Miksi samaa aina kiusataan?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Miksi samaa aina kiusataan?

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.10.2012 12:08

Riidankylväjä kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Luulisin, että esimerkiksi masentuneet kokevat jopa pienet tahattomatkin pahat sanat voimakkaammin kuin muut.

Sille asialle toiset ihmiset eivät mahda mitään, eivätkä he ole vastuussa masentuneen voimakkaista kokemuksista ja ylireagoinneista. Saati, että olisivat syyllisiä siihen, että masentuneesta tuntuu pahalta ja hän reagoi voimakkaasti.

Voihan sitä ainakin yrittää harkita mitä puhuu, ettei turhaan lisää toisen pahaa oloa. Ja voihan masentuneelle puhua myös ystävällisesti.

Noin neuvot sinä, joka pitkään ja sinnikkäästi teit suoranaista kiusaa tällä foorumilla kuvien avulla. Nyt sitten opastat muita miten heidän tulisi varoa sanojaan ja 'sensuroida' kirjoituksiaan, etteivät turhaan lisää toisen pahaa oloa.

Tällainen foorumi menee yhden käyttäjän palvelemiseksi ja hänen napansa tuijotteluksi, jos kirjoittajat joutuvat kirjoituksissaan pitämään mielessä jonkun herkkänahkaisuuden - etteivät vain kirjoittaisi mitään varomatonta ja loukkaavaa...
Oli pitkä aika, jolloin sinä et suostunut ajattelemaan toisia ja ottamaan huomioon heidän tunteitaan - et sitten pätkääkään. Oletko nyt tehnyt parannuksen niin perusteellisesti, että voit alkaa neuvoa toisia foorumin käyttäjiä miten heidän tulisi harjoittaa itsesensuuria sanojen käytön suhteen?

Riidankylväjä, käyttäytymistäsi minä sanoisin kaksinaamaisuudeksi. Loukkasit kuvillasi monet kerrat (tarkoituksella kiusaten?) ja päättäväisesti viis veisaten toisten palstan käyttäjien tunteista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.10.2012 12:13

Mirri kirjoitti:
Riidankylväjä, käyttäytymistäsi minä sanoisin kaksinaamaisuudeksi. Loukkasit kuvillasi monet kerrat (tarkoituksella kiusaten?) ja päättäväisesti viis veisaten toisten palstan käyttäjien tunteista.

Ehkä Riivankypsyttäjä on kasvanut henkisesti ja muuttanut sen takia käytöstään?
Kahvi

Vittulusta kiusaamiseen

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.10.2012 12:18

Tämä on (ollut) kiusaamis-ketju, par excellence!

särmikkyys -> naljailu -> vittuilu -> kiusaaminen (etc.)

Ei ole aivan selvää, mitä mikin on (etc.).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.10.2012 12:20

Kyllästynyt kirjoitti:Tähän tulin vastaamaan, koska Kahvin väite on täysin perätön ja paikkansa pitämätön. Ilmeisesti hän on (edelleen) patologinen valehtelija.

Kun kerran heitit keskusteluun noin rankan väitteen... Nyt on meillä lukijoilla ongelma; kumpi on (patologinen) valehtelija, sinä vai Kahvi. Mistään ei tiedetä, että se olisi juuri Kahvi, vaikka sinä väitätkin sellaista.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.10.2012 12:29

Kahvi kirjoitti:
Mirri kirjoitti:

Ehkä Riivankypsyttäjä on kasvanut henkisesti ja muuttanut sen takia käytöstään?

Käsittääkseni Riidankylväjä lopetti törkykuvien postaamisen vasta siinä vaiheessa, kun ylläpito pani hänet muuttamaan käyttäytymistään. Ei auttanut se, että foorumin käyttäjät (toinen toistaan herkkänahkaisemmat depressiopotilaat) kertoivat hänelle kuvien loukkaavuudesta - pikemminkin päinvastoin, kiusaaminen vain yltyi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.10.2012 12:42

Saatan muistaa puolen vuosikymmenen takaisista tapahtumista onnahtelevasti tarkan tapahtumajärjestyksen, missä vaiheessa kuka sanoi/teki jotain ja kuinka siihen kukakin reagoi. Mutta en usko, että tämä inhimillinen piirre tekee minusta patologisen valehtelijan - kuten Kyllästynyt nyt faktanomaisesti väittää. Näyttäisi siis siltä, että Kyllästynyt palasi palstalle jälleen kerran vain ja ainoastaan jatkaakseen minun kiusaamistani.

No niin tai näin, niin en ole pyrkinyt valehtelemaan, kertomaan muunneltua totuutta tai mitään muutakaan vastaavaa. Sen sijaan olen pyrkinyt kertomaan totuudenmukaisesti sen, mitä minä noista tapahtumista (vajavaisesti tapahtumajärjestyksen ym osalta) muistan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.10.2012 12:43

Mirri kirjoitti:Käsittääkseni Riidankylväjä lopetti törkykuvien postaamisen vasta siinä vaiheessa, kun ylläpito pani hänet muuttamaan käyttäytymistään. Ei auttanut se, että foorumin käyttäjät (toinen toistaan herkkänahkaisemmat depressiopotilaat) kertoivat hänelle kuvien loukkaavuudesta - pikemminkin päinvastoin, kiusaaminen vain yltyi.

Tämä lienee tapahtunut ennenkuin itse tulin palstalle. Joten parempi on, että en tämän enempää tähän asiaan kommentoi.
Kahvi

Re: Vittulusta kiusaamiseen

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.10.2012 13:25

Psykopatologia kirjoitti:Tämä on (ollut) kiusaamis-ketju, par excellence!

Olet pyytänyt ja saanut lausuntoja ja tarvittavaa lisä-evidenssiä. Näiden pohjalta olet tehnyt kaiketi pro et contra (puolesta/vastaan) -analyysin ja huomioinut lisäksi kokonaisuuden - tullen siis siihen lopputulokseen, että (ainakin) Kyllästynyt on kiusannut tässä ketjussa minua.

Samaan päädyit jo aikaisemmin ("Sinä [Kyllästynyt kiusaat] Kahvia - siten.")

Asiassa ei liene näiltä osin enempää epäselvää kenellekään? Mikäli on, niin asiaa on syytä edelleen selvittää.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.10.2012 13:43

Kahvi kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Tämä on (ollut) kiusaamis-ketju, par excellence!

Olet pyytänyt ja saanut lausuntoja ja tarvittavaa lisä-evidenssiä. Näiden pohjalta olet tehnyt kaiketi pro et contra (puolesta/vastaan) -analyysin ja huomioinut lisäksi kokonaisuuden - tullen siis siihen lopputulokseen, että (ainakin) Kyllästynyt on kiusannut tässä ketjussa minua.

Samaan päädyit jo aikaisemmin ("Sinä [Kyllästynyt kiusaat] Kahvia - siten.")

Asiassa ei liene näiltä osin enempää epäselvää kenellekään? Mikäli on, niin asiaa on syytä edelleen selvittää.

Asiassa on epäselvyyttä siten, että se mikä on yhdelle naljailua on toiselle kiusaamista yms.
Lisäksi ilmauksia voidaan käyttää nopeassa keskustelussa epätarkasti.

Lisäksi subjektin ja objektin kannalta asia voi olla eri. Esimerkiksi Mirri ei näe itseensä
kohdistuvaa kiusaamista siellä, missä muut näkevät.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 26.10.2012 13:45

Mirri kirjoitti:Riidankylväjä, käyttäytymistäsi minä sanoisin kaksinaamaisuudeksi. Loukkasit kuvillasi monet kerrat (tarkoituksella kiusaten?) ja päättäväisesti viis veisaten toisten palstan käyttäjien tunteista.

En postaa mitään kiusaamistarkoituksessa enkä loukatakseni. Pahoittelen, jos olen tahattomasti loukannut jotain. Olen myös pyydettäessä pyrkinyt poistamaan sellaiset jutut, jotka joku on kokenut epämukaviksi. Tietysti jotain on saattanut jäädä huomaamatta.

Tarkoitukseni ei ole tietoisesti kiusata tai loukata ketään.
Viimeksi muokannut Riidankylväjä päivämäärä 26.10.2012 13:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.10.2012 13:45

Kyllästynyt kirjoitti:Ne syylliset jotka hyvin harvoin mainitaan ovat asiaan puuttumattomat sivustakatsojat. He mahdollistavat kiusaamisen.

Tämä lainaus on tästä ketjusta aika alkupäästä.Omien asetusteni mukaisesti sivulta 4.

Onko näin - eli mikäs mahdollisti sen, että Kyllästynyt kiusasi minua?

Mitä tähän sanoo Riidankylväjä, joka toisessa ketjussa peräänkuuluttaa asioiden vatvomisen tärkeyttä, ja erityisesti sitä, että me muut (siis ml hän itse) antaisimme vertaistukea.

Entäpä Hilppa? Mahdollistiko se, että komppailit kiusaajaani fakta-termin osalta sen, että hän pystyi entistä tehokkaammin kiusaamaan minua. Vai onko kenties Hilpan mielestä oikein kiusata, kun uhri on tarpeeksi ärsyttävä ja/tai vastenmielinen?

Minua vaadittiin pyytämään anteeksi kielenkäyttöäni. Mutta sama henkilö ei kuitenkaan vaatinut Kyllästynyttä pyytämään anteeksi karkeaa kielenkäyttöään. Oliko tällöin Illusia kiusaamisen mahdollistava sivustakatsoja, vai peräti kiusaajan komppaaja?

Ja te muut (niin, juuri sinä myös), jota en erikseen maininnut. Koetko, että olet syypää minun kiusaamiseeni ihan vain sen takia, että et puuttunut kiusaamiseeni. Ymmärrän kyllä sen, että tilanteet ovat joskus niin kuumia, että on fiksua ja järkevää olla puuttumatta tilanteeseen ihan oman itsensä suojaamisen kannalta (aihe voi olla niin kipeä tms), mutta noin niinkuin yleensä ottaen...

Alkoiko omatunto kolkuttamaan? Hyvä, sillä se kertoo että ette ole tunteettomia psykopaatteja. Ja ei, tähän viestiin ei tarvitse vastata, toivon vain ja ainoastaan että hetken mietitte ihan itseksenne näitä asioita.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 26.10.2012 13:50

Psykopatologia kirjoitti:Lisäksi subjektin ja objektin kannalta asia voi olla eri. Esimerkiksi Mirri ei näe itseensä
kohdistuvaa kiusaamista siellä, missä muut näkevät.

Tai ei ole huomaavinaan. Mielestäni on terveellistä itsesuojelua ummistaa silmänsä aina välillä tai katsella ohitse.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 26.10.2012 13:51

Kahvi kirjoitti:Mitä tähän sanoo Riidankylväjä, joka toisessa ketjussa peräänkuuluttaa asioiden vatvomisen tärkeyttä, ja erityisesti sitä, että me muut (siis ml hän itse) antaisimme vertaistukea.

Kykyni ja taitoni ovat rajalliset. En aina tiedä mitä sanoa, etten pahentaisi hyväntahtoisella hölmöilyllä tilannetta.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 26.10.2012 13:52

Kyllästynyt kirjoitti:Kahvin väittämistä ainakin toisen on pakko olla paskaa.
Kumpi sitä on? Sekö kun hän väittää muistavansa "nämä asiat paremmin kuin hyvin" - vai se kun hän toteaa: "mitä minä noista tapahtumista (vajavaisesti tapahtumajärjestyksen ym osalta) muistan."

Itse en näe näissä kahdessa ristiriitaa, eli kumpikaan ei ole paskaa.

Varsin hyvin muistan häiriköintisi päiväkirjassani, mutta varsin onnahtelevasti tarkan tapahtumajärjestyksen, asiasisällöt jne <- noista kumpikaan ei poissulje toisiaan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.10.2012 13:54

13:54
Jälkeen(kin) päin tehdyssä pro/contra -analyysissä näin Kyllästyneen ekspansoivan
fakta-teemaa senkin jälkeen, kun asianonaiset olivat sitä selventäneet ja
eksplisiittisesti kumonneet sen, että kiusatun muuttuminen olisi kiusaamisen
loppumisen edellytys. Poikkeuksena voi olla Hilppa, joka ei ketjun myöhemmässä
vaiheessa ota kantaa mainittuihin kumoamisiin ym.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 26.10.2012 13:59

Missä määrin näitä väittelyitä mahtaa syntyä sen takia, että ihmisen muisti on hatara ja valikoiva?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.10.2012 14:02

14:92
Tähän haluaisin Psykopatologian vastauksen:
Mitä sinun mielestäsi Kahvin minulle osoittamat solvaukset ovat?

Ei noin saisi kysyä ("solvaukset").
Voi olla, että osin kiusaamista, osin vittuilua.

Näköjään sinä voit - jostain syystä - omista lausumistasi sanoa,
että ne eivät ole kiusaamista.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 26.10.2012 14:04

Psykopatologia kirjoitti:13:54
Jälkeen(kin) päin tehdyssä pro/contra -analyysissä näin Kyllästyneen ekspansoivan

Kyllä olen mielestäni kirjoittanut ainakin yhden viestin silloin aikoinaan kiusatun muuttumisen edellytyksestä, mutta se on varmaan hukkunut muun viestinnän sekaan.

Nyt olen J02:ssa ja muhkeassa päänsäryssä. En jaksa tehdä oikein mitään varsinkaan ajatella vaan pitäisi levätä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.10.2012 14:19

Hilppa kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:13:54

Kyllä olen mielestäni kirjoittanut ainakin yhden viestin silloin aikoinaan kiusatun muuttumisen edellytyksestä,
mutta se on varmaan hukkunut muun viestinnän sekaan.

Nyt olen J02:ssa ja muhkeassa päänsäryssä. En jaksa tehdä oikein mitään varsinkaan ajatella vaan pitäisi levätä.

Noteerattu on, ja kaikki ovat (olleet) samalla kannalla.

Kuten myös fakta-sanan käytöstä, paitsi sinä?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.10.2012 14:21

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:14:92
Tähän haluaisin Psykopatologian vastauksen:
Mitä sinun mielestäsi Kahvin minulle osoittamat solvaukset ovat?

Ei noin saisi kysyä ("solvaukset").
Voi olla, että osin kiusaamista, osin vittuilua.

Näköjään sinä voit - jostain syystä - omista lausumistasi sanoa,
että ne eivät ole kiusaamista.

Jos puhuttelu tai viittaaminen johonkuhun käyttäen sanoja "kuin itseään sormettava rajatilahuora" tai "reikäpää" eivät ole solvauksia - tai ettei niiden laatua kysyttäessä sitä sanaa (solvaus) saisi käyttää, millä termillä sinä Psykopatologia noita kuvailisit?

Kyllä minä voin omista lausumistani sanoa, etteivät ne ole kiusaamista.

Vai näetkö minun jossakin vastanneen Kahville samaan tyyliin ja samanlaisia sanoja käyttäen kuin mitä hän on minulle kirjoittanut?

Kahvin minulle osoittamat viestit ovat kiistatta ja ehdottomasti kiusaamista - eivät mitään "voivat osin olla" -vähättelyä.

Voi sanoa omista lausumistasi ihan mitä lystäät - kuten muutkin.

Mitä on mielestäsi kiusaaminen?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko