MMN: Ketamine May Be Effective for Resistant Depression

Re: MMN: Ketamine May Be Effective for Resistant Depression

ViestiKirjoittaja Hilppa » 13.06.2012 12:27

Tutkimustulos kuulostaa lupaavalta mutta toisaalta myös pelottavalta. En ehtinyt perehtyöä julkaisuun vielä tarkasti, vaan luin sen ainoastaan kursorisesti läpi ja etsin googlesta tietoja edesmenneen poplaulajan Michael Jacksonin ja kyseisen lääkeaineen yhteydestä. Jonkin blogikirjoituksen tietojen mukaan hän ei kuitenkaan ollut juuri tuota lääkeainetta käyttänyt, joskin joitain yhteyksiä oli esitetty kuolemanjälkeisen julkisuuskohun yhteydessä.

Jäin myös miettimään, miten voidaan varmasti osoittaa ja todeta, että kyseisenkaltainen lääkkeen annostelu ja itse lääke auttaisivat esimerkiksi kroonistuneeseen lievään vakavaan masennukseen. Siis muistitestien ynnä muiden kognitiivisia taitoja mittaavien testien avulla?

Uskon vahvasti, että masennuksesta on olemassa se kerran läpikäytyä ja sairastettua jokin aihio mielessä, joka johtaa uusien relapsien helppoon toistuvuuteen. Miten estää tuo mekanismi? Varsinkaan kun hyviä terapeutteja ei niin vaan ole aina saatavilla eikä mahdollisuutta jatkuvaan (elinikäiseen?) intensiiviseen terapiaan.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 13.06.2012 20:16

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketamiini
Vaikutusmekanismiltaan ketamiini on keskushermoston kiihdyttävän välittäjäaineen glutamaatin NMDA-reseptorin salpaaja.

Mielenkiintoiselta kuulostava reseptori.
Gyver

ViestiKirjoittaja Gyver » 04.07.2012 08:52

Kyllästynyt kirjoitti:Tutkimustulos on mielenkiintoinen.
Jouduin viime syksynä leikkaukseen joka tehtiin täysanestesiassa. Minua ei ole koskaan aiemmin nukutettu, kyse on siis vain yksittäisestä kokemuksesta.
Vintti pimeni juuri niin kuin anestesialääkäri etukäteen kertoikin sen käyvän, ja herättyäni (4 h unoset) tunsin itseni virkeämmäksi kuin pitkään aikaan.
Periaatteessa minun olisi pitänyt olla tokkurassa, uninen tai väsynyt ainakin jonkin aikaa herättyänikin, mutta sellaisesta ei ollut jälkeäkään.

On mahdollista, että nukutus korjasi univajettani, mutta hieman outoa ja yllättävää tuollainen virkistyminen kuitenkin omasta mielestäni oli.

Jos tuo on muillakin "masentuneilla" tapahtuva ilmiö, "masennukseen" nukutuksessa annettavaa sähköhoitoa voisi kokeilla pelkällä nukutuksella ilman sähköä.
Gyver

ViestiKirjoittaja Gyver » 05.07.2012 17:06

Minä kyllä veikkaisin, että ongelma on (tässäkin tapauksessa) reseptorin takaisessa järjestelmässä.
Gyver

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet