Minäkin olen silmät ymmyrkäisinä ihmetellyt ja ihastellut leivontablogien luomuksia. En aiemmin edes tajunnut, että jotkut pitävät nykyisin blogia sellaisistakin asioista kuin leivonta, ruuanlaitto, käsityöt, jne. Mutta miksei; sehän on hyvä keino antaa luovuutensa rehottaa ja jakaa taidonnäytteitään muidenkin ihasteltavaksi. Sitä paitsi niinhän me kirjoittamisintoisetkin netissä teemme, luovuus vain rehottaa toisenlaisissa asioissa...
Ennen leivontablogeihin törmäämistä olen ollut siinä luulossa, että niitä hienoja kakkuja sun muita syntyy vain konditorioissa ammattitaitoisten sokerileipureiden toimesta. Mutta eihän asia niin ole; nettiblogien myötä valkeni, että aikamoisia taidonnäytteitä luodaan myös kotikeittiöissä. Sellaisia, joita minun kätöseni eivät parhaissa toiveunissanikaan saisi väsättyä...
Niin upeita kuin blogeista löytyvät luomukset ovatkin, minusta 'maatiaisleivonnaiset' voisivat olla yhtä ihaillussa ja kunniakkaassa asemassa kuin ovat ollut ennen leivontablogien aikaakin. On hyvä, että kotikeittiöiden kondiittorimestarit pääsevät tuomaan taitojaan netin välityksellä esille, mutta eivät heidän luomuksensa mitenkään vähennä muiden ihmisten leivontataitoja - eikä heidän leipomustensa makua.
Etenkin lapsiperheissä olisi tosi hyvä, jos 'tavallisen' äidin 'tavalliset' täytekakut sun muut olisivat vielä hyväksyttyjä ja kelvollisia; lastenkutsuille ehdotetut teokset ovat nykyisin sellaisia, että harvemman tavallisen pulliaisen leivontataidot ovat konditoriatasoa. Se on huolestuttavaa - ainakin siinä tapauksessa, että lapset oppivat juhliinsa vaatimaan parasta, ja nykyäidit kilpailevat keskenään leivontablogiensa välityksellä. Yhdenlaista 'kilpavarustelua' sekin on; kakkukilpailua. Siinä tarvitaan paitsi taitoa myös rahaa - eivät ne toinen toistaan hienommat teokset ihan tyhjästä synny, joten äideillä pitää olla taitojensa lisäksi myös mahdollisuuksia ostaa kakkutarpeita, joista tavallisten 'maatiaismaisen näköisten' tekijät eivät ole ikinä kuulleetkaan.
Illusia, kakkusi tuskin ovat huonoja, vaan maistuvat toinen toistaan paremmille. Turhaan panet itsesi kilpailemaan kakkublogistien kanssa.
Päinvastoin luulen, että on paljon meitä, joiden mielestä maatiainen on parasta kotileivonnaisissakin. Käytit ihanaa ilmaisua; maatiaismaisen näköinen... Hyvin voidaan ruveta maatiaisleivonnaisten puolesta puhujiksi.