Riidankylväjä kirjoitti:Minä en muista nähneeni unta hetkeen aikaan. Aikaisemmin katselin seksiunia. (kauheaa)
Kapi on eläinten tauti, jota aiheuttaa syyhypunkki (Sarcoptes scabiei): Kapia esiintyy eniten koirilla, ketuilla ja sioilla; syyhypunkista on omat alalajinsa näille eläinlajeille (var. canis, var. vulpis ja var.suis), mutta kettujen kapi voi aiheuttaa oireita myös koirille.[1] Myös ihmisille syyhyä aiheuttava punkki on saman lajin alalaji. Sikakapi on lääkityksillä saneerattu monista jalostussikaloista. Sarcoptespunkit voivat satunnaisesti tarttua muihinkin eläinlajeihin mikäli eläinkontaktit ovat läheiset.
Kapin yleisin oire on voimakas kutina. Ensin iholla on pieniä pisteitä, jotka voi nähdä koiran vatsan alla missä karva ei ole tiellä. Myöhemmin koira raapii ihonsa rikki, karvat lähtevät ja iho paksuuntuu ja tummuu.[2]
Hilppa kirjoitti:Riidankylväjä kirjoitti:Minä en muista nähneeni unta hetkeen aikaan. Aikaisemmin katselin seksiunia. (kauheaa)
Unien on joku sanonut olevan toteutumattomia toiveitamme...
Kyllästynyt kirjoitti:Anna tulla vain, kyllä me kestämme.Kuutar kirjoitti:Aika kesyä tuo on verrattuna minun painajaisiini. En viitsi edes kertoa niistä tällä palstalla, ettette ala pelkäämään.
Kyllästynyt kirjoitti:Kuutar kirjoitti:... No, tuo nyt oli kesyimmästä päästä, en taida viitsiä kertoa unistani netissä. Olen nähnyt kaikenlaisia sota -ja ruumiskuvia, epätoivon täyttämiä unia tautiepidemioista, psykiatrisiin aiheisin liittyviä, unia väkivallasta, jne. Näitä unia yhdistää usein lohduton tunnelma, joka päättyy vain heräämiseen.
Eräässä unessa olin kuollut ja jouduin itse tekemään itselleni ruumiinavauksen omilla tylsillä Fiskarsin oransseilla keittiösaksillani.
Olin närkästynyt ja vihainen siitä, että tämäkin minun pitää itse tehdä.
Ruumiinavauksessani totesin, että vatsaonteloni oli tyhjä ja sen seinämät muistuttivat mädäntynyttä perunaa. Sisäelimiä ei ollut lainkaan (olivat mädäntyneet) ja totesin, että olipa hyvä kun tapoin itseni koska olisin kuitenkin ilman sisäelimiä kohta kuollut.

Freud esittelee ja havainnollistaa psykoanalyysin perusideoita, joihin kuuluvat oidipuskompleksi, torjunta ja tiedostumattomat psyykkiset prosessit. Freudin mukaan jokainen uni voidaan hänen analyysitekniikkansa – vapaiden mielijohteiden – avulla osoittaa mielekkääksi psyykkiseksi rakennelmaksi. Hän muotoili yleisen lain: "Uni on (tukahdutetun, torjutun) toiveen (naamioitu) toteutuma."[2]
Freudin mukaan uni ottaa aiheensa edellisen päivän kokemuksista (ns. päivänjäänteet), mutta unissa esiintyy myös varhaislapsuuden aineistoa: "Unessa elää yhä lapsi omine yllykkeineen."[3] Unien näkökulma on aina "ehdottoman minäkeskinen".[4]
Freud tarkasteli myös unien seksuaalisymboliikkaa: esimerkiksi kynttilä voi edustaa siitintä. Hän ei kuitenkaan tavoitellut kaavamaista tai mekaanista symboliikkaa, jossa edustussuhteet olisivat yleisinhimillisiä, vaan jokaisen unisymbolin merkitys on viime kädessä yksilöllinen:
Kyllästynyt kirjoitti:Lette kirjoitti:Kyllästynyt, mihin assosioit unesi?
Elämääni.
Lette kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Lette kirjoitti:Kyllästynyt, mihin assosioit unesi?
Elämääni.
Elämä merkitsee hyvää. Hyviä ominaisuuksia; rohkeus, havainto -, harkintakyky,
luovuus, ilo, ihmisläheisyys...
Olen havainnut sinussa näitä ominaisuuksia.
Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa