Obelix kirjoitti:Nyyh, olen itsekin ollut koulu kiusattu, mutta se ei ole syy tappaa itseään.
Ei ole, ei. Luulen, että tuossa onkin yksi asia, joka minua tässä Enkeli-Elisa -tarinassa on kouraissut syvältä ja rankasti. Minusta itsemurhaan ajautuvia lapsia ja nuoria kohtaan tehdään tosi väärin siinä, että aletaan uskotella kiusaamisen olevan itsemurhan aiheuttaja. Toki kiusaaminen voi olla yksi laukaiseva tekijä ja se voi olla 'viimeinen naula arkussa' ja 'viimeinen pisara vesilasissa', mutta se tuskin on tyhjentävä selitys yhdellekään kasvuikäisen tekemälle itsemurhalle.
Vettenterä on tehnyt mielestäni aikamoisen karhunpalveluksen uskotellessaan näin dramaattisella tavalla ja 'vakuuttavasti', että kasvuikäiset voivat tappaa itsensä koulukiusaamisen vuoksi. Eivät asiat ole noin mustavalkoisia, eivätkä lasten ja nuorten itsemurhat ole selitettävissä noin yksinkertaisesti. Ja vielä; kasvuikäisten harteille sälytetään järkyttävän raskas taakka, jos uskotellaan kaveripiirissä sattuneiden itsemurhien olevan kiusaamisesta johtuvaa - pannaan lapset ja nuoret uskomaan, että he ovat syyllisiä tapahtuneeseen itsemurhaan.
Koulukiusaaminen aiheuttaa monenlaista vahinkoa, mutta itsemurhaa se ei aiheuta. Itsemurhan suhteen riskiryhmässä elävät lapset ja nuoret ovat eri asia; pitäisi pysähtyä miettimään miksi he ovat niin hauraita ja suojattomia, että ovat riskiryhmässä.