Kirkkohallitus on kannustanut seurakuntia huolehtimaan siitä, että saatavilla on myös alkoholitonta ehtoollisviiniä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012041 ... 6_uu.shtml
Alkoholiton entoollisviini? Siitähän puuttuu koko homman ydin eli spiritus.
Kirkkohallitus on kannustanut seurakuntia huolehtimaan siitä, että saatavilla on myös alkoholitonta ehtoollisviiniä.
Illusia kirjoitti:Minusta on ihan sairasta tarjoilla kirkossa alkoholia. Ehtoollisviini pitäisi korvata mehulla.
Illusia kirjoitti:Minusta on ihan sairasta tarjoilla kirkossa alkoholia. Ehtoollisviini pitäisi korvata mehulla.

Mirri kirjoitti: Kirkkoviinin on tarkoitus olla traditio aina Jeesuksen ajan Israelista, jossa viini oli ruokajuomana. Niinpä mehu ei korvaa viiniä, ja vesi vallan vesittäisi koko perinteen.
Wikipedia: Apostoli Paavalin mukaan ehtoollisen asettaminen tapahtui seuraavasti (1 Kor. 11:23–26): 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
Illusia kirjoitti:Mirri kirjoitti: Kirkkoviinin on tarkoitus olla traditio aina Jeesuksen ajan Israelista, jossa viini oli ruokajuomana. Niinpä mehu ei korvaa viiniä, ja vesi vallan vesittäisi koko perinteen.Wikipedia: Apostoli Paavalin mukaan ehtoollisen asettaminen tapahtui seuraavasti (1 Kor. 11:23–26): 25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."
26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.
Puhutaan maljasta. Niin verauskuvallista ehtoollinen on kokonaisuudessaankin transsubstantiaatio-oppeineen, että maljan sisältö voi kyllä olla vaikka vettä. Olen varma, että Jeesus olisi siitä vain hyvillään.
Eikö ortodokseilla ihan vauvatkin saa ehtoollisen?

Riidankylväjä kirjoitti:Minua pöyristyttää, että ehtoollisviininä käytetään portviiniä. joka on keksitty n. 1700 vuotta ensimmäisen pyhän ehtoollisen jälkeen.
Minusta pyhällä ehtoollisella pitäisi käyttää alkuperäisen reseptin mukaista viiniä.

Kyllästynyt kirjoitti:
Helvetti on maanpäällä.
Kyllästynyt kirjoitti:
Kastamaton pakana.
valitse toinen kirjoitti:
Tuskin on oikeus muiden silmissä. Olet uskosi hyljännyt paremminkin.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa