Miksi psykologia pyörii anuksen ympärillä?

Miksi psykologia pyörii anuksen ympärillä?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 19.06.2012 23:12

Anaalisuus tuntuu poksahtavan esiin varsin usein psykologiasta puhuttaessa. Miksi?
Riidankylväjä

Re: Miksi psykologia pyörii anuksen ympärillä?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.06.2012 01:39

Aika outoa todella. Elävässä elämässä kaikki on toisin.

Esimerkiksi itse en koskaan käy paskalla enkä kiroile.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 20.06.2012 08:21

Kliinisen psykologian ensyklopedia kirjoitti:Anaalisessa vaiheessa katsotaan aggressioiden ja ambivalenssin olen erityisen painottuneita ja tämän vaiheen fiksaation/regression liittyvän varsinkin pakkoneuroosiin.

Kirjan mukaan termi on lähtöisin itse härr Freudilta ja anaalinen vaihe sijoittuu noin 1-4 ikävuoden väliin. Jos oikein ymmärsin, niin tästä vaiheesta saattaa syntyä aikuisuudessakin vaikuttavia häröjä (defenssejä tms).
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 20.06.2012 08:22

Sointu kirjoitti:Terapeuttini tapaa sanoa, että psykologiaa opiskelleista 69% on jymähtänyt oraalivaiheeseen, 69% anaalivaiheseen ja loput ovat laskutaidottomia.

:mrgreen:
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 20.06.2012 09:14

Obelix kirjoitti:Alan asiantuntija oli Karl Abraham, joka menehtyi suhteellisen nuorena. Valitettavasti.

Saman kirjan mukaan Abraham jakoi anaalisen vaiheen kahteen vaiheeseen. Tapahtuma-aika oli vuosi 1924, joten termistö lienee täsmentynyt ja/tai parantunut paremmin nykykieleen ja -ymmärrykseen sopivaksi. Mitä sanoo tähän palstamme ne asiantuntijat, joiden kompentenssi on keittiöpsykologiaa laajempi?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 20.06.2012 09:53

Obelix kirjoitti:Kaikki johtuu siitä, että peräaukkoa on mukava rapsutella, olipa se oma tai toisen.

Sanotaan myös, että mielipiteet ovat kuin anuksia: jokaisella on omansa ja se oma on kaikkein rakkain.
Kahvi

Huonoa viestintää taas

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.06.2012 10:28

Sointu kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Anaalisuus tuntuu poksahtavan esiin varsin usein psykologiasta puhuttaessa. Miksi?

Terapeuttini tapaa sanoa, että psykologiaa opiskelleista 69% on jymähtänyt oraalivaiheeseen, 69% anaalivaiheseen ja loput ovat laskutaidottomia. Hän itse on Turun fiksuin ja filmaattisin LT ja muistaa aika ajoin muistuttaa muitakin siitä tosiasiasta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Huonoa viestintää taas

ViestiKirjoittaja Kahvi » 20.06.2012 11:19

Psykopatologia kirjoitti:
Sointu kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Anaalisuus tuntuu poksahtavan esiin varsin usein psykologiasta puhuttaessa. Miksi?

Terapeuttini tapaa sanoa, että psykologiaa opiskelleista 69% on jymähtänyt oraalivaiheeseen, 69% anaalivaiheseen ja loput ovat laskutaidottomia. Hän itse on Turun fiksuin ja filmaattisin LT ja muistaa aika ajoin muistuttaa muitakin siitä tosiasiasta.

Mysteerinen vastaus PatoPsykolta. Oma rivien välien lukutaito ja asiayhteyksien ymmärtämiskyky ei nyt riitä - rautalankaa on suotava käyttää minun tapauksessani siis ihan säälimättä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 20.06.2012 12:27

Prosenttilaskun maailma on ihmeellinen. 38% on jämähtänyt molempiin.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.06.2012 12:38

Kahvi kirjoitti:
Sointu kirjoitti:

Mysteerinen vastaus PatoPsykolta. Oma rivien välien lukutaito ja asiayhteyksien ymmärtämiskyky ei nyt riitä - rautalankaa on suotava käyttää minun tapauksessani siis ihan säälimättä.

Sointu kirjoittaa toistuvasti ikään kuin toisen sanomaa.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gyver » 20.06.2012 13:06

Kahvi kirjoitti:
Sointu kirjoitti:

Kai luit tuon Psykopatologian viestin otsikon?
Psykopatologia kirjoitti:Huonoa viestintää taas

---

Ja vastaus ketjun varsinaiseen kysymykseen: Koska se on persiistä.
Gyver

ViestiKirjoittaja Kahvi » 20.06.2012 13:10

Gyver kirjoitti:Kai luit tuon Psykopatologian viestin otsikon?
Psykopatologia kirjoitti:Huonoa viestintää taas

Ah, enpä huomannut (taaskaan) lukea otsikkoa. Kuten jo totesin, niin minun tapauksessani tarvitaan rautalankaa - olen nyt pontevammin tätä mieltä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 20.06.2012 15:17

Kahvi kirjoitti:
Obelix kirjoitti:Alan asiantuntija oli Karl Abraham, joka menehtyi suhteellisen nuorena. Valitettavasti.

Saman kirjan mukaan Abraham jakoi anaalisen vaiheen kahteen vaiheeseen. Tapahtuma-
aika oli vuosi 1924, joten termistö lienee täsmentynyt ja/tai parantunut paremmin nykykieleen
ja -ymmärrykseen sopivaksi. Mitä sanoo tähän palstamme ne asiantuntijat, joiden kompentenssi
on keittiöpsykologiaa laajempi?

Kehitys on mennyt huonompaan suuntaan, ja psykoanalyysin verekset ideat ovat väljähtyneet.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 21.06.2012 10:32

Mutta anaalisuus tuntuu olevan hyvin keskeinen termi monissa ongelmissa.

Olenko oikeassa, vai olenko vain jotenkin fiksaantunut noihin anaalijuttuihin?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Gyver » 21.06.2012 10:37

Riidankylväjä kirjoitti:Mutta anaalisuus tuntuu olevan hyvin keskeinen termi monissa ongelmissa.

Olenko oikeassa, vai olenko vain jotenkin fiksaantunut noihin anaalijuttuihin?

Se on ongelmien torjuntaa. Useimmat tosin laittavat päänsä pensaaseen eivätkä perseeseen.

Vaikuttaa vahvasti siltä että olet fiksaantunut.
Gyver

ViestiKirjoittaja Kahvi » 21.06.2012 13:15

Obelix kirjoitti:Keskeistä se on ainoastaan pakkoneurooseissa.

Onko tv-sarjan Monk tästä hyvä esimerkki?
Kahvi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 24.06.2012 16:01

Obelix kirjoitti:Eikös sillä ollut puhtaus vimma? Hyvä esimerkki.
Minä voisin sotata omalla sonnallani hyvillä mielin.

Monkilla oli puhtaus- ja symmetriavimma yms.

Psykologia saattaa paljolti pyöriä aunuksen ympärillä,
mutta julkisuus pyörii paljolti falloksen ympärillä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Repee » 26.06.2012 00:13

Alapääjutut, etu- ja takasellaiset, tuntuvat olevan hyvinkin suosittuja puheenaiheita, olipa kyse psykologisista pohdinnoista koostuvista luennoista tai vaikka ihan perinteellisistä pullakahvituokioista.

Siitä puhe mistä...
Repee

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa