Saako varastaa?

Saako varastaa?

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.07.2012 10:34

Nopean arvion perusteella rahvuksen parissa olisi erittäin tyypillistä ajattelutapa, jonka mukaan olisi lupa varastaa.

Joidenkin mielestä siis:
- Jos omaisuus ei ole lukittu, sitä on lupa lainata.
- Jos siitä ei ole varkaan itsensä mielestä ole mitään haittaa kenellekään, on lupa ottaa luvatta omaisuutta haltuunsa.

Olen pöyristynyt, koska sääntöjen rikkojalle ei myöskään saa huomauttaa, että hän tekee väärin. Hän saa pamarit, jos joku uskaltaa sanoa hänelle, että luvatta ei saa tulla maksullisiin tiloihin ja vieläpä päihtyneenä, jolloin se on muutoinkin kiellettyä. Kehtaa vielä heittäytyä röyhkeän ilkeäksi.

Onko niin, että nykymaailmassa täytyy ryhtyä varkaaksi, valehtelijaksi, yleisten sääntöjen rikkojaksi ja ilkeäksi pärjätäkseen?
Hilppa

Re: Saako varastaa?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.07.2012 10:46

Katsele pankkiireja, politikkoja, EU-ketkuilua ja etelän PIIGS-maita ymym...

Moraalin rappio lähtee sieltä. Rahvas ajattelee "miksi minun pitäisi olla rehellinen?"
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 30.07.2012 11:00

Mutta miksi kansa haluaa samaistua narsistiseen yläluokkaan? Ennen oli sentään herraviha, joka piti rahvuksen jonkinlaisessa ruodussa.

Mitä siitäkin oikein tulisi, jos kukaan ei kunnioittaisi sääntöjä ja elettäisiin kuin pellossa?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.07.2012 11:46

Yksityiseltä ei saa varastaa (yms.), yhteisöiltä saa (mitä isompi, sitä röyhkeämmin).
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.07.2012 14:12

Robin Hood varasti rikkailta ja antoi köyhille. Hän oli sankari.

Nottinghamin ilkeä seriffi teki päinvastoin.

Kokoomus kummastelee: Mistä rahat vanhustenhoidon sitovaan henkilöstömitoitukseen

http://yle.fi/uutiset/kokoomus_kummaste ... origin=rss
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.07.2012 15:53

Etkö ole vienyt työpaikaltasi kyniä ja papereita?

Nykyään minun täytyy ostaa kaikki itse.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.07.2012 18:13

En ainakaan tunnusta. Työnantaja sensijaan on pihistellyt palkan maksussa. Sekin on varastamista.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.07.2012 21:47

Obelix, miten olet toteuttanut periaatettasi opiskeluaikojen jälkeen?
Mirri

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.07.2012 22:15

Kaikenlainen moraali lähtee organisaation johdosta ja esimerkin voimalla. Periaate on, että paska valuu portaita pitkin alaspäin. Jos valtakunnan johtajat varastavat niin alapuolella on viisi miljoonaa alamaista, jotka katsovat mallia.

Esim. Viktoriaaninen aika, vaikka Viktoriakin taisi elää pikkuisen eri tavalla kuin opetti.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 30.07.2012 23:34

Riidankylväjä kirjoitti:Kaikenlainen moraali lähtee organisaation johdosta ja esimerkin voimalla. Periaate on, että paska valuu portaita pitkin alaspäin. Jos valtakunnan johtajat varastavat niin alapuolella on viisi miljoonaa alamaista, jotka katsovat mallia.

Tarkoittaako tuo, että mitä alempana ollaan sitä varmemmin ei itse tuoteta paskaa?
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 31.07.2012 10:38

Obelix kirjoitti:...Löydetty paksu lompakko on aina minun. :mrgreen: :mrgreen:

Sinun kannattaisi pitää parempaa huolta lompakostasi. 8-)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 31.07.2012 15:52

Mirri kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Kaikenlainen moraali lähtee organisaation johdosta ja esimerkin voimalla. Periaate on, että paska valuu portaita pitkin alaspäin. Jos valtakunnan johtajat varastavat niin alapuolella on viisi miljoonaa alamaista, jotka katsovat mallia.

Tarkoittaako tuo, että mitä alempana ollaan sitä varmemmin ei itse tuoteta paskaa?

Ei, vaan joka portaalla sitä tuotetaan lisää.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.07.2012 16:31

Individuellit virrat ovat vaatimattomia, mutta niitä on massa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 01.08.2012 11:45

Taannoin muistan lukeneeni yliopistollisen keskussairaalamme hävikistä, joka oli miljoona markkaa vuosittain. Työntekijät nappasivat lakanoita, sukkia t-paitoja, ynnä muuta käyttötavaraa kotiinsa. Tehtiin kamppanja, jolla pyrittiin ehkäisemään yksilön mielestä harmitonta, mutta sairaalan budjetissa harmillista vajetta. Nykyisin moraali lienee muttunut. Enää varastanevat vain potilaat. Pikkutavaroiden siruttaminen ja varashälyttimet sairaalan portille tulevat kalliiksi ehkäisytoimeksi.

En varasta hotelleista ja sairaaloissa en ole (onneksi) edes joutunut yöpymään. Töistä olen ottanut lyijytäytekynän, koska joudun sillä tekemään töitä myös kotona ja työmatkoilla. Olen siis käyttänyt lyijyä myös siviilikirjoittamiseen. :oops:
Hilppa

Kyllä, saa vaurastua

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 01.08.2012 17:37

-
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 02.08.2012 01:20

Hilppa kirjoitti:Tehtiin kamppanja, jolla pyrittiin ehkäisemään yksilön mielestä harmitonta, mutta sairaalan budjetissa harmillista vajetta.

Kampanja yhdellä p:llä. Kamppaileminen on eri asia kuin kampanjoiminen...
Täällä on ennenkin huomauteltu virheellisistä kaksoiskonsonanteista, joten minäkin rohkenen huomauttaa, vaikka kovasti yritän pitää sisäisen kielipoliisini aisoissa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 02.08.2012 11:57

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:Tehtiin kamppanja, jolla pyrittiin ehkäisemään yksilön mielestä harmitonta, mutta sairaalan budjetissa harmillista vajetta.

Kampanja yhdellä p:llä. Kamppaileminen on eri asia kuin kampanjoiminen...
Täällä on ennenkin huomauteltu virheellisistä kaksoiskonsonanteista, joten minäkin rohkenen huomauttaa, vaikka kovasti yritän pitää sisäisen kielipoliisini aisoissa.

Kiitos huomautuksesta, Mirri! Mutta yhdyssanavirhe on virheiden kunkku.

Toteaappi Hilpa :D
Hilppa

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa