Hilppa kirjoitti:Onko yleinenkin ilmiö, että kansakunnasta joku maansa edustaja aloittaa oman maansa entisten sankareiden maineen tärväämisen? Vai onko kyse vain suomalaisille luonteenomaisesta piirteestä?
Elokuvan voimalla salailua vastaan
Ohjaaja Arto Halonen haluaa murtaa vaikenemisen muurin suomalaisessa dopingkeskustelussa.

Halosen mukaan hän ei elokuvaa tehdessä kohdannut yhtään urheilijaa, joka haluaisi tietoisesti puhua pahaa toisesta. Halonen uskoo, että Kangasniemi kunnioittaa Mietoa urheilijana. Halosen mukaan Kangasniemen kommenttien motiivit liittyvät enemmänkin avoimen keskustelukulttuurin lisäämiseen. Tästä syystä Kangasniemen kommentit pidettiin elokuvassa.
Mieto kertoi tiistaina Iltalehdelle harkitsevansa jopa oikeustoimia dopingväitteiden johdosta. Halonen, kuten monet muutkin tahot, ovat kuitenkin sitä mieltä, että tuolta aikakaudelta ei löydy puhdasta huippu-urheilijaa.
- Kaikki elokuvassa oleva on harkittua ja perustuu pitkälliseen tutkimusprosessiin. Olemme katselleet elokuvaa myös lakimiesten kanssa ennen sen julkaisua, koska kyseessä on näin arka aihe, Halonen paljastaa.
Halosen mukaan urheilijoita ei pidä leimata liian ankarasti, sillä kyseinen doping-kulttuuri ei ole yksin heidän luoma. Halosen mukaan järjestelmä on tyly urheilijoita kohtaan. Halosen mukaan tärkeintä olisi nyt saada avoimuutta keskustelukulttuuriin. Hän ei kuitenkaan halua lähteä ennustamaan, riittääkö uusi elokuva yksin muuttamaan tätä vääristynyttä kulttuuria.
- Yritys on kaikkein tärkeintä, meni se sitten syteen tai saveen. Nyt on keskustelu ainakin yhdeltä osalta avattu, Halonen kertoo elokuvansa odotuksista.

Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Voi Mirri. Satutko muistamaan, että alunperin oli keissi Räsänen vs. toimittajat, jossa Räsänen haki korvauksia ja sai niitä ja jossa toimittajat käytännöllisesti katsoen menettivät ammattinsa eli leipänsä?
En tiedä muistanko tai tiedänkö mihin keissiin viittaat, joten toivottavasti kerrot tarkemmin. Olisi tosi mielenkiintoista kuulla millaisesta keissistä on kysymys. Minun muistini yltää vain siihen 90-luvun lopun jupakkaan, jolloin Jari Räsänen joutui outoon valoon vaikutusvaltaisten toimittajien tuotua julki doping-asiaa. Räsänen sai korvauksia ja toimittajat saivat raskaat tuomiot.
Ilmeisesti se ei olekaan alkuperäinen keissi, vaan alkuperä on jossakin kauempana. Sellaista en muista, joten sinä varmaan kerrot mihin viittaat.
Siis: mistä tapauksesta Jari Räsänen vs. toimittajat sinä puhut?
--
Suomen Tietotoimisto harkitsee, hakeeko se vuosien takaisen herjaustuomion purkua tai esimerkiksi ex-hiihtäjä Jari Räsäselle maksamiaan kärsimyskorvauksia takaisin.
--
STT julkaisi vuonna 1998 uutisia, joissa sanottiin Räsäsen käyttäneen kasvuhormonia ja Hiihtoliiton johtavien henkilöiden olleen kiinnostuneita aineesta. Uutiset toivat tuomion julkisesta herjauksesta.
--

Psykopatologia kirjoitti:Klo 21.36
Olin jo 1998 sitä mieltä, että Räsänen kusettaa. Varmaankaan Väisänen itse ei ole joutunut
maksamaan korvauksia, jotka kai menivät STT:n piikkiin. Onko niin, että Räsästä ei nyt
tuomittu korvauksiin?
– Kokonaisuudessaan tämä vyyhti on ollut arvoton näytelmä, josta on vaikea löytää voittajia. Prosessi on ollut murheellinen tapaus suomalaisen hiihdon ja suomalaisen urheilun kannalta, Pettersson arvioi
TS–STT

Mirri kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Mirri kirjoitti:Edelleen olen sitä mieltä, että huippuhiihtäjä 'uhrattiin' tarkoituksena peitellä sotkuista doping-verkkoa ja valheiden vyyhteä.
Melkoinen logiikan kuperkeikka väittää viattomaksi syntipukiksi henkilöä joka mm. antaa oikeudessa väärän valan saadakseen itselleen (oikeutonta) hyötyä.
En ole väittänyt viattomaksi syntipukiksi. Mistä ihmeestä on syntynyt käsitys, että minä pitäisin Jari Räsästä viattomana?
Mirri kirjoitti:Jari Räsänen joutui syntipukin ja sijaiskärsijän rooliin; hänet uhrattiin, jotta ...
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa