Internet on heikentänyt mieleen painamisen taitoa

Internet on heikentänyt mieleen painamisen taitoa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 03.09.2012 10:42

Koululaisten ja opiskelijoiden muisti on huonontunut, ja se johtuu internetistä. Tähän tulokseen on tullut riippumaton amerikkalainen aivoasiantuntijoiden ryhmä SharpBrain.

Internetin aikakaudella koulunsa aloittaneet nuoret eivät enää muista edes tuoreeltaan, mitä heille on opetettu. Mieleen painamisen taito on heikentynyt, koska ajatellaan, että kaiken voi aina tarkistaa internetistä, "googlettaa".

Teksasin yliopiston professori Bill Klemm perääkin kouluihin mieleen mieleen painamisen ja muistamisen opetusta.

http://www.hs.fi/kotimaa/Internet+on+he ... 5596840874
Riidankylväjä

Re: Internet on heikentänyt mieleen painamisen taitoa

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.09.2012 11:02

Hösäri kirjoitti:Internetin aikakaudella koulunsa aloittaneet nuoret eivät enää muista edes tuoreeltaan, mitä heille on opetettu. Mieleen painamisen taito on heikentynyt, koska ajatellaan, että kaiken voi aina tarkistaa internetistä, "googlettaa".

Näin on käynyt ainakin minulla. Samoin kävi silloin, kun tulivat kännykät; kapistus kun muistaa minun puolestani ihmisten puhelinnumerot, niin miksi vaivautua itse muistamaan niitä!

Olen myös huomannut muistavani (epämääräisesti) kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä. Tarkemmat tiedot joudun googlettamaan käytännössä aina. Onko muuten huono juttu, jos muistaa kokonaisuuksia/asiayhteyksiä, mutta ei niiden yksityiskohtia?

Muistini muutenkin klappaa - hävytön kapine!
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 03.09.2012 15:06

Hyvä muisti olisi eduksi myös nykyihmisille. Se mahdollistaa nopeat päätökset ilman, että täytyy alkaa räplätä googlea ja entäs, jos googlea ei ole käsillä?

Netti on hyvä tieto varasto, mutta ei korvaa tarkkaa ja nopeaa työ muistia.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 03.09.2012 18:11

Totta. Hyvä muisti on kova sana elämässä. Itse minun pitää kuitenkin pelata niillä korteilla jotka jaossa sain - akkahailla voi joskus jopa voittaa.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.09.2012 08:17

Väitetään, että muistia voi myös kehittää muistiharjoituksilla ja pitämällä yleisestä fysiikastaan hyvää huolta.

Se olisikin tarpeen nykyaikana, kun dementiaa aiheuttavat sairaudet alkavat olla kansantauti.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 04.09.2012 08:46

Ennen älyttiin kuolla nuorempina, eikä oltu yhteiskunnan riesana seniileinä höppänöinä.

Muistia voi juu kehittää erilaisilla harjoituksilla. Hyvää tekisi itsellenikin. Googlen vaivattomuus on kuitenkin niin houkutteleva... :|
Kahvi

Muistin osatoiminnat

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 04.09.2012 12:19

Muistin osatoiminnat

1. Mieleenpainaminen.
2. Mielessä säilyminen (retentio).
3. Mieleen palauttaminen.
4. Tunnistaminen.

Häiriö voi olla missä kohdassa vaan; 3 voi olla ilman 4:sta, ja 4 voi olla ilman 3:sta.
Antakaa esimerkkejä!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Muistin osatoiminnat

ViestiKirjoittaja Kahvi » 04.09.2012 12:50

Psykopatologia kirjoitti:3. Mieleen palauttaminen.

Tästä minä olen hyvä esimerkki. Ihan päivittäin törmään tilateeseen, jossa tiedän muistavani jonkun asian, tapahuman tai sanan. Mutta en vaan saa sitä mieleeni - sen takia olenkin ahkera googlettaja.

Se tunne, kun muistat muistavasi mutta et kuitenkaan muista... :ugeek:
Kahvi

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa