Voimalassa joogasta 12.3.2012

Re: Voimalassa joogasta 12.3.2012

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 19:46

Kuutar kirjoitti:Kysymys on tietysti siitä, mitä liikuntaharrastukselta odottaa. Jos ei halua haasteita, ei varmaan kannata valita sellaista lajia, tai kannattaa sanoa etukäteen ohjaajalle, mihin omat tavoitteet laittaa. Minusta ohjaajista on ollut vain hyötyä, he osaavat opettaa miten liikkeet tehdään oikein, jolloin vammautumisen riski on pienempi.
Jos joku esim. tukisi minua noihin joogasentoihin pääsemisessä, en usko että siitä olisi mitään haittaa. Minusta nuo harjoitukset tuntuivat aika hyviltä.

Olen ymmärtänyt, että ainakaan esim. Helsingin Astangajoogakoulun omistajien näkemyksen mukaan jooga ei ole liikuntaharrastus muiden liikuntaharrastusten joukossa; heidän mukaansa jooga on ennen kaikkea filosofia - ei 'liikuntaharrastus'.
Olen ymmärtänyt myös, että minkäänlaiset haasteet ja tavoitteet - mistään eteenpäin pyrkimisistä puhumattakaan - eivät kertakaikkiaan kuulu joogaan.

Mielestäni tuossa on yksi joogan monimuotoisuuden synnyttämistä ja toinen toistaan 'käsittämättömämmistä' ristiriidoista. Astangajoogaopettaja saattaa puskea oppilastaan 'eteenpäin' niin psyykkisesti kuin fyysisestikin ja jopa hengellisesti, mutta toisaalta joogasta luodaan kuvaa, ettei siinä ole mitään haasteellista tai tavoitteellista, saati että olisi pyrkimistä johonkin tai peräti kilpailuhenkisyyttä...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.03.2012 20:05

Mirri kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Kysymys on tietysti siitä, mitä liikuntaharrastukselta odottaa. Jos ei halua haasteita, ei varmaan kannata valita sellaista lajia, tai kannattaa sanoa etukäteen ohjaajalle, mihin omat tavoitteet laittaa. Minusta ohjaajista on ollut vain hyötyä, he osaavat opettaa miten liikkeet tehdään oikein, jolloin vammautumisen riski on pienempi.
Jos joku esim. tukisi minua noihin joogasentoihin pääsemisessä, en usko että siitä olisi mitään haittaa. Minusta nuo harjoitukset tuntuivat aika hyviltä.

Olen ymmärtänyt, että ainakaan esim. Helsingin Astangajoogakoulun omistajien näkemyksen mukaan jooga ei ole liikuntaharrastus muiden liikuntaharrastusten joukossa; heidän mukaansa jooga on ennen kaikkea filosofia - ei 'liikuntaharrastus'.
Olen ymmärtänyt myös, että minkäänlaiset haasteet ja tavoitteet - mistään eteenpäin pyrkimisistä puhumattakaan - eivät kertakaikkiaan kuulu joogaan.

Mielestäni tuossa on yksi joogan monimuotoisuuden synnyttämistä ja toinen toistaan 'käsittämättömämmistä' ristiriidoista. Astangajoogaopettaja saattaa puskea oppilastaan 'eteenpäin' niin psyykkisesti kuin fyysisestikin ja jopa hengellisesti, mutta toisaalta joogasta luodaan kuvaa, ettei siinä ole mitään haasteellista tai tavoitteellista, saati että olisi pyrkimistä johonkin tai peräti kilpailuhenkisyyttä...

Tottakai kaikissa liikuntalajeissa on tavoitteita ja haasteita, eihän kukaan aloittelijana voi heti osata lajia ja sen liikkeitä. Kuvittelitko sinä sitten, että tuollasia astangajoogassa tehtäviä liikkeitä kykenisi tekemään ilman harjoittelua ja harjoituksissa eteenpäin pyrkimistä?
Joogaa on tietysti erilaisia alalajeja, sinun mielikuvasi lienee syntyneet Asahi -joogasta, jossa liikkeet on yksinkertaisia:
http://www.asahi.fi/
Kilpailuja joogassa ei tietääkseni järjestetä, mutta kyllähän voimajoogassa ainakin itsensä haastamisesta kyse, sellainen kuva minulla on aina ollut.
Kuutar

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 20:14

Kuutar kirjoitti:Tottakai kaikissa liikuntalajeissa on tavoitteita ja haasteita, eihän kukaan aloittelijana voi heti osata lajia ja sen liikkeitä.

Ok. Lienee ikuisuuskysymys, onko jooga liikuntalaji vai hengellinen/uskonnollinen filosofia, joka käyttää ja hyödyntää fyysistä harjoittelua.

Ilmeisesti jotkut pitävät joogaa liikuntalajina ja jotkut taas eivät; kuka mitäkin korostaa ja painottaa.

Katsoin laittamasi linkin. Mikä tekee suomalaisten kehittämästä Asahi-nimisestä terveysliikunnasta joogaa; sitä jäin miettimään. En oikein ymmärrä miksi suomalaista terveysliikuntaa halutaan sanoa joogaksi, jos se ei ole sitä. Vai onko se 'oikeasti' joogaa?
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 16.03.2012 20:25, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.03.2012 20:17

Kuutar kirjoitti:Kilpailuja joogassa ei tietääkseni järjestetä, mutta kyllähän voimajoogassa ainakin itsensä haastamisesta kyse, sellainen kuva minulla on aina ollut.

En tiedä, mistä puhut, kun käytät nimitystä voimajooga. Sen sijaan Astanga-joogaa vuosia harrastaneena minulle on selvää, että itsensä haastamisesta ei ole joogassa kyse. Sana haastaminen sinänsä ei sovi joogan filosofiaan. Mikäli haastetaan, silloin on mukana aggressiota. Silloin ei onnistu. Ei sitten millään. Tulee vain vahinkoa keholle. Jooga on ikään kuin tasapainoilua venymisen/rentoutumisen ja kullekin liikkeelle ominaisten lihasten voimistamisen/käyttämisen välillä. Jatkuvaa oikean määräsuhteen etsimistä edellä mainitsemieni seikkojen suhteen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 20:34

Hilppa kirjoitti:En tiedä, mistä puhut, kun käytät nimitystä voimajooga.

Googlaamalla selviää...
Mirri

ViestiKirjoittaja Kuutar » 16.03.2012 20:35

Hilppa kirjoitti:
Kuutar kirjoitti:Kilpailuja joogassa ei tietääkseni järjestetä, mutta kyllähän voimajoogassa ainakin itsensä haastamisesta kyse, sellainen kuva minulla on aina ollut.

En tiedä, mistä puhut, kun käytät nimitystä voimajooga. Sen sijaan Astanga-joogaa vuosia harrastaneena minulle on selvää, että itsensä haastamisesta ei ole joogassa kyse. Sana haastaminen sinänsä ei sovi joogan filosofiaan. Mikäli haastetaan, silloin on mukana aggressiota. Silloin ei onnistu. Ei sitten millään. Tulee vain vahinkoa keholle. Jooga on ikään kuin tasapainoilua venymisen/rentoutumisen ja kullekin liikkeelle ominaisten lihasten voimistamisen/käyttämisen välillä. Jatkuvaa oikean määräsuhteen etsimistä edellä mainitsemieni seikkojen suhteen.

Voimajooga on astangajoogasta muokattua fyysisempää joogaa.
Minä tarkoitin haastamisella yksinkertaisesti sitä, että opettelee liikkeitä, joita ei ole ennen tehnyt, eikä osannut tehdä. Minusta se on aina haaste, kun opettelee jotain uutta.
Viimeksi muokannut Kuutar päivämäärä 16.03.2012 20:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuutar

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.03.2012 20:52

Mirrin kootut

Mirri kirjoitti:Jos Petri Räisänen yrittäisi saada minut vakuuttumaan, että hyvin voin harrastaa joogaa hänen ohjauksessaan perehtymättä mitenkään joogan henkiseen ja hengelliseen puoleen, hän tuskin saisi minut uskomaan asian olevan oikeasti niin kuin hän sanoo - en luottaisi siihen, etteikö hän gurulleen uskollisena joogaohjaajana 'rivien välissä' viestittäisi minulle koko ajan jotakin muuta kuin mitä sanoo.
Voithan kutsua hänet tänne kirjoittamaan joogasta.

Mirri Sri Pattabhi Joisista:
Mirri kirjoitti: Hän ei ilmeisesti ole pitänyt edustamaansa joogalajia helppona, ja oppilaitaankin kohtaan hän on ollut vaativa. Vaativuus ja ponnistelut liikkeiden suorittamisessa ei ihan heti ainakaan minulla mielikuvaan, jota joogasta käsittääkseni mielellään luodaan ja ylläpidetään.
Asana voi olla vaativa harjoittajalleen, mutta opettaja ei vaadi mitään. Tuossa piilee myös joogan viehätys, niissä kokemuksissa, kun huomaa pystyvänsä johonkin, mihin ei ole ennen pystynyt.

Mirri kirjoitti:Ja miten massatapahtumat soveltuvat joogan filosofiaan; sitäkään en oikein tajua. Tuntuu tosi kummalliselta ajatus, että joku tunnettu joogaguru opettaa peräti parisatapäistä joogaajaryhmää, ja lajina on gurun omasta mielestä erityisiä ponnisteluja vaativa astangajooga.
Niin. Ajatelepa intialaista hienhajuista lämmintä salia, jossa sadat ihmiset ovat lähes vieri vieressä toisiaan siten, että heidän joogamattonsa juuri mahtuvat levittäytymään lattialle.

Mirri kirjoitti:Varmaan voidaan olettaa, että esim. Voimalan esiin nostama asia astangajoogan lieveilmiöistä - kuten vammautumisvaaroista - on omiaan vauhdittamaan tuota prosessia.
Mistä ihmeen prosessista on kyse?

Mirri kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että ainakaan esim. Helsingin Astangajoogakoulun omistajien näkemyksen mukaan jooga ei ole liikuntaharrastus muiden liikuntaharrastusten joukossa; heidän mukaansa jooga on ennen kaikkea filosofia - ei 'liikuntaharrastus'.

No tuota voidan jo kutsua höpinäksikin.

Mirri kirjoitti:Onkohan tuo vaativuus juuri sitä mistä Voimalassa puhuttiin 'puskemisena'; joogaopettaja 'puskee' eteenpäin?
Voi olla esimerkiksi fyysistä apua asanoissa.

Mirri kirjoitti:Voidaanko notkistelua ja venyttelyä pitää joogana, jos ei mennä solmuun eikä edes yritetä, ja joogan filosofiallekin viitataan kintaalla; siinä pulma. Varmaan joogakoulukuntien edustajat kinastelevat siitä keskenään...
Jos ihminen itse pitää sitä joogana, se on joogaa. Täytyy ottaa huomioon, että kaikki eivät kykene menemään solmuun ja silti joogaavat. Ei pidä väheksyä.

Mirri kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että ainakaan esim. Helsingin Astangajoogakoulun omistajien näkemyksen mukaan jooga ei ole liikuntaharrastus muiden liikuntaharrastusten joukossa; heidän mukaansa jooga on ennen kaikkea filosofia - ei 'liikuntaharrastus'.

Niin. Siinä on sinulle pähkinä. Valitettavasti on niin, että asioihin ei pääse sisälle kuin harjoittamalla niitä. Pelkkä lukeminen ja nettisurffailu ei riitä vaan "perehtyminen" jää pintaa raapaisevaksi. Polkupyöräilemään oppii vain pyöräilemällä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 16.03.2012 20:55

Kuutar kirjoitti:...

Voimajooga on astangajoogasta muokattua fyysisempää joogaa.
Minä tarkoitin haastamisella yksinkertaisesti sitä, että opettelee liikkeitä, joita ole ennen tehnyt, eikä osannut tehdä. Minusta se on aina haaste, kun opettelee jotain uutta.

Edellisessä vastauksessani sanoin jo oleellisen. Jooga ei ole haaste. Sana haastekin jo kuvoo, kun liitetään joogaan. Silloin on jotain pielessä. Mutta tuo on oma käsitykseni. Perustuu siihen kokemukseen, joka minulla on sekä elämästä yleensä että joogasta.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 21:01

Hilppa kirjoitti:
Mirri kirjoitti: Hän ei ilmeisesti ole pitänyt edustamaansa joogalajia helppona, ja oppilaitaankin kohtaan hän on ollut vaativa. Vaativuus ja ponnistelut liikkeiden suorittamisessa ei ihan heti ainakaan minulla mielikuvaan, jota joogasta käsittääkseni mielellään luodaan ja ylläpidetään.
Asana voi olla vaativa harjoittajalleen, mutta opettaja ei vaadi mitään. Tuossa piilee myös joogan viehätys, niissä kokemuksissa, kun huomaa pystyvänsä johonkin, mihin ei ole ennen pystynyt.

Hyvä juttu, ettei opettaja vaadi oppilaaltaan mitään. Ilmeisesti Voimalan haastateltavat olivat käsittäneet väärin jotakin, kun olivat joogaajina kokeneet joogaopettajan voivan olla 'puskeva' ja 'yllyttävä' ja manipuloiva.
Valitettavasti on niin, että asioihin ei pääse sisälle kuin harjoittamalla niitä.

Niinpä...
Varmaan kaikki ulkopuolelta tuleva tarkastelu on enemmän ja vähemmän ei-toivottua; ulkopuolisina tutkailevat ihmiset tuntuvat kiusallisilta - tarkastelevat vain, eivätkä suostu harjoittamaan eivätkä sitoutumaan, eivät suostu siirtymään 'sisälle'.
Siksi kai minultakin täällä on kyselty henkilökohtaisista kokemuksista, ja on haluttu tietää miten 'sisällä' olen.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 16.03.2012 21:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 21:16

Tässä on 'joogat' vertailussa:
http://hyvaterveys.fi/artikkelit/Joogat ... lussa/587/

Todelliset joogakoulukunnat omine oppeineen ja filosofioineen on jätetty vertailun ulkopuolelle; vertaillaan vain liikuntalajeja sekä rentoutusmenetelmiä, jotka tuskin ovat nähneetkään joogaa. Silti artikkelin otsikossa mainitaan sana jooga.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 16.03.2012 21:18

Beth kirjoitti:Ei TM meditaatiossakaan saa olla haastetta.

TM:ssa haasteeksi voi kyllä muodostua rahakukkaron sisältö; noin olen ymmärtänyt. Jos puhumme samasta asiasta nimeltään Transsendenttinen meditaatio/mietiskely.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.03.2012 00:23

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Hyvä juttu, ettei opettaja vaadi oppilaaltaan mitään. Ilmeisesti Voimalan haastateltavat olivat käsittäneet väärin jotakin, kun olivat joogaajina kokeneet joogaopettajan voivan olla 'puskeva' ja 'yllyttävä' ja manipuloiva.

Eivät varmasti käsittäneet väärin. Sen sijaan tulkinta sanomisesta voi olla väärä, perustuuhan se tilanteessa läsnäolemattoman henkilön tulkintaan. Sanoilla on sävynsä. "Kaksoisviesti" oli toimittajan käyttämä termi, jota ei sen tarkemmin valaistu. Ylipäätään voi olla olemassa myös hyvää tarkoittavaa "kaksoisviestintää". Joogan kaksoiviestinnän tulkitsen sellaiseksi. Tuolloin opettaja tukee oppilastaan ylittämään itsensä vaikeassa asennossa. Kaikkea uutta ja tuntematonta kohtaan pitääkin olla kriittinen. Siitä kiitos sinulle Mirri. Se "puskeminen" ja "yllyttäminen" on joogassa hyvää tarkoittavaa kannustamista, mutta toimitetaan tietyssä hengessä. Jos opettaja tekisi sen huonosti, salilla kävisi kato hyvin äkkiä. Ihmiset äänestäisivät jaloillaan hyvin nopeasti. Voi olla, että joku niin tekeekin, sellainen joka ei pidä tuollaisesta ilmapiiristä.

Myös siinä, miten pitkälle ohjaaja voi mennä pyrkimyksessään opettaa uutta, on hiuksen hieno raja, mitä ei voi ylittää, koska tuolloin oppilas kokee sen vääränlaisena ja rajat ylittävänä. Kyllä tuollaisten asioiden pitäisi olla sinulle Mirri aivan itsestään selviä, olethan jollain tavalla ihmisten mielten kanssa hääräilijä itsekin.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2012 10:59

Hilppa kirjoitti:"Kaksoisviesti" oli toimittajan käyttämä termi, jota ei sen tarkemmin valaistu. Ylipäätään voi olla olemassa myös hyvää tarkoittavaa "kaksoisviestintää". Joogan kaksoiviestinnän tulkitsen sellaiseksi. Tuolloin opettaja tukee oppilastaan ylittämään itsensä vaikeassa asennossa.

Olin kuulevinani, että kaksoisviestinnästä puhuivat Maria Peura sekä Matti Rautaniemi, ja he myös kertoivat mitä tarkoittavat puhuessaan joogaopettajien kaksoisviestintään liittyvistä havainnoistaan.

Tämä on mielenkiintoista; sinä sanot näin:
opettaja tukee oppilastaan ylittämään itsensä vaikeassa asennossa
Ohjelmassa puhuttiin puskemisesta - sitä sanaa näyttää käyttävän myös joogaopettaja Petri Räisänen. Siinä varmaan onkin yksi ongelma; milloin tukemisesta (tai rohkaisemisesta?) itsensä ylittämiseen tulee puskemista ja yllyttämistä - peräti painostamista. Toinen ihmettelyn aihe minulla: miten yleensäkään käsite itsensä ylittäminen voi liittyä joogaan?
Itsensä ylittäminen kai liittyy jollakin tavoin tavoitteellisuuteen ja kilpailuun itsensä kanssa; ja silloinhan jooga on muuttunut liikuntamuodoksi muiden joukkoon. Eli ei enää ollenkaan joogaa, jos pyritään itsensä ylittämiseen vaikeissa liikkeissä, ja jos opettajat rohkaisevat sellaiseen.

Petri Räisänen on kertonut miten hänen joogaharrastuksensa alussa oli 'puskevaa' ja pyrkimystä itsensä ylittämiseen; hänen mielestään juuri sellaista, jota joogan ei pitäisi olla. No, ilmeisesti ainakaan hän joogaopettajana ei sitten yllytä omia oppilaitaan mihinkään itsensä ylittämisiin vaikeissa liikkeissä. Toisaalta, kertoman mukaan hänen gurunsa on ollut vaativa oppilaitaan kohtaan, ja hän on gurulleen uskollinen oppilas...

Voimalassa selvisi myös, että kirjailija Maria Peura on käsitellyt joogan 'pimeitä puolia' jossakin kirjassaan; en vain muista mainittiinko kirjan nimi - ainakaan sitä ei esitelty sen enempiä. Olisi varmaan mielenkiintoista lukea kyseinen kirja.
Maria Peura kertoi myös ymmärtäneensä, että jos hän olisi luopunut joogasta kokonaan joistakin joogaopettajista ja joogakursseista saamiensa huonojen kokemustensa vuoksi, olisi mennyt lapsi pesuveden mukana, niin sanotusti. Niinpä hän on edelleen innokas joogaharrastaja; oppinut varomaan omia tarpeitaan tyydyttäviä joogaopettajia ja joogaryhmiä, joihin opettaja tuo omat tarpeet mukanaan. Minusta tuo on tärkeä pointti.

Samalla tietysti mietin, että ihmisen pitää olla psyykkisesti aika vahva ja terve, jotta hän pystyisi tunnistamaan milloin joutuu mielen muokkaamisen kohteeksi ohjaajan taholta, ja että hän vielä osaa välttää sellaisia joogaopettajia ryhmineen. Vähemmän vahva ihminen helposti antautuu opettajan ja ryhmän ohjailtavaksi ja muokkailtavaksi, eikä kykene suojaamaan itseään. Tosin ei kai Maria Peurakaan alussa pystynyt; sen verran voimakkaasti hän ihmetteli miten on voinut suostua asioihin, joihin on joogaharrastuksensa alkuaikoina suostunut. Hän sanoi, että jälkikäteen tuntuu aivan käsittämättömältä, että hän on ollut mukana ja suostunut kaikkeen sellaiseen...
Siinäpä se; samaan malliin moni väkivallan ja muun alistamisen ja nujertamisen uhri ihmettelee jälkikäteen. Jokin Maria Peuran kuitenkin sai 'kasvamaan ulos' ja irtaantumaan manipuloivista joogaopettajista ja joogaryhmistä. Nykyisin hän ilmeisesti on sitä mieltä, että joogaan liittyy monenlaisia kielteisiä 'lieveilmiöitä', joista on syytä olla tietoinen; siksi kai hän oli ohjelmassakin haastateltavana - kertomassa omista kokemuksistaan.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2012 11:25

Uskonnon uhrit ry:n sivustolla kerrotaan sahaja-joogasta:
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/usko ... ahaja-yoga

Artikkelin mukaan kyseessä on uskonnollinen ja tiukasti johtajakeskeinen yhteisö; erityisesti Mitä uusille tulokkaille ei kerrota antaa mielenkiintoista tietoa. Maksuttomuutensa vuoksi sahajajooga lienee hyvä kilpailija muille joogalajeille, joten mielestäni on tärkeää tietää myös asioista, joita kyseisestä joogasta innostuville uusille tulokkaille jätetään kertomatta.
Kyseinen joogakoulukunta myös kritisoi muita joogasuuntauksia siitä, että nämä pyörittävät rahaa; sahaja-joogien mukaan henkisyys ei voi olla maksullista, eikä sen jakamisesta tai opettamisesta pidä periä maksuja. Kuulostaa tietysti hirmuisen hienolta ajatukselta...

http://www.jooga.org/

Tässä keskustellaan sahajajoogasta; keskustelun aloittaja hämmästelee joogayhteisöstä saamaansa ohjetta, jonka mukaan hänen täytyisi laittaa opettajansa kuva näkyville meditaation ajaksi:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6255059
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.03.2012 12:28

Mikä on joogan ja TM:n suhde?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2012 12:41

Psykopatologia kirjoitti:Mikä on joogan ja TM:n suhde?

Sitä minäkin olen miettinyt 'tutustuttuani' Transendenttiseen meditaatioon sen rantauduttua Suomeen joskus 70-luvun lopulla. Voidaanko sitä pitää yhtenä joogalajina muiden joukossa vai eikö voida; toivottavasti joku osaa kertoa.

Hesarikin kertoo sahajajoogasta, jos ei aivan mainostaen, niin ainakin mielestäni varsin kritiikittömästi; artikkeli on vuodelta 2007:
Äiti-lapsi-jooga Marjaniemessä vetää mukaan äitejä, isiä ja lapsia, koska se on ilmainen ja mukava harrastus. Mutta voiko lapsi meditoida? Voivatko edes vanhemmat, kun paikka on täynnä lapsia?
"Meditaatio auttaa lapsia keskittymään ja pysymään terveinä. Se on hyvä keino itsekurin kehittämiseksi", äidit Michelle Kaila ja Tiina Sarvi vastaavat.

Meditaation alkaessa pienemmätkin osanottajat joogaavat mallikkaasti rauhallisen musiikin soidessa. Vain yksi pieni poika hakee pehmoisen tiikerin kaverikseen kesken kaiken. Kiinnostaako jooga todella lapsia?
"Kyllä, koska siitä tulee hyvä olo. Vanhemmat lapset ymmärtävät meditaation hyödyn itsekin ja tekevät sitä myös oma-aloitteisesti", sanoo Kaila.

Pian laulu raikaa ja rumpu soi, koska maltin loppuessa alkavat leikit. Lastenlauluja Intiasta englanniksi, vauhdikkaita leikkejä, taputusta ja tanssia. Pienimmät lapset esittävät laulutoiveita, isommat soittavat rumpuja ja marakasseja.
Vauvoja hierotaan, vanhemmat rentoutuvat teetä juoden, syöden ja jutellen.

Ilmapiiri Sahaja-jooga Centerissä on kansainvälinen ja rento - kuin stressiä ei olisi olemassakaan.
Joskus jollakin meditoijalla saattaa olla känkkäränkkäpäivä.
"Siinä esimerkiksi hieronta auttaa. Kun lihakset rentoutuvat, on helpompi nauttia olemisesta ja meditoida. Siis joogata, sitähän meditaatio tarkoittaa. Täällä voi olla oma itsensä", Tiina Sarvi summaa.

Mutta mitä meditaatio antaa vanhemmille? "Rypyttömiä vuosia", nauraa paikalle saapunut Katja Hagelstam. "Sahaja-joogan tekniikoilla esimerkiksi käytöshäiriöitä ja hyperaktiivisuutta on saatu hyvin kuriin."
Rentouttavan kokemuksen perusteella sahaja-jooga vie känkkäränkän aiheet isommaltakin pojalta.

Sahaja-jooga Center sijaitsee lähellä Itäkeskuksen metroasemaa (Ison-Antintie 16). Äiti-lapsi-jooga tiistaiaamuisin klo 10.30. Lisätiedot: http://www.jooga.org.

Sahajajooga on omasta mielestään nimenomaan oikeaa joogaa, mutta mahtavatko sitäkään kaikkien muiden joogalajien edustajat pitää joogana? Ainakin, jos jooga mielletään selkää vetreyttäväksi jumpaksi, niin mahtaako sahaja oikein olla joogaa; siinä kun painopiste ilmeisesti on ihan muualla kuin liikunnassa.
Minun mielestäni sahaja on nimenomaan joogaa, ja ne, jotka näkevät joogassa pelkkää liikuntaa, ovat joogasta kauempana kuin esim. sahajan edustajat. Mutta voidaanko TM:kin nähdä joogana siinä kuin sahajakin...
Mirri

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 17.03.2012 12:57

Jooga parantaa seksi-elämääsi: http://www.youtube.com/watch?v=HkymR5exWDc (2:44)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2012 13:46

Olisikohan tässä yksi vastaus kysymykseen miksi meditaatio voi olla psyykkisesti sairastuttavaa mt-ongelmaiselle ihmiselle:
Meditaatioharjoitus

Näillä sivuilla voit tehdä omassa rauhassasi meditaatiosi selkeiden ohjeiden mukaan. Voit kokeilla asiaa itse ja jos se sinusta tuntuu aidolta voit joko hiljentyä kotonasi tai käydä jatkossa joissain monista Sahaja joogan opetustilaisuuksista. Pyrimme tuomaan myös ryhmämeditaation internetiin jonkin ajan kuluttua.

Kuinka herättää Kundalini ja saada neljällä askeleella itseoivallus?

1. Ota kengät pois ja pidä kädet sylissäsi kämmenpuoli ylöspäin kohti Shri Matajin kuvaa. Katso kuvaa muutama minuutti. Jos haluat voit sulkea silmäsi. Tunnetko viileä tulahduksen käsissäsi? Tai kenties hieman kuumuutta?
2. Taivuta päätäsi hiukan eteenpäin ja laita oikea kätesi voimakkaasti pääsi päälle. Pyöritä päänahkaasi hitaasti 7 kertaa, kellonsuuntaan, sanoen samalla hiljaa mielessäsi "Shri Mataji, ole hyvä ja anna minulle itseoivallukseni" joka pyöräytyksellä (7 kertaa).
3. Pidä nyt oikeaa kättäsi pääsi yläpuolella noin 10 cm:n korkeudella edelleen pää eteenpäin taivutettuna, ja sitten kokeile myös vasemmalla kädelläsi.
4. Tunnetko viileän tuulen pääsi yläpuolella? Ovatko ajatuksesi kaikonneet? Pyydä vielä "Shri Mataji, ole hyvä ja vahvista joogaani".

Se on helppoa vai mitä? Istu vielä kädet sylissäsi, kämmenet ylöspäin, muutama minuutti ja nauti meditaation hiljaisuudesta.

http://www.meditaatio.net/koe.html

Toinen vastaus samaan kysymykseen voisi olla tässä:
http://vimeo.com/25464562

Yllä oleva meditaatioharjoitus on hieman toisenlaisena versiona, suggeroivalla äänellä esitettynä. Gurun kuva on jäänyt pois, eikä henkistä opettajaa muutenkaan mainita; hänen tilallaan puhutaan Äiti Kundalinista...

Näin puhuu Äiti Kundalini; Shri Mataji, sahajajoogan luoja:
http://www.meditaatio.net/sm.html

Linkissä on paljon toinen toistaan hätkähdyttävämpää tekstiä, kuten tämä mitä joogaguru sanoo itsestään:
”Antautuminen tarkoittaa vain sitä, että avaatte sydämenne hyväksymään MINUN RAKKAUTENI. Luovuttakaa vain pois ego, siinä kaikki, silloin asiat alkavat toimia. Yritän työntyä sydämiinne ja aion vakaasti asettua sinne.”
”Ei ole myöskään helppoa olla lapseni, koska Minä tiedän mitä te teette, Minä tiedän teistä kaiken, Minä myös korjaan teitä, sen te tiedätte.”
”Saavuttakaa Minut. Minä olen teidän. Minä olen teitä varten.”

Hyvin voidaan puhua lahkosta; se asia selviää linkissä olevaa tekstiä lukemalla. Tärkeä asia ottaen huomioon, että sahajajooga markkinoi itseään aikamoisen näyttävästi myös Suomessa, jossa on valtaisa innostus ja kiinnostus kaikkea henkisyyden nimellä kulkevaa hengellisyyttä kohtaan.
Markkinointi on myös aggressiivista sikäli, että sahajajoogan edustajat pyrkivät lyttäämään muita joogamuotoja tekemällä selväksi, jos ihminen oikeasti ja tosissaan haluaa olla henkinen ja kehittyä 'itseoivalluksessa', hän ymmärtää valita nimenomaan sahajajoogan...
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.03.2012 14:58

Beth, hieno homma, että sinä osaat siivilöidä ja olla kriittinen. Hilppa kertoi jossakin vaiheessa samaa; häneenkään ei kuulemma tartu mikään hurmoksellisuus. Upea asia tietysti sekin...
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 17.03.2012 15:33

Mirri kirjoitti:Beth, hieno homma, että sinä osaat siivilöidä ja olla kriittinen. Hilppa kertoi jossakin vaiheessa samaa; häneenkään ei kuulemma tartu mikään hurmoksellisuus. Upea asia tietysti sekin...

Tuo kuulostaa hyvin raskaasti pettyneen ihmisen kommentilta.
Hilppa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista