Mirri kirjoitti:Nimittely on minun sanavarastossani loukkaavaa. Narsismia en pidä loukkaavana käsitteenä, samoin en myöskään häiriintyneisyyttä pidä loukkaavana, enkä luonnehäiriöisyyttä. Psykopatia-sana toki on kyseenalainen, koska psykopatia usein viittaa rikollisuuteen, ts. lain rikkomiseen.
Hilppa, huomaatko, että nyt - sinun tahdostasi - keskustellaan (vai peräti väännetään?) nimittelyistä, vaikka tätä ketjua ei aloitettu nimittelyistä keskustelemiseen, vaan ihan muuhun tarkoitukseen? Jos sinä sanot henkilöä häiriintyneeksi, onko tarkoituksenasi silloin nimitellä häntä?
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Nimittely on minun sanavarastossani loukkaavaa. Narsismia en pidä loukkaavana käsitteenä, samoin en myöskään häiriintyneisyyttä pidä loukkaavana, enkä luonnehäiriöisyyttä. Psykopatia-sana toki on kyseenalainen, koska psykopatia usein viittaa rikollisuuteen, ts. lain rikkomiseen.
Hilppa, huomaatko, että nyt - sinun tahdostasi - keskustellaan (vai peräti väännetään?) nimittelyistä, vaikka tätä ketjua ei aloitettu nimittelyistä keskustelemiseen, vaan ihan muuhun tarkoitukseen? Jos sinä sanot henkilöä häiriintyneeksi, onko tarkoituksenasi silloin nimitellä häntä?
Kuulepa Mirri: Mistä sinä päättelet minun tahtoni tilan? Sinä aloitit minun viestiäni lainaten ja sen perusteella olettamien esittämisen tänään 11.6.2012 9:52. Tuohon mainittuu viestiini et aiemmin ollut vastannut. Tuollainen viestini käsittely on sinun tahtotilaasi ja vallankäyttöäsi, ei minun.
Miksi nimittelystä ei saisi keskustella etenkin, kun ketjun otsikkona on nimittelyä lähentelevä "Psykopaattiset vanhemmat"? Mielestäni sopii keskustella siitäkin, onko aiheellista ylipäätään keskustelupalstoilla, blogeissa ynnä muualla netissä todentaen/taivastellen(/itse asiassa jopa juoruten) kyseisin nimikkein omaistensa terveydellisestä tilasta. Mutta eivät tuontyyppisiin ylilyönteihin syyllisty ainoastaan yksityiset ihmiset blogeissaan ja keskustelupalstoillaan vaan myös aivan tavalliset toimittajat luonnehtiessaan yritysjohtajien esimerkiksi niin ja niin monta prosenttia olevan psykopaatteja.
En pidä sanasta häiriintynyt. En etenkään, kun sitä käytetään toteavassa merkityksessään luonnehtimassa ihmistä ja persoonaa. Käytös sen sijaan voi mielestäni olla häiriintynyttä. Ajatukseni pohjautuu siihen käsitykseen, että ainoastaan psykologian/psykiatrian asiantuntija voi tutkimusten perusteella todeta jonkun ihmisen sairaudentilan.

Mirri kirjoitti:Hilppa, erehdyinkö olettaessani sinun tahtovan tässä ketjussa keskustella nimittelystä?
Mirri kirjoitti:Tuli mieleeni vielä yksi sana, joka voisi olla maallikoille käyttökelpoinen: häiriintynyt, toisin sanoen, tunne-elämältään häiriintynyt henkilö. Ilmaisu käsittääkseni kertoo aika hyvin mistä on kysymys, mutta samalla on niin laaja ja avara, ettei aseta äitiä/isää mihinkään lokeroon. Kertoopahan vain sen, että henkilö on sillä tavoin vakavasti tunne-elämältään häiriintynyt, että hänen etenkin kasvuikäisille läheisilleen on koitunut ongelmia, joista heidän olisi hyvä ymmärtää, etteivät ole niiden aiheuttajia, vaan että (tunne-elämältään) häiriintynyt vanhempi on aiheuttanut niitä...
Osoittelevaa tai ei, mutta kyllä toimivia sanoja tarvittaisiin näiden asioiden ilmaisemiseen.
Hilppa kirjoitti:Mirri kirjoitti:Hilppa, erehdyinkö olettaessani sinun tahtovan tässä ketjussa keskustella nimittelystä?
Halusin keskustella allaolevasta viestistäsi, mutta itse asiasta en ole voinut keskustella, koska vuorovaikutteista keskustelua ei ole yrityksistäni huolimatta syntynyt.Mirri kirjoitti:Tuli mieleeni vielä yksi sana, joka voisi olla maallikoille käyttökelpoinen: häiriintynyt, toisin sanoen, tunne-elämältään häiriintynyt henkilö. Ilmaisu käsittääkseni kertoo aika hyvin mistä on kysymys, mutta samalla on niin laaja ja avara, ettei aseta äitiä/isää mihinkään lokeroon. Kertoopahan vain sen, että henkilö on sillä tavoin vakavasti tunne-elämältään häiriintynyt, että hänen etenkin kasvuikäisille läheisilleen on koitunut ongelmia, joista heidän olisi hyvä ymmärtää, etteivät ole niiden aiheuttajia, vaan että (tunne-elämältään) häiriintynyt vanhempi on aiheuttanut niitä...
Osoittelevaa tai ei, mutta kyllä toimivia sanoja tarvittaisiin näiden asioiden ilmaisemiseen.

Mirri kirjoitti:Ok. Edelleen olen sitä mieltä kuin tuossa sanoin; ja hyvin vankasti olenkin - sille asialle en mahda mitään. Sinä olet eri mieltä, niin olen keskustelun kuluessa ymmärtänyt. Ilmeisesti kumpikin puhutaan oman elämänkokemuksen pohjalta, ja kokemuksemme ovat erilaisia; se asia ei taida muuttua keskustelemalla.
Jos mielipiteet menevät kovin jyrkästi ristiin ja ovat kovin kaukana toisistaan, voi hyvin olla, ettei synny mitään rakentavaa keskustelua.
Hilppa kirjoitti: Olet monesti todennut, kuinka on tärkeätä, että on olemassa keinot sanoittaa ongelmavanhemman tila tai käytös tai mitä ihmettä se onkin.

Ruukinmatruuna kirjoitti:Ruukinmatruuna mainitsi Psykopaattiäidit-masuuninlaskussa erään tapauksen, jota hän on joutunut tai saanut seurata. Nyt on käynyt ilmi, että kyseinen äiti oli suunnitellut myös kolmen lapsensa murhaamista.
Kyseinen nainen oli järjestänyt miehensä ottamaan lapsilleen vakuutuksen ja merkinnyt itsensä edunsaajaksi, jos lapsille tapahtuisi jotain. Hän oli väärentänyt siihen miehensä nimikirjoituksen.
Vankilaan jouduttuaan ei ollut kestänyt kuin kaksi viikkoa, kun kyseinen nainen oli tutustunut erääseen tuomittuun pedofiiliin ja "rakastunut" häneen. Naisen äiti oli muiluttanut hänelle "rakkauskirjeet". Nainen oli ohjeistanut häntä että mitä lapsille tuli tehdä, ja kuinka lavastaa hänen ex-miehensä syylliseksi. Motiivina rikokseen oli siis kosto - psykopaatti kostaa aina - sekä rahanhimo. Edes vankilan muurit eivät pidättele riittävän pirullista psykopaattia.
Useimmat psykopaatit ovat miehiä. Mutta meitä on joka junaan, ja osa jää asemallekin. Saako naisten psykopatiaa sekä psykopaattiäitejä ja heidän edesottamuksiaan tutkia? Kas siinäpä pähkinä purtavaksi.

Mirri kirjoitti:--
Onko ongelmavanhemmaksi sanominen tai toteaminen jollakin tavoin vähemmän nimittelyä kuin esim. narsistiseksi tai häiriintyneeksi sanominen? Jos on, niin millä perusteella?
Mirri kirjoitti:Narsistiseksi sanominen on sinusta samaa kuin sanoisi, että paska jätkä tai mulkku tyyppi, yms, mutta ongelmavanhemmaksi sanominen on ok? Kerro tarkemmin.
--
Ruukinmatruuna kirjoitti:Jos psykopaatti ei ymmärrä aiheuttamaansa kärsimystä, voiko häntä tuomita syyntakeisena?
Psykopaatti ymmärtää oikein mainiosti aiheuttamansa kärsimyksen. Hän yksinkertaisesti ei piittaa siitä.
Hilppa kirjoitti:Taas vääristelet minun ajatuksiani.

Kyllästynyt kirjoitti:En halua vähätellä kaikkea sitä käsittämätöntä julmuutta josta bloginpitäjä kertoo, mutta tuo "Psykopaatti ei parane" tai "Psykopaattiäidit voivat jatkossakin tappaa lapsiaan saaden ehdonalaista" tuo mieleeni lynkkauspartion joka hirttää ensin ja kyselee vasta sen jälkeen - jos silloinkaan.
Mirri kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Taas vääristelet minun ajatuksiani.
Ok. En tajua sinun viesteistäsi höläsenpöläystä, minkäs sille mahtaa.
Kahvi kirjoitti:Blogistin näkemys näyttää myös olevan se, että "älä ikinä luota kehenkään, jonka kanssa et ole ryypännyt". Mielenkiintoinen ajatus, että tarkkasilmäinen voi "paljastaa" psykopaatin tarkkailemalla tämän käytöstä päihtyneenä - eli siis ilman estoja ja kulisseja. Vinha juttu jossa lienee kuitenkin jonkinmoista perää...!
Hilppa kirjoitti:Narsistiksi nimittäminen arkikielessä on samaa kuin alatyylisten nimittelyjen käyttö.

Psykopatologia kirjoitti:Mutta ei siis käytöshäirikkö?

Paluu Psykologiaa ja psykopatologiaa
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa