Joko tärppäsi? (hirvimetsällä)

Re: Joko tärppäsi? (hirvimetsällä)

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2012 23:53

Kuva
Hirvi oli tärkeä riistaeläin jo esihistoriallisena aikana. Suomen lukuisista kalliomaalauksista huomattava osa esittää hirviä. Kuva Astuvansalmelta.

Mikä on hirven tarkka levinneisyysalue Suomessa nykyisin?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 29.09.2012 23:55

lappalainen kirjoitti:Me saimme jo kaksi hirveä.

Siis syötte ja saatte molempia? Olen ymmärtänyt, että alueella on aina jompaa kumpaa, joko poroja tai hirviä, mutta ei molempia yhtä aikaa?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Illusia » 30.09.2012 00:55

Onko hirvikärpäsiä?
Illusia

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2012 07:54

lappalainen kirjoitti:Emme syö molempia, mie vaan poroa, mies hirveä. Satunnaisesti se syö myös poroa mutta mie en koskaan hirveä. En pidä sen mausta.

Kumma juttu, että hirvi ja poro maistuvat niin erilaiselta, vaikka sentään ovat toisiaan muistuttavia sarvipäitä. Minä en ennen ymmärtänyt poron päälle, mutta anoppi opetti tykkäämään. Lopulta kävi niin, että hänen tuliaisina etelään kuskaamansa poroherkut kävivät aivan liian pieniksi; ei anoppi arvannut miten olin ihastunut poroon.
Hirveä olen syönyt kerran itse valmistamastani lihasta. Maku ei ollut hirveä; minusta se muistutti naudanlihan makua, mutta paljon voimakkaampana. Poron liha maistui mielestäni ennen tottumattomuuttani paljon hirveämmältä. Mutta lapset eivät tykänneet hirvikeitoksestani.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2012 11:18

lappalainen kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:
lappalainen kirjoitti:Me saimme jo kaksi hirveä.

Siis syötte ja saatte molempia? Olen ymmärtänyt, että alueella on aina jompaa kumpaa, joko poroja tai hirviä, mutta ei molempia yhtä aikaa?

Oletko ymmärtänyt ettei Lapissa ole hirviä? Kyllä on ja osassa Lappia niitä on niin paljon, että ovat saaneet mestästää hirviä jo pari viikko aikaisemmin.

Emme syö molempia, mie vaan poroa, mies hirveä. Satunnaisesti se syö myös poroa mutta mie en koskaan hirveä. En pidä sen mausta.

Mutta vain osassa lappia. Kysyin tarkasta levinneisyyskartasta, olisi ollut mukava nähdä se. Maanteillä en ole koskaan nähnyt kahta varoitusmerkkiä, vaan ainoastaan joko poro- tai hirvivaaramerkin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2012 11:21

lappalainen kirjoitti:
Illusia kirjoitti:Onko hirvikärpäsiä?

Ei ole kuin satunnaisia yksilöitä joita te eteläiset tuotte mukananne. Pohjoisin on yksi tavattu Kolarissa.
Poron vuoksi täällä ei ole hirvikärpäsiä, koska ne eivät kahdestaan pärjää. Hirvikärpänen pystyy kiinnittymään poroon mutta ei kykene siinä lisääntymään.

Hirvikärpäset ovat siellä, missä hirvetkin ovat. Emme me etelän immeiset sentään mitään hirviä ole, että hirvikärpäsiä mukanamme kantaisimme Lappiin asti.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2012 11:43

Minussa ei Kolariin ole yhtään hirvikärpästä mennyt. Tunnustaako joku palstalainen kuljettaneensa hirvikärpäsiä Kolariin?

Jospa se oli hirvikärpäsen löytäjä itse. Ja osaa hirvikärpänen lentääkin; on voinut myös sopivien tuulien mukana siirtyä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.09.2012 13:18

lappalainen kirjoitti:Miksi se tänne lensi?

Vaan sen kun tietäisin. Mainitsin jo tuulen mahdollisuuden. Sopiva ilmavirta voi kuljettaa satunnaisia hyönteisiä.

Ilmastonmuutokseen liittyy myös eräs mielenkiintoinen piirre; nimittäin levinneisyydeltään eteläisten eläinlajien on havaittu levittäytyvän pohjoisemmaksi ja arktisten lajien siirtävän levinneisyysalueensa eteläistä rajaa yhä enemmän pohjoiseen lähemmäksi jäämerta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2012 13:41

Hilppa kirjoitti:Kysyin tarkasta levinneisyyskartasta, olisi ollut mukava nähdä se.

Löytäisitköhän googlaamalla.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2012 13:45

Obelix kirjoitti:Jeesus mitä potaskaa. Googelilla saisi edes jonkin näköistä informaatiota asiasta kuin asiasta, mutta lapissa tollot tykkää puhua omiaan.

Obelix, kerro sinä mitä tiedät asiasta. Potaskaksi nimeäminen ja jeesustelu tolloiksi haukkumisineen on tyhmää; mikset voisi vain tyytyä jakamaan tietämystäsi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.09.2012 14:05

Onko hirvi kärpästen rauhoitus aika jo päättynyt?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.09.2012 14:07

Googlailin... Etteivät sittenkin etelän immeiset olisi syypäitä Lapin satunnaisiin hirvikärpäslöytöihin; noin ajateltiin ainakin vuonna 2008:
Monet hirvikärpäslöydöt Lapista johtuvat siitä, että hirvikärpäset ovat matkustaneet sinne ihmisten vaatteiden kätköissä. Hirvikärpäsen luontainen pohjoisraja ei ole sen pohjoisempana kuin Ranuan–Tervolan tasolla.

http://www.suomenluonto.fi/arkisto/2008 ... staa-poroa
Mirri

Paluu Yleistä ja ajankohtaista