Unihalvaus

Unihalvaus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 08.08.2012 11:40

Voiko unihalvaukseen kuolla?
HS Elämä, 6.8.2012

Unihalvaus pelottaa, mutta ei ole vaarallinen. Sarjassa kä­si­tel­lään ter­vey­teen liit­ty­viä ky­sy­myk­siä. Ky­sy­myk­siin vas­taa täl­lä ker­taa neu­ro­lo­gian eri­kois­lää­kä­ri Mark­ku Par­ti­nen.

http://www.hs.fi/digilehti/06082012/ela ... 4134903844

-----------------------------------

Tavallaan mielenkiintoinenkin kokemus, mutta myös kokonaisvaltaisuudessaan ahdistava. Onneksi kestoltaan vain lyhytaikainen. Rikkoo yöunen kuitenkin ikävästi, koska tilanteen jälkeen on lähes pakko herättää itsensä, jotta voisi taas jatkaa uniansa.
Hilppa

Re: Unihalvaus

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2012 00:20

Ilmeisesti täällä ei ketään muita unihalvauspotilaita. Hyvä tietää, että unihalvaukseen ei sentään voi kuolla, mutta ensimmäisenä tuo vaihtoehto ei mieleeni olisi tullutkaan. Sen sijaan epäselväksi jäi, voiko kyseisestä taipumuksesta olla jotain muuta haittaa aivoille. Ainakin uni voi häiriintyä, koska on herättävä melko voimakkaaseen ahdistustilaan. :?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.08.2012 01:02

Laittamasi linkki ei kertonut asiasta juuri mitään, joten tässä parempi linkki Hesarin artikkeliin:
http://www.hs.fi/elama/Voiko+unihalvauk ... HS_Nelonen

Luulen, että kyseinen tila on tutumpi kuin arvataankaan. Sehän voi ilmetä vaikkapa tunteena, että on hereillä eikä kuitenkaan ole hereillä, koska ikään kuin unessa oleminen jatkuu, kun ei pysty liikkumaan eikä saamaan itseään hereille, vaikka mielestään onkin jo herännyt ja yrittää taistella saadakseen itsensä kunnolla hereille. 'Unihalvauspotilas' kuulostaa kummalliselta termiltä; ilmiö ei kai ole sairaus.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.08.2012 01:57

Esitän proteesin terminologiasta:

Nukkumista (sleeping) tulisi käyttää yleisterminä valvella olon vastakohtana,
ei unta, joka on (myös) sama kuin unennäkö.

Ei ole olemassa dreaming disorders vaan sleeping disorders.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.08.2012 09:09

Hilppa kirjoitti:Ilmeisesti täällä ei ketään muita unihalvauspotilaita. Hyvä tietää, että unihalvaukseen ei sentään voi kuolla, mutta ensimmäisenä tuo vaihtoehto ei mieleeni olisi tullutkaan. Sen sijaan epäselväksi jäi, voiko kyseisestä taipumuksesta olla jotain muuta haittaa aivoille. Ainakin uni voi häiriintyä, koska on herättävä melko voimakkaaseen ahdistustilaan. :?

En tiedä onko kyse unihalvauksesta vai mistä, mutta joskus on esiintynyt hengityksen salpaantumista yöllä(johtuen nenän tukkoisuudesta, ja suun/kurkun limakalvojen kuivumisesta) Olen jäänyt ihmeelliseen unen ja valveen välitilaan, jossa tajuan, että pitäisi vaihtaa asentoa, että hengitys kulkisi, mutta en kykene liikauttamaan evääni. Toistaiseksi olen selvinnyt kun viime hetkellä olen päässyt kääntymään.

Onko tuo unihalvaus vai muuten vain ongelma herätä syvästä unesta?

PS. Minulla on se ero tuohon lehtijuttuun, että kukaan ei istu rinnan päällä eikä hengitys toimi.
Viimeksi muokannut Riidankylväjä päivämäärä 09.08.2012 09:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.08.2012 09:11

Psykopatologia kirjoitti:Esitän proteesin terminologiasta:

ei unta, joka on myös (sama) kuin unennäkö.

Eikös tuo unihalvaus ole ihan virallinen termi. Olla unessa on synonyymi sanalle nukkua.

Dreaming on taas unelmointia. Uneksiminen on unien katselua.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.08.2012 09:19

On muitakin huonoja "virallisia", esimerkiksi vaeltajahermo,
paremmin vaeltava (vagus).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.08.2012 09:26

Suomen kielessä nukkumishalvaus kuulosta kapula kieleltä. Unihalvaus on sujuvaa kielen käyttöä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.08.2012 09:51

Kyllä tässä tapauksessa, mutta y l e i s e s t i kyse on nukkumisesta, ei unesta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2012 10:59

Mirri kirjoitti:Laittamasi linkki ei kertonut asiasta juuri mitään, joten tässä parempi linkki Hesarin artikkeliin:
http://www.hs.fi/elama/Voiko+unihalvauk ... HS_Nelonen

Luulen, että kyseinen tila on tutumpi kuin arvataankaan. Sehän voi ilmetä vaikkapa tunteena, että on hereillä eikä kuitenkaan ole hereillä, koska ikään kuin unessa oleminen jatkuu, kun ei pysty liikkumaan eikä saamaan itseään hereille, vaikka mielestään onkin jo herännyt ja yrittää taistella saadakseen itsensä kunnolla hereille. 'Unihalvauspotilas' kuulostaa kummalliselta termiltä; ilmiö ei kai ole sairaus.

Samasta artikkelista oli kyse kummassakin linkissä. Minun linkkini kautta sen pystyi tosin lukemaan kokonaisuudessaan ainoastaan tunnukset syöttämällä.

Olin lukenut artikkelin kokonaisuudessaan, joten tiesin aloitusviestiä kirjoittaessani yleisyysnäkökulman. "On ar­vel­tu, et­tä jo­ka toi­nen ih­mi­nen ko­kee yk­sit­täi­sen uni­hal­vauk­sen jos­sa­kin vai­hees­sa elä­mää. Tois­tu­vas­ti ja usein nii­tä ko­kee muu­ta­ma pro­sent­ti." Satun kuulumaan tuohon toistuvasti unihalvauksia (nukkumishalvauksia) kokevien ryhmään. Mistään tuikitavallisesta ilmiöstä ei ole kyse, liittyyväthän tuohon kokemukseen hallusinaatiot. Useimmille se on vain Once In a Lifetime -kokemus.

"Unihalvauspotilas" on itse keksimäni termi ja sen tarkoituskaan ei ole olla virallinen vaan aihetta tapaileva. Otsikkokin kyselee outoja: "Voiko unihalvaukseen kuolla?". Yleensä aihe herättää pelkoja sen kokeneelle, jos kokija ei tiedä, mistä on kyse. Myös lapsen, joka kokee unihalvauksia, vanhempi saattaa hätääntyä huomatessaan lapsen kokemuksen ja nähdessään kauhuun heräävän lapsen. Tuolloin tilanne usein ohittuu toteamukseen "Näit vain pahaa unta".
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 09.08.2012 11:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2012 11:01

Psykopatologia kirjoitti:Esitän proteesin terminologiasta:

ei unta, joka on (myös) sama kuin unennäkö.

Saat proteesin. Ehkä minunkin pitäisi ryhtyä käyttämään termiä nukkumishalvaus. Mitähän Partinen tuosta termistä ajattelisi?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2012 11:11

Riidankylväjä kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Ilmeisesti täällä ei ketään muita unihalvauspotilaita. Hyvä tietää, että unihalvaukseen ei sentään voi kuolla, mutta ensimmäisenä tuo vaihtoehto ei mieleeni olisi tullutkaan. Sen sijaan epäselväksi jäi, voiko kyseisestä taipumuksesta olla jotain muuta haittaa aivoille. Ainakin uni voi häiriintyä, koska on herättävä melko voimakkaaseen ahdistustilaan. :?

En tiedä onko kyse unihalvauksesta vai mistä, mutta joskus on esiintynyt hengityksen salpaantumista yöllä(johtuen nenän tukkoisuudesta, ja suun/kurkun limakalvojen kuivumisesta) Olen jäänyt ihmeelliseen unen ja valveen välitilaan, jossa tajuan, että pitäisi vaihtaa asentoa, että hengitys kulkisi, mutta en kykene liikauttamaan evääni. Toistaiseksi olen selvinnyt kun viime hetkellä olen päässyt kääntymään.

Onko tuo unihalvaus vai muuten vain ongelma herätä syvästä unesta?

PS. Minulla on se ero tuohon lehtijuttuun, että kukaan ei istu rinnan päällä eikä hengitys toimi.

Unihalvaukseen (po nukkumishalvaukseen) liittyy oleellisesti hallusinaatio. Minulla se tarkoittaa lentelevien eläinten näkemistä, esimerkiksi hyönteisten tai siilien. Tilanne on niin todellinen, että unessa pystyn ajattelemaan, että eihän makuuhuoneessani voi olla mitään jättihyönteisiä tai lentäviä siilejä, mutta kun niin näen, ajattelen, että totta sen täytyy olla. Yleensä saan herätettyä itseni avaamalla silmäni, mikä vaatii suuria ponnisteluja. Kun olen onnistunut heräämään, syke on korkea ja huima olo sekä helpotus siitä, että mitään ei olekaan.

Jos hengitys ei toimi nukkuessa ja jos herää hengityskatkokseen, voi olla kyse uniapneasta, joka on melko yleinen ylipainon seuralainen. Siihen auttaa laihduttaminen ja hoidoksi on kehitetty erityinen ylipainehengityslaite.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 09.08.2012 11:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.08.2012 11:14

Nukkuminen on verbi ja uni substantiivi. Uni-sanalla on useampia merkityksiä, kuten kehittyneissä kielissä monilla sanoilla on.

Kuva

Psyko Patologian esittämä on vaarallista englannin kielen rakenteitten muiluttamista kauniiseen suomen kieleemme.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2012 11:25

Riidankylväjä kirjoitti:Nukkuminen on verbi ja uni substantiivi. Uni-sanalla on useampia merkityksiä, kuten kehittyneissä kielissä monilla sanoilla on.

Kuva

Psyko Patologian esittämä on vaarallista englannin kielen rakenteitten muiluttamista kauniiseen suomen kieleemme.

Joo mutta termiaspektia tulee pohtia myös unennäkemisen ja hallusinaation erojen näkökulmasta. Toivoisin Psykopatologian selventävän.

Valuuko sinulla Riidankylväjä kuolaa suusta nukkuessasi?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 09.08.2012 11:36

Hilppa kirjoitti:Myös lapsen, joka kokee unihalvauksia, vanhempi saattaa hätääntyä huomatessaan lapsen kokemuksen ja nähdessään kauhuun heräävän lapsen. Usein tuolloin tilanne usein ohittuu toteamukseen "Näit vain pahaa unta".

Aivan. Samoin tilanne voi ohittua aikuistenkin kohdalla; aikuinen tilasta selviydyttyään toteaa nähneensä inhottavaa unta, joka vain jatkui ja jatkui, eikä siitä millään meinannut päästä kunnolla hereille... Hän tuskin menee lääkäriin asian vuoksi.

Mistä tosiasiassa tiedetään, onko asia yleinen vai harvinainen? Lapset voivat kertomasi mukaan kokea tilan toistuvasti; muuttuuko se aikuisuudessa harvinaiseksi, vai kuittaavatko aikuiset omat kokemuksensa panemalla ne painajaisten piikkiin?
Minä tosiaan uskon kyseisen kokemuksen olevan aikuistenkin keskuudessa paljon yleisemmän kuin mitä tiedetään. Kokijat itse vain kuittaavat sen aivan kuten lastenkin kohdalla, ja ainoastaan vaikeimmat tapaukset kulkeutuvat lääkäreiden tietoon ja tutkimuksiin. Loput elävät ilmiön kanssa, koska se kuitenkin osuu kohdalle suht harvoin.

Samasta artikkelista oli kyse kummassakin linkissä. Minun linkkini kautta sen pystyi tosin lukemaan kokonaisuudessaan ainoastaan tunnukset syöttämällä.

Laittamasi linkki johti Hesarin maksulliseen sisältöön; sitä kautta artikkelin pääsi lukemaan vain lukuoikeutta ostamalla - paitsi, jos sattui olemaan lehden tilaaja. En tiedä mikset laittanut linkkiä maksuttomaan artikkeliin, jota päästään lukemaan ostamatta mitään ja olematta Hesarin tilaajia; tuskin täällä kaikki ovat Hesarin tilaajia tai valmiita maksamaan päästäkseen lukemaan artikkelin, josta aloitusviestissä puhutaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.08.2012 11:47

Nukkuminen on substantiivi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.08.2012 12:11

Hilppa kirjoitti:Jos hengitys ei toimi nukkuessa ja jos herää hengityskatkokseen, voi olla kyse uniapneasta, joka on melko yleinen ylipainon seuralainen. Siihen auttaa laihduttaminen ja hoidoksi on kehitetty erityinen ylipainehengityslaite.

Syylinen lienee nenä ontelon polyypit.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.08.2012 12:12

Psykopatologia kirjoitti:Nukkuminen on substantiivi.

Keino tekoinen, kuten sleeping.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.08.2012 12:16

Hilppa kirjoitti:Joo mutta termiaspektia tulee pohtia myös unennäkemisen ja hallusinaation erojen näkökulmasta. Toivoisin Psykopatologian selventävän.

Valuuko sinulla Riidankylväjä kuolaa suusta nukkuessasi?

Aikoastaa kun katselen ns. "sweet dreams".
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.08.2012 12:36

Tarvitseeko kaikkien elämän ilmiöiden olla vaikeimmasta ja fataaleimmasta päästä, jotta niitä voitaisiin pohtia tällä palstalla? Minusta nukkumishalvaus on mielenkiintoinen. No ehkä osin sen vuoksi, että sattuu olemaan itselleni niin tuttu. Ja suvussani kummasteltu ilmiö. Aika vähän loppujen lopuksi tarvitaan, että leimautuu "hulluksi", koska monista ilmiöistä ei tunneta niiden mekanismeja ja mitä ne itse asiassa ovatkaan. Sen vuoksi HS Elämä -kirjoitussarjan tämänkertainen osa sisälsi kaivattua tietoa.
Hilppa

Seuraava

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa