Joko olette aloittaneet grilli-kauden?

Joko olette aloittaneet grilli-kauden?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.06.2012 14:16

-
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Joko olette aloittaneet grilli-kauden?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.06.2012 15:26

On grillailtu jo.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.06.2012 15:31

Ei ole.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Illusia » 09.06.2012 21:21

Meidän talon parvekkeilla grillaaminen on kielletty.
Illusia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.06.2012 23:11

Tavoitteena on kokeilla tempuran valmistusta ulkona trangialla, johon aion tänä kesänä satsata kaasupolttimon + muutaman säiliön verran. Myös lättykestejä olisi kiva kokeilla ulkosalla. Siellä kun rasvankärykään ei ole haitaksi. Yksi suunnitelma on pakata valmiit grillatut tuotteet höyryävinä astioihin ja lämpölaukkuun ja tuoda sitten sisälle nautittavaksi kotiin. Saa nähdä, miten onnistuu.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Illusia » 09.06.2012 23:21

Piti ihan etsiä netistä, mitä nuo tempura ja trangia ovat. Tuli mieleen, että onhan minulla voileipägrilli. En ole käyttänyt sitä pitkään aikaan. En oikein tiedä, mitä laittaisin leipien väliin, kun olen kasvissyöjä. Tomaattia ja juustoa, kyllä, mutta sellainen leipä on mielestäni parempi kylmänä.
Illusia

ViestiKirjoittaja Hilppa » 09.06.2012 23:46

Trangia on kätevä ulkona liikkuvalle retkeilijälle ja nykyisin siihen saa kaasupolttimon retkeilykaupoista muutamalla kympillä, jolloin kokkaaminen muuttuu helpommaksi. Ei tarvitse enää pestä nokea pois ulkopinnalta, kuten marinolilla, sinolilla tai vastaavilla kuumennettaessa. Jää siis se ikävä suttausvaihe pois. Huono puoli kaasupolloissa on, että ovat aika pieniä säiliöitä, joten eivät kovin monimutkaisiin juttuihin riitä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Illusia » 10.06.2012 00:24

Letuista tuli mieleen, että ostin Lidlistä jäätelökoneen. Jäätelömassaan tarvitaan vain keltuaisia. Keksin sitten tehdä lettutaikinan kovaksi vatkattuun valkuaisvaahtoon. Minä paistan monesti letutkin vohveliraudalla. Tulee hyviä, vaikka kotitekoisen jäätelön kanssa syötäväksi.

Pitääkin kokeilla joskus tuota mozzarellaa ja pestokastiketta lämpimiin voileipiin. Kiitos vinkistä, Kyllästynyt.
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 10.06.2012 11:54

Minun valmistamani ruoat ovat aina vähän kummallisia. Niiden takia ei kannata tulla.
Illusia

ViestiKirjoittaja takaovi » 10.06.2012 13:18

Sitähän on aika yksinkertaista itse tehdä vaikka tämän nettiohjeen mukaan.
"Tarvitaan vain viinaa, vaniljaa ja aikaa. Minä käytin 38 %:sta viinaa 35 cl. Halkaisin kaksi vaniljatankoa ja tiputin ne pulloon (en siis kaivellut siemeniä mihinkään). Pullosta piti hieman kaataa viinaa pois, jotta tangot mahtuivat sisään. Pullo laitetaan johonkin pimeään (esim. keittiön kaappiin) ja sekoitetaan silloin tällöin. Annetaan tekeytyä pari kuukautta. Viina muuttuu vähitellen kauniin ruskeaksi."
takaovi

ViestiKirjoittaja Illusia » 10.06.2012 13:27

Olen tehnyt vasta kaksi jäätelöerää. Käytin vaniljasokeria. Sukulaiseni toivat minulle juuri Helsingin tuliaisina piparminttu- ja vanilja-uutetta ekokauppa Ruohonjuuresta. Olisin halunnut minttu-uutetta, mutta sitä ei ollut. Kotitekoiseen jäätelöön voi kyllä käyttää tuoreita mintun lehtiäkin.

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/vaniljauut ... nGroup=415
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 10.06.2012 14:33

Lihojen marinointinesteet sottaavat grilliä ja marinointiöljy ja -mausteet palavat kiinni lihan pintaan ja muuttuvat epäterveellisiksi. Tuolla Strömsön sivuilla on hyviä vinkkejä lihan maustamiseen glaseerauskastikkeilla grillaamisen jälkeen:

http://svenska.yle.fi/matochfritid/mata ... php?id=580
Illusia

ViestiKirjoittaja Kahvi » 10.06.2012 17:25

Hilppa kirjoitti:Trangia on kätevä ulkona liikkuvalle retkeilijälle ja nykyisin siihen saa kaasupolttimon retkeilykaupoista muutamalla kympillä, jolloin kokkaaminen muuttuu helpommaksi. Ei tarvitse enää pestä nokea pois ulkopinnalta, kuten marinolilla, sinolilla tai vastaavilla kuumennettaessa. Jää siis se ikävä suttausvaihe pois. Huono puoli kaasupolloissa on, että ovat aika pieniä säiliöitä, joten eivät kovin monimutkaisiin juttuihin riitä.

Jos budjetista löytyy pelivaraa, niin ulkoilukäyttöön monipolttoainekeitin on kova sana. Esim tämmöinen: http://www.partioaitta.fi/Primus_Omnifuel

Tehoa löytyy enempi kuin tavan köökkihellasta ja polttoainetta taas vaikka pidempääkin haudutteluun. Eikä ole riskiä saada trangialle tyypillistä tahatonta ruuan Sinol-pohjaista lisämakua - joka onkin varsin mielenkiintoinen ja eksoottinen makuelämys :D

Kevytkin on kanniskella ja menee pieneen tilaan. Tosin kattilat pitää olla erikseen.
Kahvi

ViestiKirjoittaja takaovi » 10.06.2012 19:28

Tämä taitaa tällä hetkellä olla paras retkikeitin.

http://retkiaitta.fi/product/6884/primus-eta-solo
takaovi

ViestiKirjoittaja Kahvi » 11.06.2012 20:03

takaovi kirjoitti:Tämä taitaa tällä hetkellä olla paras retkikeitin.

http://retkiaitta.fi/product/6884/primus-eta-solo

Varsin näppärän oloinen yhden hengen keitin! Kulkee helposti mukana ja on vaivattoman oloinen käyttää.
Kahvi

ViestiKirjoittaja Repee » 12.06.2012 18:18

Illusia kirjoitti:En oikein tiedä, mitä laittaisin leipien väliin, kun olen kasvissyöjä. Tomaattia ja juustoa, kyllä, mutta sellainen leipä on mielestäni parempi kylmänä.

Mistä juustoista pidät? Oletko kokeillut esim. tuorejuustoa, cheddaria, tomaattia? Ei mikään erikoinen mutta hivenen erilainen kuin ihan perusjuustoleipä.
Itse tykkään mm. suolakurkuistakin, no mistäpä en.
-

En ole.
Repee

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista