Kyllästynyt kirjoitti:Puistattava tyyppi.
Onko hän sairas vai vain kusipäinen?

Psykopatologia kirjoitti:Minulla oli hyvät verbaaliset lahjat ja taito sanoa ihmisille mitä he haluavat kuulla.
Psykopatologia kirjoitti:Teoksesta Näin puhui Zarathustra tuli minulle hyvin tärkeä sen moraalipohdintojen takia.
Psykopatologia kirjoitti:Tavalliset ihmiset alkoivat tuntua mitättömiltä ja tyhmiltä, ja minun oli vaikeaa arvostaa ketään. En voinut kunnioittaa sätkynukkeja.
Psykopatologia kirjoitti:Murrosikäisenä aloin saada vaikeita paniikkikohtauksia ja tuntea kuolemankaipuuta. Aloin tavoitella nopeasti saatavaa mielihyvää. 14-vuotiaana ryhdyin käyttämään alkoholia, ja vähän myöhemmin kuvaan astuivat vaihtuvat sänkykumppanit.
Psykopatologia kirjoitti:Naisia tuli ja meni, mutta olin täysin välinpitämätön heidän tarpeistaan. Silti moni heistä tarrautui minuun. Mitä etäisempi olin, sitä enemmän he minua halusivat.
Psykopatologia kirjoitti:Moni baarituttavuuksistani oli naimisissa, ja tajusin, kuinka petollinen ihminen on.
Psykopatologia kirjoitti:Opin myös, että kaikkia ihmisten tekoja ohjaavat heidän tarpeensa. Kun niistä pääsee perille, pystyy yleensä vaikuttamaan myös heidän toimintaansa. Aika monelle naiselle riitti, kun kerroin rakastavani häntä.
Psykopatologia kirjoitti:Sitä paitsi saihan hänkin minulta jotain, mitä tarvitsi.
Psykopatologia kirjoitti:Mielestäni kaikki ihmissuhteet ovat viime kädessä vaihtokauppoja. Kaikkien tuntemieni avioparien yhteiselo perustuu pohjimmiltaan yksinäisyyden pelkoon sekä tavaroihin, joita he ovat keränneet ympärilleen.
Psykopatologia kirjoitti:Usein narsistien ajatellaan olevan absoluuttisen pahoja. Itse en usko absoluuttiseen hyvään ja pahaan. Pystyn liikkumaan hämärällä alueella siinä välissä.
Psykopatologia kirjoitti:Voin esimerkiksi käyttää muita ihmisiä hyväkseni parantaakseni omaa elämänlaatuani. Mielestäni se ei ole väärin. Jos joku elää liian nöyrästi ja jää elämässään altavastaajaksi, se on hänen valintansa.
Psykopatologia kirjoitti:Nuorempana kävin jopa vittuilemassa poliiseille.
Psykopatologia kirjoitti:Minua ärsyttää esimerkiksi suunnattomasti, että Kelan holhousviranomaiset lähettelevät minulle jotain kyselylappuja.
Psykopatologia kirjoitti:Olen myös helvetin kostonhimoinen. En ihan heti unohda, jos minulle tehdään vääryyttä. Sokea raivo nousee silloin nopeasti, eivätkä moraaliset pidäkkeet tai pelko virkavaltaa ja sääntöjä kohtaan estä minua hakemasta itselleni oikeutta. Se tekee minusta aika vittumaisen vastustajan.
Psykopatologia kirjoitti:Päätin kostaa. Lähetin kuvat hänen aviomiehelleen.
ritalin kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Murrosikäisenä aloin saada vaikeita paniikkikohtauksia ja tuntea kuolemankaipuuta. Aloin tavoitella nopeasti saatavaa mielihyvää. 14-vuotiaana ryhdyin käyttämään alkoholia, ja vähän myöhemmin kuvaan astuivat vaihtuvat sänkykumppanit.
Yllättävän harvoin narsistit hakeutuvat paniikkioireiden takia mielenterveyspalveluiden piiriin, vaikka Suomessa tuhannet nuoret saavat sisällöttömiä paniikkihäiriö diagnooseja pelkästään lääkkeiden määräämisen määrän kasvattamisen vuoksi. Kansallinen projektio kyseessä?

Mirri kirjoitti:--
Sekään ei kuulosta hyvältä, että persoonallisuushäiriöistä sanotaan 'puistattavaksi tyypiksi'. Ja vielä pahempaa, että henkilö leimautuu 'puistattavaksi' itse kertoessaan persoonallisuushäiriöstään ja sen ilmenemismuodoista.
--
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:--
Sekään ei kuulosta hyvältä, että persoonallisuushäiriöistä sanotaan 'puistattavaksi tyypiksi'. Ja vielä pahempaa, että henkilö leimautuu 'puistattavaksi' itse kertoessaan persoonallisuushäiriöstään ja sen ilmenemismuodoista.
--
Kirjoitus lähes huutaa: "Saan tehdä kusipäisiä tekoja, sillä minustahan suorastaan kumpuaa niitä, koska olen narsisti!".
Siispä kysyn sinulta Mirri, miten sinä suhtaudut kyseiseen artikkeliin?

Mirri kirjoitti:Minusta artikkeli on realistinen ja rehellinen kuvaus narsismista erilaisine ilmenemismuotoineen. Mainitsemaasi huutamista en näe missään; haastateltu ei puhu saamisista mitään, mielestäni hän lähinnä toteaa oman kokemus- ja ajatusmaailmansa sisältöä seurauksineen ja tekoineen.
Hilppa, miksi vaikeasti persoonallisuushäiriöisen ihmisen ajattelu- ja kokemusmaailmaa tekoineen saataisiin nimittää kusipäiseksi? Tärkeä kysymys etenkin ottaen huomioon, että narsistiksi sanomista sinä ilmeisesti pidät leimaavana ja nimittelevänä...
Hilppa kirjoitti:Mutta huomaathan, että en nimittänyt häntä kusipääksi vaan tekoja kusipäisiksi?

Mirri kirjoitti:Miksi haastateltua 'oikeastaan vain naurattaa' hänen saamansa diagnoosi?
Markku 35v kirjoitti:Entinen tyttöystäväni kuuluu joukkoon, joka huutaa internetissä, kuinka hirveitä narsistit ovat. Itse en ole ikinä tuntenut empatiaa narsistien uhreja kohtaan. Miten joku voi edes sanoa itseään uhriksi? En osaa sääliä henkilöä, joka ottaa muilta turpaansa.
Näin ajattelee narsisti
Hilppa kirjoitti:Niin tulisipa tarpeeseen tieto. Siis että, miten tällaisen narsissisen persoonan kanssa pitää olla? Ajatellaanpa vaikka, että pitäisi viikko viettää suuremmaksi osaksi vieraiden ihmisten ja kyseisen henkilön kanssa melko suuri osa ajasta. Täällä, kun sattuu olemaan alan miehiä ja naisia paikalla (tarkoitan narsismin asiantuntijoita), niin ajattelin kysäistä. Mitkä ovat viisi parasta ohjettanne tilanteesta selviytymiseen ja käytännön vinkkinne?

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa