Kirjoitusvirheeni

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kirjoitusvirheeni

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.06.2012 21:33

Nou hätä Illusia.

Ei minulla ainakaan katoa viestit, vaikka uusia olisi tullut väliin. Ne nääkyvät kyllä ensimmäisen "Lähetä" nappulan painamisen jälkeen ja sitten pitää painaa uudestaan oman viestin "Lähetä" nappulaa. Sama systeemi tuntuu olevan kaikilla tätä samaa phpBB-alustaa käyttävillä foorumeilla. Vai miten viestisi katoavat?

(Tuo ominaisuus on varmaan sen takia, että jos jotain olennaista uutta on kirjoittamisen aikana tulleissa viesteissä, niin voi samaan viestiin kommentoida niitäkin.)
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 10.06.2012 21:39

Minulla se viesti ei mene perille, vaikka yritän lähettää, jos väliin on tullut viesti. Olen sitten yrittänyt tarkistella, missä vika. Heti en äskenkään älynnyt. Jotenkin onnistuin kuitenkin vastaamaan, eikä oma viesti kadonnut. Sitä olisi vain pitänyt muokata. No sellaistahan tämä on, välillä tavallaan kuin toisen päälle puhumista, kun keskustelu on vilkasta. Minä muuten olen kova puhumaan toisten päälle. Se on varmaankin pahimpia vikojani.
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.06.2012 21:51

Olisko niin, että väliin tullut viesti siirtää sen toiseen kertaan painettavan "Lähetä" napin niin alas ruudulla, ettei sitä heti huomaa. Pitää siis scrollata alaspäin, että se näkyy?

Päälle puhuminen on muuten oikeasti aika ikävää, innostun siihen paheeseen joskus itsekin :)
Kahvi

ViestiKirjoittaja Illusia » 10.06.2012 22:19

Jotkut ovat puheliaita. Jotkut aiheet saattavat olla niin innostavia, että tulee puhuttua päälle. Kiva, että meitä on muitakin, siis mnun kannaltani, niin en tunne itseäni niin yksinäiseksi.
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.06.2012 22:55

Jos tekniikka tökkii, niin wanha konsti on copypastata viesti ennen lähettämistä leikepöydälle. Eli maalaa kirjoittamansa (tai Ctrl+A) ja sitten kopioi sen (Ctrl+C). Jos viesti häviää bittiavaruuteen, niin uuteen viestiin vaan paste (Ctrl+V) ja uusi yritys.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 11.06.2012 11:39

Illusia kirjoitti:Kysynkin, miten minun olisi pitänyt kirjoittaa tuo Mirriä vaivaava lause "Mirriltä täydellinen vastaus"?

Hyvä kysymys, itsekin pähkäilen samaa asiaa, eli miten ilmaisen itseäni niin, että tulen oikein ymmärretyksi. Nimittäin vuosien saatossa olen törmännyt eri keskustelupalstoilla ja myöskin IRL:ssä samaan ongelmaan: tulen tahtomattani täysin väärinymmärretyksi. Joskus jopa niidenkin taholta, jotka tietävät minun tarkoittavan hyvää.

Aikaisemmin toin toisaalla esille bona fide - mala fide ajattelun. Eli onko sanottu asia hyvässä hengessä (bona fide) vai ikävässä mielessä (mala fide). Kokemusteni perusteella on ainakin minulle tosiaan hyvin helppoa tahtomattani kirjoittaa niin, että lukija(t) olettaa minun olevan liikenteessä mala fide.

Kokeillaanpas, kun tämä taitaa olla sopivaa harjoitusta minulle:

"Mirriltä täydellinen vastaus"
Aika neutraali, jonka voi tulkita bona/mala fide.

"Mirriltä täydellinen vastaus ihan aikuisten oikeasti!"
Vähän jo enempi bona fide.

"Mirriltä täydellinen vastaus :) "
Sopivan hymiön käyttö auttanee bona fiden viestimistä.

"Mirriltä täydellinen vastaus, kiitos! "
Kiittäminen tms auttaa bona fiden viestimistä selvästi.

Tietysti mitä enemmän perustelee näkemystään, niin sen vähemmän tulee väärinkäsityksiä. Itsekin syyllistyn vieläkin liian usein turhan niukkaan ilmaisuun ja siinähän sitä sitten ollaan :D
Kahvi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 11.06.2012 12:05

Tattis Kyllästynyt kommenteista! Näin nämä viestinnän mysteerit alkavat avautumaan jopa minullekin - pienestä kun näyttää todellakin olevan kiinni se, että kuinka tulee ymmärretyksi. Esim hymiön käyttö voi todellakin tuntua vittuilulta, vaikka sillä tarkoitettaisiinkin bona fiden viestimistä.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 11.06.2012 12:07

Illusia kirjoitti:Kysynkin, miten minun olisi pitänyt kirjoittaa tuo Mirriä vaivaava lause "Mirriltä täydellinen vastaus"?

Minä kompastuin sanaan täydellinen; se teki lauseesta korvissani veetuilua.
Mirri

ViestiKirjoittaja Illusia » 12.06.2012 12:37

Entäs jos olisin kirjoittanut: "Mirriltä lähes täydellinen vastaus"? Hyvä Mirri. Sinä luet joskus rivien välistä.
Illusia

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 27.06.2012 22:02

Kaikilla on omat vahvuutensa. Älä anna periksi.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 27.06.2012 22:11

ve e kirjoitti:Tämän ketjun luettuani tekee mieleni sanoa, että tämä on vahvojen ihmisten foorumi. Itse olen lastensarjaa teihin verrattuna.

No nyt kehut itseäsi?
Hilppa

ViestiKirjoittaja Repee » 28.06.2012 01:33

Mirri kirjoitti:

Minä kompastuin sanaan täydellinen; se teki lauseesta korvissani veetuilua.

Ei sentään pelottelua. Eniten pelottaa kaikella pelottelu. Googlella tulee monta tulosta.
Tai, saakohan aikuisia pelotella röllipeikolla?
-

Pasianssi vai pasi anssi?
Repee

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 28.06.2012 15:29

Ei Balttia vaan Baltia.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kahvi » 29.06.2012 18:01

ve e kirjoitti:Tämän ketjun luettuani tekee mieleni sanoa, että tämä on vahvojen ihmisten foorumi. Itse olen lastensarjaa teihin verrattuna.

Njäh. Ei ole koiraa karvoihin katsomista - itse ainakin olen pehmeä kuin pelekialainen vehnäolut.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2012 18:28

Jep, pehmeä minäkin, vaikka olenkin innostunut äidinkielestä kaikkine kiemuroineen.

Vahvuus on mielenkiintoinen käsite; sillä voidaan tarkoittaa ainakin kovuutta tai joustavuutta. Mutta eihän kova välttämättä ole vahva, pehmeä ja periksi antava sen sijaan usein on vahva/kestävä, koska se on joustavuudessaan ja venyvyydessään sitkeä...

Olisi kiva tietää, mitä Ve-e tarkoitti sanoessaan kirjoittajia vahvoiksi ihmisiksi.
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.06.2012 18:30

Minä taas olen kova ja vahva.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 29.06.2012 18:44

Psykopatologia kirjoitti:Minä taas olen kova ja vahva.

Kai sinä kuitenkin kuulut tähän katajaiseen kansaan, joka joustaa ja taipuu vaan ei katkea, koska ei ole kova ja taipumaton?
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.06.2012 18:59

Voin minäkin poiketa, kun olen katki.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 29.06.2012 19:55

Kova on useimmiten hauras kuten lasi. Sitkeä on vahva. Se venyy, mutta ei murru. Taipuu mutta ei taitu, kuten katajainen kansamme.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.06.2012 21:11

Täällä halutaan olla pehmeitä, joka koetaan hyveeksi. Pehmeä kuin räkä esimerkiksi.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko