Obelix kirjoitti:Nyt meni Mirrillä valehtelun puolelle. Se on sata varmaa, että vanha sonta läjä ei haise! Estetiikka on asia erikseen teko pyhä katti.
Mistäs minä voin tietää, onko keväästä toiseen nenässäni lemuavat koirien jätökset kuinkakin vanhoja tai uusia. Sen vain tiedän, että juuri keväällä lumien sulamisen aikaan haisee - ja vuosi vuodelta enemmän koirien määrän lisääntymisen myötä.
Luulen, että talven aikana syntyneet sontaläjät säilyvät talven ylitse riittävän tuoreina haistakseen keväällä lämpötilan kohotessa. Siksi juuri kevättalvi lumien sulamisineen ja lämmönnousuineen on lemun aikaa.
En ole ainoa talven taittumisen ja lumen sulamisen aikaan koirien jätöksiä haisteleva ihminen; koirien jätösten hajuhaitoista 'valehtelevia' on monia.
Tuli mieleeni... Ehkä kertomani ongelma ilmeneekin vain paikoissa, joissa ulkoilutetaan paljon koiria, mutta 'hauskan' käyttö talvisella ulkoilutaipaleella on helpommin sanottu kuin tehty. Kuten minun asuinympäristössäni. Kulkureiteillä tai ainakin niiden pientareilla on enemmän ja vähemmän lunta, tai muuten märkää ja inhottavaa. Tongi sieltä sitten esille koirasi jätöksiä... Ymmärrän kyllä, että pussin käyttö 'unohtuu' talvella märkyyden ja nietosten keskellä. Silti harmittaa joutua haistelemaan keväisin uusia urbaaneja lemuja, jotka eivät mitenkään kuuluisi kaupungin kevääseen.