Miksi samaa aina kiusataan?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Miksi samaa aina kiusataan?

ViestiKirjoittaja Illusia » 23.10.2012 13:30

Kahvi kirjoitti:
Illusia kirjoitti:Kahvi, mikä se tekijä oli, minkä takia jouduit kiusatuksi?

Sosiaalisten taitojen puute, joka johtui siitä että käytännössä olin ainoa lapsi, en käynyt kerhoissa/päiväkodeissa yms. Olin koulutielle astuessani pihalla kuin lintulauta siitä, miten toisten lasten kanssa ollaan. Päälle tietty sitten toki ADHD:ni, joka teki minusta tietyllä tavalla "oudon linnun".

Tarkoittaako tuo sitä, että sinä itsekin olit "kiusaaja"? Sait siis samalla mitalla takaisin?
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 13:34

Kyllästynyt kirjoitti:Voit puhua (vain) omasta puolestasi, kunhan jätät muut kiusatut rauhaan.

Mitä tällä tarkoitat?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 13:36

Illusia kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Illusia kirjoitti:Kahvi, mikä se tekijä oli, minkä takia jouduit kiusatuksi?

Sosiaalisten taitojen puute, joka johtui siitä että käytännössä olin ainoa lapsi, en käynyt kerhoissa/päiväkodeissa yms. Olin koulutielle astuessani pihalla kuin lintulauta siitä, miten toisten lasten kanssa ollaan. Päälle tietty sitten toki ADHD:ni, joka teki minusta tietyllä tavalla "oudon linnun".

Tarkoittaako tuo sitä, että sinä itsekin olit "kiusaaja"? Sait siis samalla mitalla takaisin?

Ei tarkoita, vaan ihan päinvastoin!
Ensinnäkin eroituin muista lapsista todella selvästi poikkeavan käytökseni ja olemukseni takia. Toisekseen, kun en ymmärtänyt sosiaalisesta kanssakäymisestä hölkäsen pöläystä, olin kiusaajille helppo uhri.

Varsinainen hissukka olin - arka ja ujo tapaus.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 23.10.2012 13:42

Tuo ADHD on minulle aika tuntematon juttu, vaikka siitä on paljon tietoa saatavilla. En tunne ketään ADHD-ihmistä. Voin kertoa, ettei minua kiusattu lapsena koulussa juuri koskaan. Itse taisin kiusata (matkin leijonaa ja karhua, kun leikimme metsässä) paria tyttöä muutaman kerran, mutta se loppui lyhyeen, kun kantelivat opettajalle. Toisella kerralla riitti, kun kiusattu sanoi kertovansa opelle. Säikähdin siitä niin, että pyysin anteeksi. Meistä tuli jopa ystäviä vähäksi aikaa. Myöhemmin tämä tyttö kiusasi samaan tyyliin pikkusiskoani, mutta kun puutuin asiaan, niin hän pyysi anteeksi samalla tavalla kuin minäkin olin aikoinani pyytänyt häneltä anteeksi kiusaamistani, oikein madellen...Teini-ikäisenä minuakin kiusatiin joitakin kertoja, mutta kiusasin kyllä itsekin muita. Minulla on kokemusta kiusaamisesta, mutta ei niin paljoa, että pitäisi itseäni kiusattuna tai kiusaajana.
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 14:22

Tuo ADHD minun osaltani ilmeni kiusaamistani selittävänä asiana niin, että ajattelin massasta poikkeavalla tavalla. Yhdistelin siis sellaisia ajatuksia toisiinsa ja sellaisella nopeudella, että muut putosivat kärryiltä -> olin outolintu -> eli hyvä kohde kiusaajille.

Mutta sosiaalisten taitojeni puute oli pääsyy siihen, että minua kiusattiin. Edelleen minulla on ADHD, jos toki hoidettuna versiona, mutta samalla lailla edelleen ajattelen "erikoisesti" valtavirtaan nähden.

Kiusaamisesta pääsin eroon, kun aloin ymmärtämään miten sosiaaliset yhteisöt toimivat. Huumori on yksi kikka-kuutonen, lähinnä oman itsensä tarkoituksellinen naurunalaiseksi saattaminen. Perustelujen tiukkaan sävyyn vaatiminen face-to-face toimii myös. Ääritilanteissa (eli hyvin harvoin) olen näytellyt fyysisesti hyvin uhkaavaa olemusta.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 23.10.2012 14:32

Kahvi kirjoitti:Tuo ADHD minun osaltani ilmeni kiusaamistani selittävänä asiana niin, että ajattelin massasta poikkeavalla tavalla. Yhdistelin siis sellaisia ajatuksia toisiinsa ja sellaisella nopeudella, että muut putosivat kärryiltä -> olin outolintu -> eli hyvä kohde kiusaajille.

Onko tuossa jotakin maanista tai psykoottista ajatuskulkua, siis samankaltaista?
Illusia

ViestiKirjoittaja Lette » 23.10.2012 14:43

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Koska se on tekopyhää roskaa jossa asetetaan kiusaamisen uhri vastuuseen kiusaamisesta.

Kyllä omalta osaltani voin sanoa entisenä koulukiusattuna, että oma osuuteni uhriasemaan joutumiseen oli merkittävä. Miksi tämmöistä selvää faktaa ei saisi sanoa ääneen?

Olet tiedostanut uhriasennettasi, siksi olet vapautunut siitä. Tiedostaminen parantaa.
Kiusaaja toteuttaa uhrin tiedostamatonta toivetta tulla kiusatuksi.

Uhri haluaa nähdä kaiken pahan kiusaajassa eli idealisoida itseään. Tämä on se tavallinen
ansa, johon ihminen herkästi menee. Seurauksena kiusaaminen jatkuu ja uhri kärsii.
Kiusaajakaan ei voi hyvin, vaikka joskus niin ajatellaan.
Viimeksi muokannut Lette päivämäärä 23.10.2012 14:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Lette

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 15:14

Illusia kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:Tuo ADHD minun osaltani ilmeni kiusaamistani selittävänä asiana niin, että ajattelin massasta poikkeavalla tavalla. Yhdistelin siis sellaisia ajatuksia toisiinsa ja sellaisella nopeudella, että muut putosivat kärryiltä -> olin outolintu -> eli hyvä kohde kiusaajille.

Onko tuossa jotakin maanista tai psykoottista ajatuskulkua, siis samankaltaista?

No tuota... ei suoraan ole, mutta toki se jostakusta kuulijasta voi kenties jopa semmoiselta tuntua. Vähintään se on kuulijasta erikoista/omituista - ja kaikki erikoinen/omituinen kiinnittää huomiota, myös kiusaajien huomion.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 15:19

Lette kirjoitti:Olet tiedostanut uhriasennettasi, siksi olet vapautunut siitä. Tiedostaminen parantaa.

Itseasiassa kyllä juuri näin. Hyvin tiivistetty!
Tarkemmin ottaen ehkä tiedostin sen faktan, että kaikkia ei kiusata mutta minua kiusataan. Miksi kaikkia ei kiusata? Siksi, että kiusaaja valitsee sellaiset uhrit, jotka tavallaan "suostuvat" kiusattavaksi. Niinpä piti löytää ne keinot ja konstit, joilla voin osoittaa, etten "suostu" kiusattavaksi.

Lette kirjoitti:Kiusaaja toteuttaa uhrin tiedostamatonta toivetta tulla kiusatuksi.

Vaikea sanoa, että onko se juuri näin. Sen kuitenkin tiedän, että uhriasemaan on houkuttelevan helppo jäädä, koska...

Lette kirjoitti:Uhri haluaa nähdä kaiken pahan kiusaajassa eli idealisoida itseään. Tämä on se tavallinen
ansa, johon ihminen herkästi menee. Seurauksena kiusaaminen jatkuu ja uhri kärsii.
Kiusaajakaan ei voi hyvin, vaikka joskus niin ajatellaan.

...uhriasemassa pystyy tosiaan idealisoimaan itsensä ja näkemään kaiken pahan, epätäydellisyyden yms ikävät asiat toisissa ihmisissä. (Jonkunmoinen split siis?)

Juu, ja usein kiusaaja purkaa omaa pahaa oloaan kiusaamalla. Tämä toki tekee kiusaamisen ymmärrettäväksi, mutta ei hyväksyttäväksi.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 15:21

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Voit puhua (vain) omasta puolestasi, kunhan jätät muut kiusatut rauhaan.

Mitä tällä tarkoitat?

Kysyn uudestaan.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 15:29

Kyllästynyt kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:
Kahvi kirjoitti:

Mitä tällä tarkoitat?

Kysyn uudestaan.

Sitä, ettet kutsuisi faktoiksi asioita jotka ovat vain omia mielipiteitäsi.

Miten tämä liittyy muihin kiusattuihin ja heidän rauhaan jättämiseen?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 15:39

Kyllästynyt kirjoitti:Siten, että sinun tapasi väittää omia kokemuksiasi (yleisiksi) faktoiksi on ylimielistä, piittaamatonta ja loukkaavaa muita kiusattuja kohtaan.

En ole väittänyt moista yleiseksi faktaksi, vaan omakohtaiseksi faktaksi.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Jail » 23.10.2012 17:00

En minä HALUNNUT, että minua kiusattaisiin, se joka väittää yleisesti niin ,että ihmiset HALUAVAT tulla kiusatuiksi,
on täysi idiootti ylimielinen toope.

Kun keinot loppuvat ja voimatkin, niin siinä ei HALULLA ole mitään tekemistä.
Jail

ViestiKirjoittaja Lette » 23.10.2012 17:28

Jail kirjoitti:En minä HALUNNUT, että minua kiusattaisiin, se joka väittää yleisesti niin ,että ihmiset HALUAVAT tulla kiusatuiksi,
on täysi idiootti ylimielinen toope.

Kun keinot loppuvat ja voimatkin, niin siinä ei HALULLA ole mitään tekemistä.

Ei tietenkään. Kukaan ei halua tietoisesti tulla kiusatuksi.
Lette

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 19:25

Eiköhän se selvinnyt asiayhteydestä, mitä minä termillä "fakta" kyseisessä yhteydessä tarkoitin.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 19:32

Jaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 19:48

En vain halua lähteä jo entuudestaan tuttuun ja täysin turhaan juupas-eipästelyyn siitä, että mitä-mikäkin-termi-tarkoittaa-ja-ei-tarkoita.

Et näemmä edes pyri ymmärtämään minua - itseasiassa pyrit anti-ymmärtämään minua... Lisäksi tapasi ilmaista on selvästi mala fide -henkinen persoonaani kohtaan. Lopeta tuo kiusaaminen nyt tähän paikkaan.

Heti.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 23.10.2012 20:59

Kahvi kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Koska se on tekopyhää roskaa jossa asetetaan kiusaamisen uhri vastuuseen kiusaamisesta.

Kiusaamiseen syyllinen on tietty aina kiusaaja, mutta miksi ei ihminen ole vastuussa omasta kohtalostaan
- siis noin ylipäätänkin? Jos on olemassa keinoja ja kikkoja, menetelmiä ja tapoja, joilla pääsee pois kiusatun
osasta, niin miksi niitä ei käyttäisi?

Kyllä omalta osaltani voin sanoa entisenä koulukiusattuna, että oma osuuteni uhriasemaan joutumiseen oli merkittävä.
Miksi tämmöistä selvää faktaa ei saisi sanoa ääneen?

Kahvi viittaa fakta-sanalla omaan viestiinsä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 23.10.2012 21:19

Kyllästynyt kirjoitti:Sinun väitteesi siitä, että valehtelen ja kiusaan ovat valhetta ja kiusaamista.

Vastasin näihin jo tuossa toisessa ketjussa:

Kahvi kirjoitti:Täysin tuosta erillisenä asiana on sitten se, että sekä valehtelet että tunnut kirjoituksiesi mala fide -hengen perusteella kiusaavan minua. Et ehkä itse tunnista kiusaamistasi, mutta toimintasi silti tuntuu minusta kiusaamiselta.

Ainiin. Nyt pitää perustella, että miksi väitän sinua valehtelijaksi. Teen sen siis vielä kerran:
1. Väität, että en ole vastannut kysymykseesi.
2. Olen vastannut kysymykseesi.
3. Sillä, että vastaus ei kelvannut ja/tai ollut riittävän hyvä tms, ei ole merkitystä kohdan 2. kanssa - vastaus se oli silti.
Eli valehtet - MOT.

Ei tästä tämän enempää.

viewtopic.php?f=8&t=7415&start=60#p89818
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.10.2012 21:48

Kahvi kirjoitti:Kyllä omalta osaltani voin sanoa entisenä koulukiusattuna, että oma osuuteni uhriasemaan joutumiseen oli merkittävä. Miksi tämmöistä selvää faktaa ei saisi sanoa ääneen?

Näköjään sana fakta herättää hämmennystä. Arkikielessä fakta tarkoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi samaa kuin tosiasia, ei mitään sen ihmeellisempää. Kahvin kysymys 'tulkattuna': Miksi tämmöistä selvää tosiasiaa ei saisi sanoa ääneen?

Hyvä kysymys. Minäkin olen koulukiusattu, ja myös voin sanoa tosiasiana, että oma osuuteni uhriasemaan joutumiseen oli merkittävä. Tuolla asialla ei kuitenkaan ole aiheuttamisen (syyllisyydestä puhumattakaan) kanssa mitään tekemistä. Minä vain satuin olemaan lapsi, jonka olemus ja elämä kaikkinensa houkutteli kiusaamiseen.
Kyllä minusta pitää voida tuoda näitäkin tosiasioita/faktoja esille; sitä, että on meitä lapsuudessa kiusattuja, jotka aika hyvin olemme perillä kiusatuksi joutumisemme syistä - siitä, että meissä oli kiusaamiseen altistavia tekijöitä. Kenessä mitäkin... Ei tällaisten eletyn elämän tosiasioiden kertominen ole keneltäkään pois (kai?), eikä ainakaan mikään syy käydä tosiasioiden kertojan kimppuun.

Kahvi, millä tavoin kiusattuna olemisesi loppu; saitko itse sen loppumaan, vai loppuiko jotenkin muuten itsestään?
Omalla kohdallani olen miettinyt tätä asiaa, enkä oikeastaan tiedä lopputulosta - en tiedä olisiko kiusaaminen jatkunut vai loppunut, jos olisin jatkanut koulumaailmassa pitempään. Pahoin pelkään, että jos olisin jatkanut koulussa ja opiskelua eri oppilaitoksissa, kiusaaminen olisi voinut jatkua vielä vuosia eteenpäin. Luultavasti olisin ollut juuri sellainen kiusattu, joka joutuu koulumaailmassa kiusatuksi uudelleen ja uudelleen, vaikka miten oppilaitos ja kaveripiiri vaihtuisivat.
Tein teininä radikaalin ratkaisun; keskeytin koulun ja menin töihin. Siirtyminen aikuisten maailmaan ja työelämään lopetti kiusaamisen siihen paikkaan; minua kun ei kiusattu vapaa-ajan puolella, koulussa 'vain'. Paras ratkaisu se ei ollut, muttei siinä iässä ja siinä tilanteessa ollut parempiakaan näköpiirissä.

Mutta siis; miten kiusattuna oleminen sinun kohdallasi loppui? Olisi tosi kiva kuulla sekin asia, kun olet jo rohjennut kertoa tosiasioita omasta kiusattuna olemisestasi.
Mirri

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko