Mirri kirjoitti:Pertti Luukkonen, psykologi ja psykoterapeutti, älä valehtele. Moni lukija kykenee ymmärtämään sen, että mainitsemasi 'työn vieroksuminen' liittyy siihen, että vakava psyykkinen sairaus aiheuttaa vakavaa työkyvyttömyyttä, jonka seurauksena potilas itse vähättelee ja mitätöi työntekoa. Ymmärretään oikein hyvin, ettei kysymys ole minkäänlaisesta 'työn vieroksumisesta'.
Hermiitti kirjoitti:On muuten varsin ikävää keskusteluiden henkilöityminen. Harkitsen ryhmästä eroamista.
Viittaan nimimerkin Kyllästynyt kirjoitteluun.
Hermiitti kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Niin, siis aiemmin olit viitannut siihen, että henkilö o m a s s a työkyvyttömyydessään paras asiantuntija.
Niin on jos on vertailupohjana henkilöhistoriassa täysi työkyky esimerkiksi on ollut 16 tuntia vuorokaudessa lähes pakkotahtista työtä. Lisäksi itsearviointi edellyttää hyvää itsetuntemusta. Neiti x:n oletin olleen koko ikänsä työkyvyttömän kirjoissa.
Kyllästynyt kirjoitti:
Skitsofreniapotilaan kohdalla voi olla juuri niin, että työkyvyttömyys näyttää työhaluttomuudelta, mutta eipä ole kirkossakaan kuulutettu, etteikö skitsofrenia (tai muu psykiatrinen sairaus/oire) voisi olla myös "ihana tekosyy".
Hermiitti kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Hermiitti kirjoitti:... Tarkoitin sairaalla asenteella lähinnä ylitunnollisuutta ja työn merkityksen vääristymää itse työntekijälle.
Minkälainen asenne työhön on sinun mielestäsi terve?
Tervehenkinen työntekijä ymmärtää oman rajallisuutensa. Terveellä asenteella varustettu työntekijä tekee työnsä silti niin hyvin kuin osaa.
Pertti Luukkonen kirjoitti:Hermiitti: Sinulle ei muuten tiettävästi kuulu kenenkään työkyvyn arvio, vaan homman hoitaa vakuutuslääkärit.
Miten niin tiettävästi? - Olen ollut mukana sadoissa psykiatrisissa työkykyarvioissa, ja usein minun osuuteni on ollut aivan ratkaiseva. Joskus nimen omaan minulta on pyydetty lopullista arviota pitkittyneissä pattitilanteissa. Vakuutuslääkäri voi olla mukana, ja hän tekee ao. hallinnollisen päätöksen (ehkä muiden mukana). Hänen osuutensa (aiemmissa) tutkimuksissa ei vältämättä ole kummoinenkaan.
Hermiitti kirjoitti:Kyllästynyt kirjoitti:Hermiitti kirjoitti:... Tarkoitin sairaalla asenteella lähinnä ylitunnollisuutta ja työn merkityksen vääristymää itse työntekijälle.
Minkälainen asenne työhön on sinun mielestäsi terve?
Tervehenkinen työntekijä ymmärtää oman rajallisuutensa. Terveellä asenteella varustettu työntekijä tekee työnsä silti niin hyvin kuin osaa.
Hermiitti kirjoitti:Nimimerkki xxccz,
Valitettavan totta tuo että työpaikan mukavuus ei ole aina itsestä kiinni.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa