemurhaan erillisyyden ja yksinäisyyden tunteet, sekä syvä masentuneisuus ja plussana
persoonallisuuden häiriöt.

Yhäkin nämä motiivit ovat olemassa, ne vain uinuvat.

Tiedostan olevani takertuneena kaikin voimin mieheeni ja luontoon, piirtämiseen yms,
sellaisiin voimiin, jotka antavat minulle merkityksen tunteita.
Jail

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.11.2012 12:18

”Mikä se helvetti on missä itsemurhat tehdään? Se on häpeä.”
-Jouko Turkka

Toisaalta meitä motivoi myös olla yhteisömme hyväksytty jäsen. Taikka toisinpäin: koitamme välttää häpeää, joka syntyy siitä, että jostain syystä emme olisikaan hyväksyttyjä jäseniä. Jostain syystä häpeä on niin voimakas tunne, että se jopa saa ihmisen päättämään päivänsä - kuten Turkka tuossa yllä tiivistää.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.11.2012 12:20

Tuosta häpeästä on olemassa tämä laaja ja kansantajuinen kirjoitus:

Alussa oli häpeä
Daniel Nylund
http://www.ystavyydenmajatalo.fi/wp-con ... _hapea.pdf
(pdf, 107 s.)
Kahvi

Edellinen

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa