"Mikä on seksismin ja naisvihan ero?"

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: "Mikä on seksismin ja naisvihan ero?"

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 16:18

Pikkaisen kun googlaa hakusanoilla "naisten väkivalta" niin johan alkaa löytymään evidenssiä kuinka yleistä se onkaan hameväen harrastama väkivalta.

Tässä pari esimerkkiä:

Helin-Tuominen, Mari: "Sitä on niin siinä liisterissä kii"
Miesten kokemuksia naisten tekemästä parisuhdeväkivallasta narratiivisesta näkökulmasta.
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu01495.pdf

Aune Flinck
Parisuhdeväkivalta naisen ja miehen kokemana
"Rikottu lemmenmarja"
Akateeminen väitöskirja
http://acta.uta.fi/pdf/951-44-6709-4.pdf

Noita kun lukee, niin ei voi todeta muuta kuin että väitteet siitä, että naisten harrastama väkivalta olisi jotenkin marginaalista, on puhdasta seksististä paskaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 16:27

Suomalaisten naisten väkivalta

...

Lievemmän väkivallan muodot
Suomessa naisten osuus poliisin tietoon tulleista väkivaltarikoksista epäillyistä on eri rikostyypeissä 10–20 % (Honkatukia 2009).

Naiset saattavat syyllistyä lievään parisuhdeväkivaltaan vähintään yhtä usein kuin miehet (Archer 2000). Tätä on kuitenkin hankala tutkia, sillä piilorikollisuus on runsasta. Kaikkia tekoja ei siis ilmoiteta poliisille, ja ilmoittamishalukkuus lienee sukupuolittunutta. Miehet saattavat hävetä uhriuttaan jopa enemmän kuin naiset. Suomalaiset uhritutkimukset viittaavat siihen, että naisiin kohdistuneesta parisuhdeväkivallasta ilmoitetaan poliisille 10 % ja miehiin kohdistuneesta 4 % (Salmi ym. 2009). Lisäksi miehet eivät välttämättä miellä itseensä kohdistunutta parisuhdeväkivaltaa rikokseksi niin usein kuin naiset.

Keskustelua lievemmästä väkivallasta hankaloittavat näkökulmien erot. Toinen korostaa, että lyönti on aina väärin, toinen, että on eri asia, lyökö 50-kiloinen 100-kiloista vai toisinpäin. Tuleeko ajatella universaalilla arvotasolla vai pragmaattisesti, seurausten kannalta? Lyöjä luultavimmin huomioi sen, minkälaiset seuraukset teolla on. Erityisesti nuorissa ikäryhmissä on todettu, että naiset käyttäytyvät väkivaltaisesti puolisoaan kohtaan vähintään yhtä usein kuin miehet (Dutton ym. 2006).
...

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/e ... usinnumero

Tuossa vielä vähän dataa suomalaisten naisten väkivaltaisuudesta.

Tämä löytyy myös pdf-muodossa:
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99623.pdf (7 s)
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.11.2012 17:04

Mikä, Mirri, on se hirmuinen vaara, joka vaanii Psykopatologia-
foorumilla ja jota vastaan täytyy suojautua?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 17:16

Psykopatologia kirjoitti:Mikä, Mirri, on se hirmuinen vaara, joka vaanii Psykopatologia-

Veikkaisin, että kysymyksessä on Kyllästyneen harrastama naisellinen väkivalta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.11.2012 17:42

Mutta eihän tuntemattomalle mitään todellista vaaraa ole!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 17:46

Psykopatologia kirjoitti:Mutta eihän tuntemattomalle mitään todellista vaaraa ole!

Kyllä anonyymistäkin henkisestä väkivallasta voi olla haittaa ja vaaraa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.11.2012 17:58

Ja mikä on vaaran luonne?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 18:05

Psykopatologia kirjoitti:Ja mikä on vaaran luonne?

Henkisestä väkivallasta tulee paha mieli, pahimmillaan se satuttaa ja murentaa itsetuntoa - kuten murentaa uhrin luottamuksen omaan itseensä, omiin tuntemuksiinsa ja omaan käsityskykyynsä.

Ehkä Kyllästynyt osaa vastata paremmin, hänellehän olen mm. minäkin aiheuttanut anonyymina kiusaajana vahinkoa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.11.2012 18:21

Mutta vain jos sitoutuu tunteenomaisesti veljeskuntaan.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 18:31

Psykopatologia kirjoitti:Mutta vain jos sitoutuu tunteenomaisesti veljeskuntaan.

Todennäköisesti juuri näin - ja siksi Kyllästynyt ei onnistu satuttamaan minua vaikka kovasti yrittää.

Perimmäinen syy lienee kysymys ihmislajin perustarpeesta kuulua yhteisöön sen hyväksyttynä jäsenenä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 09.11.2012 18:38

Toisaalta lienee ihan toivottavaa, että sitoutuu henkisesti palstalle, johon kirjoittaa?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.11.2012 19:20

Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Mikä, Mirri, on se hirmuinen vaara, joka vaanii Psykopatologia-

Veikkaisin, että kysymyksessä on Kyllästyneen harrastama naisellinen väkivalta.

Minusta Kultsi ei harrasta väkivaltaa. Hän tuntee tietyt asiat voimakkaasti ja puolustautuu ärhäkästi mutta ei ole väkivaltainen. Pitkä muisti on tietysti semmoinen asia, joka Kyllästyneessä joitain ärsyttää.

Kuva

Mitä jos antautuisime rauhan aatteelle ja tulisimme ainakin puoli tiehen vastaan?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.11.2012 00:32

Kyllästynyt kirjoitti:yhtä paskamaista on se, että jotkut katsovat oikeudekseen pahoinpidellä verbaalisesti jos en heidän mielensä mukainen ole.

Minulla on tuollaisen pahoinpitelyn kohteeksi joutumisesta kokemusta netissä. Kyllä se on paskamaista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 12.11.2012 00:46

Minullakin!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.11.2012 07:06

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:yhtä paskamaista on se, että jotkut katsovat oikeudekseen pahoinpidellä verbaalisesti jos en heidän mielensä mukainen ole.

Minulla on tuollaisen pahoinpitelyn kohteeksi joutumisesta kokemusta netissä. Kyllä se on paskamaista.

Milloin tuo on tapahtunut? Sinähän olet itse kertonut, ettei sinua ole kiusattu - enkä minäkään muista, että sinua olisi kukaan verbaalisesti pahoinpidellyt, mitä nyt minä olen sinua tekopyhäksi ja kaksinaamaiseksi hurskastelijaksi sanonut.

En kuitenkaan ole koskaan solvannut sinua esimerkiksi suuruudenhulluksi tai väittänyt kirjoituksistasi näkyvän, että olet sairas.
Enkä myöskään ole kysellyt "oletko oikeasti noin tyhmä vai oletko käynyt siihen jonkun kurssin?"

Mutta kerropa Mirri, mitä tarkoitat kun väität, että nuoret naiset käyttävät väkivaltaa "erittäin herkästi"?

Jossakin vaiheessa älysin, että minuahan oikeasti kiusataan.

Tarkoitan esimerkiksi läpsimisiä sun muuta 'pientä' ja toistuvaa, joka ei muka ole väkivaltaa - sanallinen väkivalta mukaan lukien. Oikeastaan ei tarvitse muuta kuin tarkkailla hengailevaa nuorisojoukkoa, voi panna merkille tyttöjen aggressiivisuuden poikia kohtaan. Se on suht uusi ilmiö, vähän kuin olisi muotia ja ikään kuin kuuluisi nuorison keskuuteen. Oma poikakaveri on mitä suurimmalla todennäköisyydellä läpsimisen ja muun aggressiivisuuden kohteena nuoren naisen uskoessa, että sellainen käyttäytyminen on naisellista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.11.2012 11:49

Kyllästynyt kirjoitti:Olen pyytänyt sinua kertomaan esimerkkejä naisten miehiin kohdistamista seksismistä, mutta eipä ole niitä vieläkään kuulunut tai näkynyt.

Johan moisia esimerkkejä on montakin tähän ketjun tuotu, myös minun toimestani! Yksi niistä oli se, että se yksi nuori nainen koki oikeudekseen muksia minua.

Ehkä ao esimerkit eivät sinusta ole esimerkkejä seksismistä, mutta minusta ne ovat. Toisaalta meillä näyttää olevan eri käsitys mm termeistä "sovinismi" ja "naisviha". Eli liekö niin, että toinen meistä puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.11.2012 11:51

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Niin ja johan se Ylläpitokin totesi aikaisemmin sinun kiusaavan minua. Miksi haluat yrittää satuttaa minua?

Sinä olet kiusannut minua vuosikausia. Vai etkö ymmärrä, että sinun tekosi eivät pyyhkiydy pois tai mitätöidy sillä, että sinä (tilapäisesti) poistut paikalta ja sinun tekojesi seurauksia ja vaikutuksia olen joutunut tuntemaan ja kokemaan useiden vuosien ajan.

Mitä ovat olleet tekoni seuraukset ja vaikutukset?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.11.2012 11:55

Kahvi kirjoitti:Wikipedian määritelmä kaipaa siis tarkennusta, ehkäpä tämä olisi eksaktimpi:

"Seksismillä (lat. sexus, engl. sex, sukupuoli) viitataan katsantokantaan, joka korostaa sukupuolten välisiä kuvitteellisia eroja ja niihin perustuvaa aiheetonta sukupuolten eriarvoisuutta"

Tuolla tavoin seksimiä olisi se, mikä aihettomasti korostaisin ei-todellisia sukupuolten välisiä eroja.

Itse itseäni lainaten tarkennan vielä seksismin määritelmääni:
Seksismi on sukupuoleen liittyviä stereotypioita.

Nimittäin ei-todelliset sukupuolten väliset erot ovatten juuri stereotypioita - tyyliin miehet sitä ja naiset tuota.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 12.11.2012 12:48

Kyllästynyt kirjoitti:"Erittäin herkästi", "mitä suurimmalla todennäköisyydellä" ja "tyttöjen aggressiivisuuden poikia kohtaan"???

Nuo lausuntosi ovat liioittelua.

Selvä, sinä olet sitä mieltä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 12.11.2012 13:04

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Niin ja johan se Ylläpitokin totesi aikaisemmin sinun kiusaavan minua. Miksi haluat yrittää satuttaa minua?

Sinä olet kiusannut minua vuosikausia. Vai etkö ymmärrä, että sinun tekosi eivät pyyhkiydy pois tai mitätöidy sillä, että sinä (tilapäisesti) poistut paikalta ja sinun tekojesi seurauksia ja vaikutuksia olen joutunut tuntemaan ja kokemaan useiden vuosien ajan.

Mitä ovat olleet tekoni seuraukset ja vaikutukset?

Mm. se, että Hermit sai lisää vettä myllyynsä ja Janne Pöyhtäri bannasi minut siitä, että minä yritin pitää puoleni sinun harjoittamaasi kiusaamista vastaan.
Sinun näyttämäsi esimerkki oli omiaan yllyttämään muita liittymään samaan jengiin ja lopulta minun kiusaamiseni oli suorastaan yleistä kansanhuvia.

En ole vastuussa muiden ihmisten toimista.

Mitä seurauksia ja vaikutuksia oli tuosta "yleisestä kansanhuvista" sinulle?
Kahvi

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko