Kuvaus Strindbergin naisellisuudesta vahvistaa vanhan viisauden todeksi: Naisvihaaja on mies, joka vihaa naisia kuten naiset vihaavat toisiaan.
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:--
Mutta eikö termi kuitenkin viittaa (enemmän) seksiin p u s i-p u s i-mielessä
kuin suku p u o l e e n ?
Kyllä viittaa. Seksismi on muka hyvällä tarkoituksella ja muka hyvässä hengessä tapahtuvaa lähentelyä, jonka on kohteelle vastenmielistä, ahdistavaa ja ei-toivottavaa.
Ainakin minun sanakirjani ovat tässä asiassa sinun kanssasi eri mieltä. Hyvä tietää, että kyseinen sana voidaan tulkita ja selittää myös noin kuin kerroit:Seksismi on muka hyvällä tarkoituksella ja muka hyvässä hengessä tapahtuvaa lähentelyä, jonka on kohteelle vastenmielistä, ahdistavaa ja ei-toivottavaa.
Että seksismi tarkoittaakin (vastenmielistä, ahdistavaa ja ei-toivottavaa) lähentelyä...?
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Että seksismi tarkoittaakin (vastenmielistä, ahdistavaa ja ei-toivottavaa) lähentelyä...?
Mitä se sinun mielestäsi on? Enkä odota nyt sanakirjoihin tukeutumista.

Kahvi kirjoitti:Kahvi kirjoitti:No heti muistin!
Aikanaan avioeron aikana eräs naispuolinen keskusteli eropohdinnoista pitkään kanssani. Hän oli vakaasti sitä mieltä, että en osallistu huushollaamiseen riittävän paljon. Kysyin häneltä arviota, että montako prosenttia minä teen kotihommista - ei osannut antaa arviota.
Tein tuolloin kotihommia, parhaimmillaan yli 95% kaikesta mahdollisesta.
Seksismiä tässä oli se, että hän oletti, etten osallistu arkiaskareisiin ollenkaan tai todella vähän - vain sen takia, että minä olen mies.
Minulta kovasti tivattiin esimerkkiä. Tuossa on sellainen. En ole huomannut kuin vain Mirrin kommentoineen tätä.
Noh, arvon esimerkin tivaajat - sanokaapa nyt mielipiteenne!
Hilppa kirjoitti:Olen enemmän pusipusi-seksismi -määrittelyn kannalla, mutta voit tietysti sisällyttää siihen kaikki miesten ja naisten väliset ristiriidat.
Hilppa kirjoitti:Ehkä tuossa kuitenkin oli kyse erään henkilön sinuun kohdistamasta väheksynnästä kuin seksismistä yleensä. Avioerojen osapuolien tutuilla tai läheisillä on aina eri käsitys riippuen kummalle osapuolelle läheisempiä he ovat.
prejudice or discrimination based on sex; especially : discrimination against women
Kahvi kirjoitti:Yksi toisensa jälkeen esimerkit naisten harrastamasta seksismistä kumotaan, milloin milläkin perusteella. Yritetäänkö nyt väittää, että moista ilmiötä ei olisi olemassa ollenkaan (tai ainakin se on erittäin erittäin marginaalinen)?
Riidankylväjä kirjoitti:Tämä on epä tasa arvoinen ja miehiä syrjivä määritelmä.prejudice or discrimination based on sex; especially : discrimination against women
Hilppa kirjoitti:Ja Mirri on tietysti teilannut sen täysin jo aloituksesta lähtien myöskään kommentoimatta koko viestiäni.

Hilppa kirjoitti:Pp:n viitteestä: behavior, conditions, or attitudes that foster stereotypes of social roles based on sex
Stereotypioita myötäilevä/kasvattava käytös on se, mitä etsin sanoissani ja esimerk(e)issäni. Ilmeisesti sukupuoleen perustuvat sosiaalisten roolien stereotypiat ahdistavat minua erityisesti. Etenkin kun ne liitetään työelämään.![]()
Tuohon määrittelyyn lisäisin valta-aseman. Itse asiassa conditions tarkoittaa muun muassa olosuhteiden lisäksi ehtoa, tilaa, asemaa ja säätyä.
Joka tapauksessa viitteessä jälkimmäinen määrittely miellyttää minua enemmän.
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Ja Mirri on tietysti teilannut sen täysin jo aloituksesta lähtien myöskään kommentoimatta koko viestiäni.
Minkä olen teilannut ja jättänyt kommentoimatta? Tällä ketjulla on pituutta reilusti toistakymmentä sivua, ja minä vasta tänään rupesin lukemaan...![]()
Voisitko laittaa uudelleen kertauksen vuoksi tai muuten vinkata, jotta tietäisin mitä tarkoitat?
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Ja Mirri on tietysti teilannut sen täysin jo aloituksesta lähtien myöskään kommentoimatta koko viestiäni.
Minkä olen teilannut ja jättänyt kommentoimatta? Tällä ketjulla on pituutta reilusti toistakymmentä sivua, ja minä vasta tänään rupesin lukemaan...![]()
Voisitko laittaa uudelleen kertauksen vuoksi tai muuten vinkata, jotta tietäisin mitä tarkoitat?
Ei sinun muistisi noin lyhyt voi olla. Vastahan teilauksen suoritit; eikä viestinikään voi kovin kaukana olla.

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Että seksismi tarkoittaakin (vastenmielistä, ahdistavaa ja ei-toivottavaa) lähentelyä...?
Mitä se sinun mielestäsi on? Enkä odota nyt sanakirjoihin tukeutumista.
Minä ymmärrän - olen aina ymmärtänyt - sanan seksismi niin kuin sanakirjani sanovat sen olevan. Seksismillä ei käsitykseni mukaan ole mitään tekemistä minkäänlaisen lähentelyn kanssa, eikä lähentelyistä pitäisi käyttää sanaa seksismi.
Miksi ihmeessä lähentelyjä voidaan/saadaan sanoa seksismiksi; minusta tuollainen sanojen tärveleminen ja väärinkäyttäminen on törkeää. Seksismillä kertakaikkiaan ei ole mitään tekemistä minkäänlaisten lähentelyjen kanssa, joten sinä käytät kyseistä sanaa käsittämättömällä tavalla väärin.
Tämä lienee vähän samantapainen ongelma kun fakta - yksi ymmärtää sanalla yhtä ja toinen toista...
Hilppa kirjoitti:Kahvi kirjoitti:Yksi toisensa jälkeen esimerkit naisten harrastamasta seksismistä kumotaan, milloin milläkin perusteella. Yritetäänkö nyt väittää, että moista ilmiötä ei olisi olemassa ollenkaan (tai ainakin se on erittäin erittäin marginaalinen)?
Minä olen antanut esimerkin ja oman käsitykseni seksismistä ts. seksistisestä käyttäytymisestä, mutta et ole kommentoinut kuin aloitusta viestistäni. Ja Mirri on tietysti teilannut sen täysin jo aloituksesta lähtien myöskään kommentoimatta koko viestiäni.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa