Digiboksin liittäminen stereoihin

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Digiboksin liittäminen stereoihin

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.08.2012 12:01

Siinäpä pulma. Minulla on uusi digiboksi ja uudet stereot, ja nyt näyttää siltä, etteivät ne ole äänen osalta ihan noin vain liitettävissä toisiinsa samaan malliin kuin vanhassa systeemissäni liitännät täsmäsivät toisiinsa ja piuhat oli helppo laittaa oikeisiin koloihin.

Digiboksissa on S/PDIF-liitäntä, stereoissa taas RCA. Olen ymmärtänyt noiden olevan ääniliitännät, mutta keskenään aivan sopimattomat. Mitä kaikkea noiden väliin pitää laittaa, jotta saan digiboksin äänen kuulumaan entiseen malliin stereoiden kautta? Aiemmassa digiboksissani oli vanhojen stereoideni malliin piuhan paikkana RCA, joten homma toimi hyvin.

Digiboksini liitäntä:
http://fin.afterdawn.com/sanasto/selitys.cfm/toslink

Niin pitkälle olen päässyt asian ihmettelyssä, että olen törmännyt tällaiseen muuntimeen:
http://www.kaapelikauppa.fi/toslink-spd ... -2730.html

Onko noin järkyttävän kallis kapistus ainoa ratkaisu eteeni tulleeseen pulmaan?
Mirri

Re: Digiboksin liittäminen stereoihin

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.08.2012 16:53

Ei taida löytyä tähän asiaan hyviä neuvoja. Olen kuitenkin päässyt liitäntöjen tutkailussa niin pitkälle, että luulen kalliina pitämäni vekottimen olevan ainoa vaihtoehto, jos haluan nautiskella tv-ohjelmien äänestä stereokaiutinten kautta. Ja toki haluan, olen jo vuosia kuunnellut telkkaria vanhan stereolaitteeni kautta. Se lysti loppui vanhan digiboksini hajoamiseen. Musikaalinen en ole, enkä tietääkseni omista mitään herkkää äänikorvaa, mutta telkkarin kuunteleminen sen omien olemattomien kaiutinten kautta on silkkaa kidutusta; sen verran pitkään olen nautiskellut stereolaitteiden hyvästä äänen laadusta. Ja vanhalla stereosysteemilläni on ikää jo liki parikymmentä vuotta; hyvin on palvellut... Paitsi että radion kuunteleminen sen avulla on ollut aika vaikeaa jo vuosikaudet.

Koska digiboksin ääni on digitaalinen ja stereoiden analoginen, väliin digiboksin puolelle tarvitaan muunnin, joka muuntaa äänen analogiseksi. Siihen muuntimeen saan perinteiset puna-valkoiset piuhat kiinni niin, että äänen pitäisi siirtyä digiboksista oikeassa muodossa stereoihin. Jos olen ymmärtänyt tämän asian oikein. Jos en ole ymmärtänyt oikein, harmittaa hirveästi, jos tulee tehtyä kymmenien eurojen hukkahankinta. Olen kaivanut laitteiden käyttöohjeet esille - niissä on kuvat kaikista liitännöistä - ja menen johonkin liikkeeseen kysymään neuvoa ennen kuin ostan mitään.

Se muunnin digitaalisesta analogiseksi on esim. tällainen:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... nk-L-R-RCA
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 18.08.2012 20:20

Mites ne uudet stereot on analogiset? Eihän nykyään analogista ääntäkään saa mistään.

Katsele vielä mikäli siitä löytyisi muita liittimiä.

Tuo viimeksi mainittu ana/digi palikka ei näytä tukevan S/PDIF-standardia, joten eipä taida pelata.

Toslink vaikuttaa lupaavalta.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 18.08.2012 23:11

Ei auta vaikka miten katselisin; stereolaitteen äänen sisääntuloliitäntä kelpuuttaa RCA:n, eli puna-valkoisen 'kaksipäisen' piuhan, ei mitään muuta.
http://www.vertaa.fi/kotiteatteri/sony/ ... pecs.rhtml

Harmi, ettei ikinä laiteta laitteiden takapuolesta näkyviin yhtä hienoja kuvia kuin etupuolesta; takapuolen kuvat paljastaisivat kaikki liitännät - tärkeät reiät ja niiden puuttumisen. En ole tähän mennessä tajunnut miten tärkeää hifi-laitteita hankkiessa on tarkastella laitteen takapuolta ennen ostopäätöksen tekemistä; liitännät ovat tosi tärkeä juttu, ja niihin on järkevää perehtyä niin, että ennen ostamista tietää millaisia liitäntöjä omasta laitteestaan tahtoo löytyvän.
Ilmeisesti erilaiset sovittimet ja muuntimet tuovat ratkaisuja tällaisiin yhteensopivuuspulmiin, mutta ne tietysti maksavat erikseen. Ja harmittaa, kun tietämättömänä ostajana erehtyy kuvittelemaan, että totta kai tämän päivän laitteet sopivat toisiinsa ja niiden liitännät ovat toisiinsa täsmääviä ilman ongelmia. Luulen, että mitä edullisemmalta vaikuttava laite sitä varmemmin kannattaa kurkata laitteen takapuolelle; liitinten runsaus varmaan maksaa enemmän, ja halvemmissa laitteissa niitä on vähemmän. Että nykyaikaisesta ja kotiteatteriksi itseään mainostavasta stereojärjestelmästä voi puuttua niinkin yksinkertainen yhteensopivuus kuin piuhojen täsmääminen nykyaikaisen digiboksin kanssa.

Olen tänään netistä opiskellut hifi-sanastoa; tiedän (tai vähän sinne päin) mikä on input/output, muunnin, sovitin, scart, sun muut... :)
Tyytyväinenkin olen tätä pientä takapakkia lukuunottamatta, koska nyt minulla on vuosien jälkeen käytössäni kunnon radio ja lisäksi dvd-soitin, sellaista en tähän mennessä ole omistanut. Menetyksen puolelle meni lähinnä siinä, että edellisessä stereosysteemissäni oli viiden cd-n vaihtaja; sellainen hienous, jota ei ole ollut markkinoilla enää vuosikausiin. Vuosien varrella kovassa käytössä, mutta edelleen täysin toimintakunnossa oleva levynvaihtaja. Se onkin tärkeä syy, minkä vuoksi en tähän mennessä ole suostunut luopumaan vanhasta stereolaitteestani; cd-vaihtaja oli aikanaan hieno keksintö, ja ainakin minun vekottimessani se on toiminut moitteettomasti jo lähes parikymmentä vuotta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 19.08.2012 07:08

Eikö SCART liitin toimi tuohon tarkoitukseen?

SCART-RCA johtojakin olen joskus nähnyt.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.08.2012 11:07

Kiitos vinkistä. Tuo onkin yksi asia, jota olen pähkäillyt. Telkkarissani on yksi joutilas scart-liitäntä, jospa siitä olisi iloa tässä asiassa. Tulisi halvemmaksikin vetää piuha telkkarin ja stereolaitteen välille kuin ostaa jokin maltaita maksava muunnin, joka ei ehkä kuitenkaan toimisi toivotulla tavalla.

Googlailin taas...
Tässä on näppärän näköinen ja hintainen vekotin, joka voisi tarjota ratkaisun ongelmaan:
http://www.propelit.fi/product_details.php?p=78
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.08.2012 16:35

Vinkin innostamana olen tutkaillut laitteideni selkämyksiä uusin silmin ja löytänyt digiboksistakin vapaan scartin paikan; juuri sellaisen, joka taitaa sopia tähän tarkoitukseen. Siitä varmaan saan suoran yhteyden boksin ja stereolaitteen välille hankkimalla scart-rca -liittimen tai kaapelin.

Nyt hämmästelen kirjavaa hintavalikoimaa, johon olen törmännyt. Edelliseen viestiini linkittämäni pieni laite näyttää maksavan kolmesta kahdeksaan euroon. Netistä tilattuna tietysti postituskuluja vaihtelevaisesti päälle. Jos tilaisin netistä, halvimmillaan voisin saada sen kuudella eurolla toimituskuluineen. Jossakin toisessa liikkeessä sama(?) laite maksaa kahdeksan euroa, toimituskulut siihen lisäksi.

Toinen vaihtoehto voisi olla tämä Haman tuote; siinäkin suuria hintavaihteluita:
http://www.vertaa.fi/audio_ja_videokaap ... ugs_1_5_m/

Netanttila myy Haman piuhaa noin viidentoista euron hinnalla, postikuluja tulisi kuutisen euroa; kapistukselle hintaa yhteensä yli parikymppiä.

Mistä kauppiaat kehittelevät hinnat, kun niissä on noin suuria vaihteluita; oman mielensä mukaisesti, vai miten? Kuluttajan kannalta tämä on harmillista. Voin tietysti tehdä kierroksen kotikaupunkini liikkeissä vertaillen hintoja, mutta hyvin voi olla, että liikkeestä ostamalla maksan paljon enemmän kuin netistä tilaamalla - tai sitten saan halvemmalla. Arvauskaupalla kuitenkin. Jos ostan netistä kolmen euron laitteen ja maksan siitä postikuluineen kuusi euroa, mutta saisinkin sen paikallisesta liikkeestä kenties jopa alle kolmella eurolla, tietysti harmittaisi. Mutta se vasta harmittaisikin, että omalla paikkakunnalla laite maksaisi halvimmillaan kahdeksan euroa ja netistä tilaamalla olisin saanut saman kapistuksen kuudella eurolla postiluukusta sisälle.

Eikö tällaisilla tarvikkeilla ole mitään ohjehintoja, joiden puitteissa kauppiaat hinnoittelisivat ne?

Tässä Haman tuote Netanttilan valikoimissa:
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/st ... ryId=10429

Sama laite toisen myyjän hinnoittelemana:
http://www.multitronic.fi/?prod=43178

Hintaero peräti yhdeksän euroa. Minusta tuo on paljon, enkä käsitä miten yhdellä tuotteella voi olla noin iso hintahaitari. Toimituskuluineen Anttilan myymän tuotteen hinnaksi tulee yli parikymppiä kun toinen liike pystyy tarjoamaan saman tavaran halvimmillaan kympillä toimituskuluineen. Itellan toimitus on kalliimpi kuin Matkahuollon. Ja näköjään vielä niin, että Itellan toimipisteeseen lähetetty postipakettikin on eri hintainen riippuen myyjäfirmasta; Anttilan toimituskulut lähimpään postiin ovat 6,90 euroa, halvempi firma taas perii samaan Itellan toimipaikkaan menevästä paketista 5,50 euroa. Aivan käsittämätöntä. Lisäksi halvempi firma käyttää Itellan lisäksi Matkahuoltoa; sen lähimpään toimipisteeseen (esim. linja-autoasema) lähetetyn paketin toimituskulut ovat neljä euroa - niin edullista vaihtoehtoa Anttila ei tunne.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 19.08.2012 19:24

Kun sinulla on scart liitin molemmissa laitteissa, mikset pane scart kaapelia suoraan?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.08.2012 19:44

Stereolaitteessa ei ole scart-liitäntää, vaan RCA, ja piuhat pitää saada liitettyä sinne, jotta pääsisin kuuntelemaan tv-ohjelmien ääntä stereoiden kautta. Noin luulen... Ainakin jotenkin kai ääntä kuljettavat piuhat pitäisi kytkeä stereolaitteeseen, jos haluan kuunnella telkkarin ääntä sen kautta.
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 19.08.2012 21:01

On siellä SCART liitin ainakin postaamasi linkin mukaan.

Scart-liitinten määrä 1
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 19.08.2012 22:44

Joo... Niinpäs näkyy laittamani linkki sanovan. Faktat ovat kuitenkin tässä:
ftp://ftp.vaio-link.com/pub/manuals/con ... M_DAFI.PDF

Kyllä kannattaa kaivaa laitteen käyttöohje netistä esille ennen ostopäätöstä, jos haluaa selvittää tarkkaan mitä on ostamassa. Onneksi minä olen ollut onnellisen tietämätön siitä, että tänne laittamassani linkissä on väitetty kyseisen laitteen omistavan myös scart-liitännän - ei siinä ole sellaista. Kuten käyttöohjeesta näkyy. Olisi harmittanut, jos olisin huomannut lupauksen scartista ennen ostamista, ja jopa vielä tehnyt ostopäätöksen lupaukseen luottaen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.08.2012 11:15

Jatkan tekniikan ihmeiden hämmästelyä.

Löysin laitteestani vielä yhden reiän; kaikesta pienuudestaan huolimatta kenties ratkaisevan. Laitteen etupaneelissa on sellainen 3,5 millimetrinen liitäntä, jossa sanotaan AUDIO IN. Se on se! Siitä piuha sisään, niin pitäisi pelittää. Luulen...
Hoksasin eilen tuota tänne linkittämääni käyttöohjetta tutkaillessani, etteväthän ne takapuolen RCA-liitännät taida ollakaan tarkoitukseen sopivia; niissä sanotaan OUT. Nyt kuitenkin pitäisi saada ääni sisään, ei ulos... Äänen ulostulo on kunnossa; olen testannut dvd:n avulla. Hyvin näkyi ja kuului.

Tilasin kuitenkin eilen netistä scart-rca -piuhan; sellaisen, jonka pitäisi kuljettaa ääntä molempiin suuntiin. Voihan olla, että kun sen kytkee out-asentoon, se muuttaa vastaanottavan stereolaitteen liitännän in-liitännäksi. Tiedä häntä. Että osaa olla konstikasta.
Jos ei toimi noin, panen sitten toivoni siihen äskettäin löytämääni piuhan paikkaan, siinä ainakin selkeästi sanotaan sen olevan äänen sisääntulon. Täytyy vain hankkia uusi piuha; sellainen, jossa on yhteensopivuus siihen koloon. Kai on olemassa myös piuhoja, joiden toisessa päässä on scart, ja toisessa sellainen 3,5 millimetrinen samanlainen pää kuin esim. kuulokkeissa?

Nyt minulle alkaa valjeta, että tällä mutkikkuudella ja äänen sisääntuloliitännän oudolla paikalla voisi olla jotakin tekemistä sen kanssa, että laite on stereoiden ja dvd-soittimen yhdistelmä. Aänen sisääntulo etupaneelissa on kätevä, jos sisääntulopiuha pitää irrottaa laitteesta esim. dvd:tä katsottaessa/kuunneltaessa. Taas luulen, kun en tiedä.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.08.2012 11:31

Jos jää vapaata, voisit alkaa toimia stereo-dvd -konsulttina.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 20.08.2012 15:50

Kytke televisio niihin stereoihin. Käytännössä kaikista telkkareista löytyy kuulokeliitäntä, eli sitä kautta äänen saa myös stereoihin. Niin ja RCA-kuuloketökkeli -muuntimia saa kaupasta muutamalla eurolla.

Toimiva ratkaisu. Tai ainakin minulla, kuuntelen em. virityksellä juutuupi-/Spotify musaa stereoiden kautta. Juutuupi vaan koneelta auki, piuhat läppäriltä stekoihin ja kas - kyllä naapuritkin (tarvittaessa) tietävät, mitä musiikkia kuuntelen :D
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 20.08.2012 17:17

Tuo olisikin näppärä ratkaisu; piuhojen paikatkin ovat aivan vierekkäin, vain noin parinkymmenen sentin päässä toisistaan. Telkkarin kuulokeliitännän ja stereolaitteen äänen sisääntulon välille siis tarvittaisiin tällainen piuha:
http://www.digimesta.com/tuote/v%C3%A4l ... 810129881/

Kokeilemisen arvoinen juttu. Ja sekin olisi mukavaa, jos saisi musiikkia Tuubista stereoihin; olenkin tähän asti ihmetellyt miten se tapahtuu. Johdolle pituutta tai naaraspuolisia jatko-osia väliin, niin taitaisi ratketa sekin ongelma. Kätevää.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 20.08.2012 19:06

Ainakin Clas Ohlson myy vaikka mitä kaapelia ja välisovitinta. Varmasti myy muutkin liikkeet, ihan Stockasta ja Anttilasta alkaen. Kuulokeliitäntä minijack-RCA sovitinta siis löytyy miltei jopa lähikaupasta - vähintäänkin Prismasta/Citymarketista.

On niin uros-naaras kuin naaras-naaras vaihtoehtoja. Haaroittimia minijack-RCA, välikappaleita suuntaan jos toiseen jne.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 23.08.2012 21:14

Nyt on piuhat paikallaan ja hyvin kuuluu. Ihanaa! Kiitokset neuvonantajille ja hengessä mukana olleille. :)

Päädyin ostamaan Citymarketista Haman stereoäänikaapelin, jonka molemmissa päissä on 'kuulokeliitin'. Toinen pää telkkarin kuulokeliitäntään ja toinen stereoiden äänen sisääntuloliitäntään. Kätevää. Se vain, että johto on inhottavasti laitteiden etupuolella, joten edelleen toiveikkaana odottelen netistä tilaamaani scart-rca -liitintä; laitan sen, jos se vain suinkin toimii. Netistä tilaamani tuote oli edullinen verrattuna esim. vastaavaan Citymarketissa, mutta toimitus antaa odottaa itseään.
Mirri

ViestiKirjoittaja Kahvi » 24.08.2012 22:09

Niitä liittimiä joskus löytyy myös laitteiden takapuolelta. Mutta tottahan se on, että etupuolella oleva johdonpätkä ei ole mitään miellyttävää katseltavaa.
Kahvi

Paluu Romulaatikko