Maijalle kuuluu hyvää

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Maijalle kuuluu hyvää

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.10.2012 21:24

Maija on eläinsuojeluviranomaisten toimesta huostaanotettu boa-käärme, joka oli joutunut edellisessä kodissaan surkeaan kuntoon. Nälkiintynyt, ja olisiko Maija-parka ollut likainenkin, koska uudessa kodissa kylpemiseen vierähti peräti vuorokausi. Tai ehkä Maija vain nautiskeli siitä riemusta, että viimein pääsee lutraamaan sydämensä kyllyydestä; tuskin Sea Life:n laitoshoidossa on sellaiseen ylellisyyteen ollut mahdollisuutta.

Johanna Önder oli etsinyt miehensä kanssa lemmikkikäärmettä, kun he huomasivat syyskuun lopussa uutisen, jossa kerrottiin huostaanotetusta Maija-boasta. Helsingissä sijaitseva Sea Life etsi kaksimetriselle käärmeelle uutta kotia, sillä käärme oli jouduttu viranomaisten toimesta huostaanottamaan edellisiltä omistajilta.
- Sea Life oli saanut parikymmentä yhteydenottoa ja meidät valittiin käärmeen hoitajiksi, Johanna Önder kertoo

Nyt Maija elää hyvinvoivana Tampereella. Uudet omistajat eivät tiedä tarkasti käärmeen aiemmista oloista.
- Kovin hoikka se ainakin oli, ei ole saanut riittävästi ruokaa, Önder kertoo.

Kymmenvuotias käärme painaa nyt noin 10-15 kiloa, mutta Önderin mukaan painoa saisi tulla vielä reilusti lisää.
- Se voisi painaa ainakin tuplasti sen, hän kertoo.

Boa on Önderin mukaan helppohoitoinen. Käärme nauttii suihkuista ja kylvyistä, joita se ottaa omassa ammeessaan. Päästyään uuteen kotiinsa käärme kylpi vuorokauden.
Ihmisen kosketusta se ei muutoin kaipaa ja saa elää rauhassa kookkaassa terraariossa.
- Mies rakensi sille luksusterraarion, Önder naurahtaa.

Maijan ravintoa ovat rotat, jotka omistaja kasvattaa itse. Eläin syö yhden aterian noin parin viikon välein.
- Se alkaa olla jo sen kokoinen etteivät rotat enää pian riitä. Seuraavaksi tarvitaan jo isompia aterioita, Önder kuvailee.

Tulokas voi olla varsin pitkäikäinen lemmikki, sillä Önderin mukaan boat elävät vankeudessa jopa 20-30 vuotta.
- Maija voi nyt hyvin, Johanna Önder kertoo.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012101 ... 7_uu.shtml
Mirri

Re: Maijalle kuuluu hyvää

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 18.10.2012 21:37

Kyllästyneen yhteydenottoa ei siis noteerattu?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.10.2012 22:41

Seksikäs aihe. (Vaikka en mikään booien erityinen ystävä olekaan...)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.10.2012 22:51

Psykopatologia kirjoitti:Kyllästyneen yhteydenottoa ei siis noteerattu?

Tai jos noteerattiin, mutta tamperelaiskoti luksusterraarioineen vei voiton. Kun siellä on Maijalle amme ja kaikki. Tuoretta ruokaakin tarjolla, koska omistaja kasvattaa Maijan ruuat ihan itse.

Hilppa, nyt sinun on turha rutista, jos keskustelu Maija-nimisestä naaraskäärmeestä karkaa ties mihin asiattomuuksiin. Aloitit ihan itse.
Minusta tämän otsikon aihe ei ole seksikäs, vaan eläinsuojelullinen. Olisikohan aihe ollut mielestäsi vähemmän seksikäs, jos kaltoinkohdelluksi ja kodittomaksi joutunut lemmikkikäärme olisikin ollut Mikko...
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.10.2012 23:04

Mirri kirjoitti:--

Hilppa, nyt sinun on turha rutista, jos keskustelu Maija-nimisestä naaraskäärmeestä karkaa ties mihin asiattomuuksiin. Aloitit ihan itse.
Minusta tämän otsikon aihe ei ole seksikäs, vaan eläinsuojelullinen.

En ymmärrä eläinsuojelua. Siinä tapauksessa boa pitäisi päästää takaisin luontoon viidakkoon vapauteen.

Boasta puhuminen on biologinen aihe. Psykopatologia Mielenterveys- ja vertaistukifoorumilla se voi olla joko psykologinen tai psykopatologinen.

Minkä minä olen aloittanut ihan itse?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.10.2012 23:24

Hilppa kirjoitti:Minkä minä olen aloittanut ihan itse?

Ajatusten ohjaamisen eläinsuojelusta seksiin kertomalla tämän olevan mielestäsi 'seksikäs aihe'. Mutta ihan vapaasti; jos ketjun aihe tuntuu sinusta seksikkäältä, niin mikäs siinä.

Maija kuitenkin oli nimenomaan eläinsuojelutapaus, eläinsuojelullisista syistä ja eläinsuojelulain perusteella huostaanotettu lemmikkikäärme. Ymmärsit sinä sitä asiaa tai et.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 18.10.2012 23:34

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Minkä minä olen aloittanut ihan itse?

Ajatusten ohjaamisen eläinsuojelusta seksiin kertomalla tämän olevan mielestäsi 'seksikäs aihe'. Mutta ihan vapaasti; jos ketjun aihe tuntuu sinusta seksikkäältä, niin mikäs siinä.

Maija kuitenkin oli nimenomaan eläinsuojelutapaus, eläinsuojelullisista syistä ja eläinsuojelulain perusteella huostaanotettu lemmikkikäärme. Ymmärsit sinä sitä asiaa tai et.

Minä ajattelen ainoastaan omia mieleeni tulevia ajatuksia, en kenenkään ohjailemia. Enkä toivo kenenkään toisenkaan ajatusten ohjautuvan kirjoitusteni voimalla. Mikään meedio en sentään ole.

Onko sana "seksikäs" kielletty joko tällä palstalla tai sinun avaamassasi ketjussa? Sinuna olisin pelkästään imarreltu positiivisesta huomiosta, joka oli tarkoitettu ainoastaan kohteliaisuudeksi.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.10.2012 23:52

Hilppa kirjoitti: Sinuna olisin pelkästään imarreltu positiivisesta huomiosta, joka oli tarkoitettu ainoastaan kohteliaisuudeksi.

Ok.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 19.10.2012 00:05

Sanassa sanotaan, että rangaistuksena kärmeen kavaluudesta ihmisen tulee polkea sen pää maan tomuun.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 19.10.2012 00:06

Hilppa kirjoitti:
Onko sana "seksikäs" kielletty joko tällä palstalla

Seksi on likaista ja iljettävää.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.10.2012 00:08

Riidankylväjä kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
Onko sana "seksikäs" kielletty joko tällä palstalla

Seksi on likaista ja iljettävää.

Niin anankastisilla.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.10.2012 00:21

Olli Seppälä sanoi kollegalleen, että yhdistyksen laattaan Runeberginkadulla oli
vahingossa tullut "Suomen Psykoanaalinen Yhdistys". Kollega: "Se on heti korjattava!"
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.10.2012 00:26

Onko boa Maija jo niin pitkällä kesyyntymisevoluutiossaan, että tunnistaa nimeksensä Maija?

(Tuntuu pöhköltä nimittää käärmettä Maijaksi, mutta kai silläkin on joku nimi oltava, kun ovat hänet asuntoonsa halunneet.)

"Maijjaa, täällä on sinulle pullahiiriä! Tulepas katsomaan miten herkullisesti vipeltävät!"
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.10.2012 00:46

Hilppa kirjoitti:Onko boa Maija jo niin pitkällä kesyyntymisevoluutiossaan, että tunnistaa nimeksensä Maija?

(Tuntuu pöhköltä nimittää käärmettä Maijaksi, mutta kai silläkin on joku nimi oltava, kun ovat hänet asuntoonsa halunneet.)

Ihmisillä on merkillisiä tapoja; voivat antaa nimen jopa autolleen, vaikkei auto reagoi nimeensä millään lailla.

Käsitän kyllä, ettet ymmärrä etkä hyväksy käärmeen pitämistä lemmikkinä; en minäkään ymmärrä enkä hyväksy. Mutta Maija ei ole autettavissa sillä, että se päästettäisiin 'takaisin' luontoon. Ei tiedetä edes onko se ikinä elänyt vapaana, vai onko kenties syntynytkin lemmikkikäärmeen tai muulla tavoin vankeudessa eläneen käärmeen jälkeläisenä. Maija on Suomessa eläinsuojelutapaus ja se kuuluu täkäläisen eläinsuojelulain piiriin - haluttiin ja ymmärrettiin tai ei.

Seksikkyys on pääsääntöisesti eläinsuojelurikoksista kaukana. Eläinsuojelurikoksesta silloin yleensä on kysymys, jos lemmikkieläin otetaan huostaan kaltoinkohdeltuja ja huonokuntoisena - aivan sama vaikka olisi käärme.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 19.10.2012 14:12

Mirri kirjoitti:Käsitän kyllä, ettet ymmärrä etkä hyväksy käärmeen pitämistä lemmikkinä; en minäkään ymmärrä enkä hyväksy. Mutta Maija ei ole autettavissa sillä, että se päästettäisiin 'takaisin' luontoon. Ei tiedetä edes onko se ikinä elänyt vapaana, vai onko kenties syntynytkin lemmikkikäärmeen tai muulla tavoin vankeudessa eläneen käärmeen jälkeläisenä. Maija on Suomessa eläinsuojelutapaus ja se kuuluu täkäläisen eläinsuojelulain piiriin - haluttiin ja ymmärrettiin tai ei.

Tässä tapauksessa ymmärrän lemmikin sijoittamisen uuteen paikkaan ainoastaan paremmaksi vaihtoehdoksi huonommista vaihtoehdoista. Paras vaihtoehto olisi kuitenkin, että sademetsien luonnonvaraisia eläinlajeja ei sijoitettaisi länsimaisiin asuntoihin, sirkuksiin tai näyttelyeläimiksi lainkaan vaan, että ne saisivat elää elämänsä luonnonympäristössään. Koko eksoottisten eläinten kustannuksella tapahtuva villieläin-business on tuomittavaa toimintaa. Parempi, että pariskunta ei ostanut uutta käärmettä, vaan tyytyi heitteillejätettyyn vaihtoehtoon. Minusta se on kuitenkin vain huonojen vaihtoehtojen seassa vain se vähän parempi vaihtoehto.
Mirri kirjoitti:Seksikkyys on pääsääntöisesti eläinsuojelurikoksista kaukana. Eläinsuojelurikoksesta silloin yleensä on kysymys, jos lemmikkieläin otetaan huostaan kaltoinkohdeltuja ja huonokuntoisena - aivan sama vaikka olisi käärme.

Et ole ilmeisesti kuullut sanan "seksikäs" muuta käyttöä kuin sanan alkuperäisen merkityksen. Seksikäs aihe voi tarkoittaa myös uutta, modernia, ajan hermolla olevaa, vetävää aihetta. Ja mikäs sen hyödyllisempää kuin käsitellä luonnonsuojelua ja eläinsuojelua sivuavia aiheita. Ovat monesti kovin kuumia ja tunteita herättäviä keskustelunaiheita.

En ymmärrä, miksi keskustelumme aina päätyvät väärinymmärryksiin. Välillä tuntuu, että minun pitäisi vain häipyä palstalta tai olla kirjoittamatta sinulle yhtään mitään, jotta saisit rauhassa mouruta ja kehrätä.

Ei minulle tarvitse höpöttää (siis kirjoittaa) kuten lapselle.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.10.2012 14:41

Hilppa kirjoitti:Et ole ilmeisesti kuullut sanan "seksikäs" muuta käyttöä kuin sanan alkuperäisen merkityksen. Seksikäs aihe voi tarkoittaa myös uutta, modernia, ajan hermolla olevaa, vetävää aihetta. Ja mikäs sen hyödyllisempää kuin käsitellä luonnonsuojelua ja eläinsuojelua sivuavia aiheita. Ovat monesti kovin kuumia ja tunteita herättäviä keskustelunaiheita.

Ok; kiitos sananselityksestä. En ole kuullut kyseistä sanaa tuollaisessa merkityksessä.

Kannattaisikohan - väärinkäsitysten välttämiseksi - kirjoitetussa tekstissä laittaa sitaatit ympärille käytettäessä sanaa noin alkuperäisestä merkityksestä poikkeavalla tavalla kuin kerrot 'seksikästä' voitavan käyttää. Minulla ei todellakaan juolahtanut mieleen, että tarkoitit 'seksikkäällä' aiheella sitä, että tämän ketjun aihe on mielestäsi uusi/moderni/ajan hermolla oleva/vetävä. Sitaatit sanan ympärillä kenties olisi saanut minut miettimään, että tarkoitat jotakin muuta kuin seksikästä aihetta sanan varsinaisessa merkityksessä - ehkä olisi vältetty ainakin yksi väärinkäsitys. Olisin saattanut hoksata suoraan kysyä, että mitä mahdat tarkoittaa 'seksikkyydellä' tässä yhteydessä.

Pyydän anteeksi väärinkäsitystäni.

Sananselityksen jälkeen tämäkin minulle käsittämättömäksi jäänyt viesti näyttää toisenlaiselta; ymmärrettävämmältä:
Onko sana "seksikäs" kielletty joko tällä palstalla tai sinun avaamassasi ketjussa? Sinuna olisin pelkästään imarreltu positiivisesta huomiosta, joka oli tarkoitettu ainoastaan kohteliaisuudeksi.

:)
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.10.2012 18:05

Tässä Ylen luettavissa ja kuunneltavissa oleva uutinen Maijan hyvistä kuulumisista:
http://yle.fi/uutiset/kaltoin_kohdeltu_ ... ta/6335269

Hyvä ja kiinnostavasti tehty uutisjuttu; kannattaa myös kuunnella.

Minulla menee käsityskyvyn ylitse se, että yhdelle lemmikille kasvatetaan ruuaksi toisia lemmikkejä; Maijan ruokkimiseksi tarvitaan lemmikkirottien kasvattamo. Tuskin niille rottaparoille kovin hyvää kuuluu, jos niistä yksi ja toinen napsitaan Maijan ravinnoksi...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.10.2012 18:19

Hilppa kirjoitti:Seksikäs aihe. (Vaikka en mikään booien erityinen ystävä olekaan...)

Eihän tuossa asiaa ole esitetty mediaseksikkyysmielessä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.10.2012 19:10

Psykopatologia kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Seksikäs aihe. (Vaikka en mikään booien erityinen ystävä olekaan...)

Eihän tuossa asiaa ole esitetty mediaseksikkyysmielessä.

Psykopatologian kommentin luettuani rupesin miettimään...

Hilppa, tarkoititko tämän ketjun aiheen olevan mediaseksikäs? Olen kuullut kyseisen sanan ja käsittääkseni tiedän mitä sillä tarkoitetaan.
Ehkä Maijan kohtalo on joidenkin mielestä mediaseksikäs aihe, mutta minulla ei tätä ketjua aloittaessani pyörinyt mediaseksikkyys mielessä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 19.10.2012 20:53

Naisilla vaan aina ON seksi mielessä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Romulaatikko