Voimalassa joogasta 12.3.2012

Voimalassa joogasta 12.3.2012

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 13.03.2012 22:55

TV1
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Voimalassa joogasta NYT

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.03.2012 09:17

Olen kuullut, että MT-ongelmaisen ei pitäisi meditoida.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 10:54

Tuskin ihan huono neuvo.

Ohjelmassa tuotiin hyvin esille, että joogaankin voi liittyä ongelmia - pyrkimystä ('joogaoppilaan') mielen muokkaamiseen, kuten eräs joogaaja kertoi. Jopa lahkoista puhuttiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 11:10

Muhevia juoruja jopa Sri Pattabhi Joisista. Hyvä ohjelma. Pidin siitä.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 11:12

Riidankylväjä kirjoitti:Olen kuullut, että MT-ongelmaisen ei pitäisi meditoida.

Miten tuossa on määritelty meditointi ja mitä tarkoitetaan MT-ongelmaisella? (Oikein isolla kirjoitettuna! :roll: )
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 14.03.2012 11:27

Mitäs haittaa siitä olisi? Siitähän saattaisi olla jopa hyötyä.
Gyver

Re: Voimalassa joogasta 12.3.2012

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.03.2012 11:57

Joogahan on meditointia. Mirri tuossa ylempänä vastasi eräästä mahdollisesta ongelmasta.

Voi olla, että meditointi vaikuttaa eri tavalla riippuen MT-ongelman laadusta. En tiedä asiasta enempää, mutta olen kuullut, että meditointi ei sovellu MT-ongelmista kärsiville.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 13:47

Mirri kirjoitti:Tuskin ihan huono neuvo.

Ohjelmassa tuotiin hyvin esille, että joogaankin voi liittyä ongelmia - pyrkimystä ('joogaoppilaan') mielen muokkaamiseen, kuten eräs joogaaja kertoi. Jopa lahkoista puhuttiin.

Nuo molemmat edeltävät lainaukset edustavat mielipiteitä höystettyinä mutu-tietoudella sekä ohjelmassa esiin tulleella yksityiskohdalla (ei suinkaan ohjelman kokonaisuuteen perustuen).

Lisäksi nuo lainaukset edustavat sitä viestintätyyppiä, jossa pyritään luomaan kuva itsestä jonkin asian asiantuntijana ja varottamaan muita jostakin mystisestä pahasta, jota ei itse osata kuvailla, koska ei olla perehtyneitä koko asiaan.

Jooga voi olla hyvinkin vaarallista kenelle hyvänsä, mikä tuotiin esiin ohjelmassa hyvin selkeästi. Esimerkkinä mainittiin suggestioherkkä ihminen, joka heittäytyy asioihin suurella intensiteetillä innostuessaan.

Älkää ihmiset aloittako jooga; se voi viedä teidät mennessään! 8-)
Hilppa

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.03.2012 14:10

Eikö olekin mukava toistella lausumia, joista ei mitään ymmärrä? :D
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Gyver » 14.03.2012 14:16

Psykopatologia kirjoitti:Eikö olekin mukava toistella lausumia, joista ei mitään ymmärrä? :D

Joo.
Gyver

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 14:20

Gyver kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Eikö olekin mukava toistella lausumia, joista ei mitään ymmärrä? :D

Joo.

Juuh. Ja onhan kertaus opintojen äiti. Hauki on kala. Hauki on kala.....
Hilppa

ViestiKirjoittaja Gyver » 14.03.2012 14:30

Hilppa kirjoitti:Juuh. Ja onhan kertaus opintojen äiti. Hauki on kala. Hauki on kala.....

Lehmä on kala, koira on lintu ja kissat kuuluvat naukumaijojen sukuun.
Gyver

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 14:48

Hilppa kirjoitti:

Nuo molemmat edeltävät lainaukset edustavat mielipiteitä höystettyinä mutu-tietoudella sekä ohjelmassa esiin tulleella yksityiskohdalla (ei suinkaan ohjelman kokonaisuuteen perustuen).

Mielestäni guru-käsite sekä joogaopettajan vaikutusvalta oppilaaseensa oli ohjelman kokonaisuudessa aika vahvasti sekä useaan kertaan esillä; ei yksityiskohtana ollenkaan. Se, että sitä asiaa painotti vain yksi haastatelluista, ei tehnyt asiasta 'sivulausetta'. Etenkään, koska hän on itse vannoutunut ja pitkäaikaisen kokemuksen omaava joogisti. Tuskin hänen näkemyksiään ja kokemuksiaan sentään kannattaa vähätellä - sen verran rautaisen tietämyksen ja kokemuksen omaavasta joogaharrastajasta oli kysymys.

Ja vielä: yksikään ohjelmassa haastatelluista joogaopettajista ja -harrastajista ei kiistänyt hänen väitteitään, ei väittänyt hänen olevan väärässä, eikä edes tehnyt selväksi, että hän puhuu vain yhdestä yksityiskohdasta. Käsittääkseni olivat varsin tietoisia asiasta, josta hän kertoi. Siksi kai sitä joogaopettajien sertifikaation merkitystäkin painotettiin ja korostettiin.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 15:00

Mirri kirjoitti:
Hilppa kirjoitti:

Mielestäni guru-käsite sekä joogaopettajan vaikutusvalta oppilaaseensa oli ohjelman kokonaisuudessa aika vahvasti sekä useaan kertaan esillä; ei yksityiskohtana ollenkaan. Se, että sitä asiaa painotti vain yksi haastatelluista, ei tehnyt asiasta 'sivulausetta'. Etenkään, koska hän on itse vannoutunut ja pitkäaikaisen kokemuksen omaava joogisti. Tuskin hänen näkemyksiään ja kokemuksiaan sentään kannattaa vähätellä - sen verran rautaisen tietämyksen ja kokemuksen omaavasta joogaharrastajasta oli kysymys.

Ja vielä: yksikään ohjelmassa haastatelluista joogaopettajista ja -harrastajista ei kiistänyt hänen väitteitään, ei väittänyt hänen olevan väärässä, eikä edes tehnyt selväksi, että hän puhuu vain yhdestä yksityiskohdasta. Käsittääkseni olivat varsin tietoisia asiasta, josta hän kertoi. Siksi kai sitä joogaopettajien sertifikaation merkitystäkin painotettiin ja korostettiin.

Ennen kuin vastaan sinulle Mirri yhtään mitään tämän ohjelmaan aiheeseen liittyen ja ennen kuin edes suostun keskustelemaan tämän ohjelman aiheesta haluan tietää, mikä on sinun Mirri suhde joogaan eli tietämys ja harrastaneisuuden taso joogaan liittyen, sekä onko tuttavapiirissäsi tai ystävissäsi/läheisissäsi joogan harrastajia jos et itse ole lajiin millään tavalla perehtynyt.

Kun olet kertonut nuo edelläolevat asiat, minä voin kertoa, mikä suhde minulla on kyseiseen liikuntalajiin sekä omista kokemuksistani ja näkemyksistäni lajiin liittyen.
Hilppa

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 15:04

Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 15:08

Hilppa kirjoitti:Ennen kuin vastaan sinulle Mirri yhtään mitään tämän ohjelmaan aiheeseen liittyen ja ennen kuin edes suostun keskustelemaan tämän ohjelman aiheesta haluan tietää, mikä on sinun Mirri suhde joogaan eli tietämys ja harrastaneisuuden taso joogaan liittyen, sekä onko tuttavapiirissäsi tai ystävissäsi/läheisissäsi joogan harrastajia jos et itse ole lajiin millään tavalla perehtynyt.

Kun olet kertonut nuo edelläolevat asiat, minä voin kertoa, mikä suhde minulla on kyseiseen liikuntalajiin sekä omista kokemuksistani ja näkemyksistäni lajiin liittyen.

Joo, halua vain.
Sitä en tiedä mistä päättelet minun haluavan tietää asiat, jotka 'armollisesti' lupaat kertoa minun toimittuani tahtosi mukaisesti. Aivan sama kerrotko omista suhteistasi, kokemuksistasi, ja näkemyksistäsi, vai etkö kerro. Ja minun puolestani saat olla ihan rauhassa suostumatta keskustelemaan kyseisen ohjelman aiheesta.

Vastaamisista puheenollen; toivottavasti huomasit, etten kysynyt sinulta yhtään mitään, joten enpä tunne tarvitsevani sinulta mitään vastauksiakaan.
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 14.03.2012 15:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 15:16

Taitaa Taavi Kassila olla yksi tunnettu suomalainen joogaopettaja ja varsinainen guru, jonka nimi kannattaa tässä yhteydessä mainita. Sen verran mielenkiintoisesta tapauksesta on kysymys, ja myös aikamoisesta vaikuttajasta joogaharrastajien keskuudessa.

Toivottavasti hänet voidaan henkilönä ja joogaopettajana mainita tässä ketjussa, vaikkei olisikaan häneen mitään henkilökohtaista suhdetta, tai vaikkei olisikaan ikinä tavannut häntä henkilökohtaisesti... Hän kuitenkin on ihan julkisuuden henkilö - ja tosiaan nimenomaan vaikutusvaltainen joogaopettaja, suoranainen uranuurtaja tässä maassa.
Mirri

ViestiKirjoittaja Hilppa » 14.03.2012 15:20

Kirjallisessa sähköisessä viestinnässä keskustelu on aina vastaamista, vastausviestien eli vastauksien lähettämistä.

Keskustelu ei voi jatkua, jos viesteihin ei vastata. Tai ainakaan tuolloin keskustelu ei jatku vuorovaikutteisen keskustelun muodossa, jolloin siitä katoaa sosiaalinen aspekti ja se muuttuu vain jonkun kirjoittajan sanelupolitiikaksi ja missioksi tai pahimmillaan ontoksi sanelukilpailuksi.

Korjaus14.25. Kirj. virhe.
Viimeksi muokannut Hilppa päivämäärä 14.03.2012 15:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Hilppa

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 14.03.2012 15:22

Hilppa kirjoitti:

Lisäksi nuo lainaukset edustavat sitä viestintätyyppiä, jossa pyritään luomaan kuva itsestä jonkin asian asiantuntijana ja varottamaan muita jostakin mystisestä pahasta, jota ei itse osata kuvailla, koska ei olla perehtyneitä koko asiaan.

Jooga voi olla hyvinkin vaarallista kenelle hyvänsä, mikä tuotiin esiin ohjelmassa hyvin selkeästi. Esimerkkinä mainittiin suggestioherkkä ihminen, joka heittäytyy asioihin suurella intensiteetillä innostuessaan.

Älkää ihmiset aloittako jooga; se voi viedä teidät mennessään! 8-)

Jos sinulla on parempaa tietoa aiheesta niin kerro ihmeessä. Otan mielelläni kaiken siwistyksen vastaan ja korjaan näkemyksiäni. (Sitten minusta tulee vielä suurempi asian tuntija)
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.03.2012 15:24

Hilppa ja Beth, onko niin, että tässä ketjussa otsikon aiheesta on määrätty (saneltu?) keskusteltavaksi omista henkilökohtaisista kokemuksista, ei asiasta yleisellä tasolla? Niin, ja että keskusteluun saa osallistua vain kunhan ensin selvittää tässä ketjussa oman henkilökohtaisen suhteensa joogaan, ja henkilökohtaiset kokemuksensa joogasta?
Mirri

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista