Valittaminen

Valittaminen

ViestiKirjoittaja Gyver » 03.03.2012 19:45

Miten voi valittaa huonosta kohtelusta tms. siten että välttyy tuolemasta hyväksikäytetyksi?
Gyver

Re: Valittaminen

ViestiKirjoittaja Gyver » 03.03.2012 22:24

Olisikohan tätä syytä hieman avata?

1. Minua kohdellaan huonosti.
2. Valitan asiasta.
3. Käyn kauhean väännön siitä miksi toisen käyttäytyminen on loukkaavaa, samalla tulen opettaneeksi ko. henkilölle kuinka tulee käyttäytyä.
4. Loukkaaja on tyytyväinen ilmaisesta opettamisesta ja häipyy kuin pieru saharaan.
5. Minä tulen jatkossakin huonosti kohdelluksi, olenhan tällainen ilmainen opetusautomaatti.
6. Minulla palaa jossain vaiheessa kiinni ja alan riehua.
7. Päädyn psykopaatiksi leimattuna jonnekkin kopperoon lobotomoituna.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 26.03.2012 22:07

Onko sinulle tapahtunut tuollaista oikeasti vai pelkäätkö vain, että niin voisi käydä?

Itse ajattelen, että joskus on pakko valittaa, mutta kannattaa miettiä tarkkaan, minne sen valituksen tekee. Yleensähän neuvotaan valittamaan niille henkilöille, joita asia koskee. Yksi valitus ei useinkaan tuo vielä mitään muutosta. Joskus on turha valittaa esimerkiksi siitä syystä, että lainsäädäntö on mikä on, eikä yksittäinen virkailija voi päättää siitä, miten asiat hoidetaan.

Voisiko joskus olla apua keskustelutyylisestä valittamisesta, siis jos ihan ystävällismielisesti kertoo, miten itse näkee oman tilanteensa ja mikä siinä on vaikeata ja minkä uskoisi auttavan. Voisi ainakin vähän purkaa pahaa oloaan ja ehkä tulla myös kuulluksi, vaikkei mitään sen konkreettisempaa muutosta mihinkään tulisikaan.

Joskus huonon kohtelun syynä on ilmeisesti kiire, ja silloin joutuu ehkä vain sopeutumaan siihen ajatukseen... Oikeastaan hyvä niin jossakin mielessä.
Illusia

ViestiKirjoittaja Gyver » 27.03.2012 08:41

Haen tässä sitä, että miten saa korvauksen ylimääräisestä vaivannäöstä joka hyödyttää valituksen kohdetta.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 27.03.2012 11:00

Ai jaa, minä olisin tyytyväinen, jos saisin edes sen, mikä minulle kuuluu. Joka paikassa ei saa hyvää kohtelua eikä edes oikeutta. Jos tekee valituksen, niin siitä voi seurata sanktioita, ei suinkaan rahallista korvausta vaivannäöstä. Omasta mielestäni minä en valita pikku jutuista, mutta taitaa toisilla kuitenkin olla isommat murheet, luulen.
Illusia

ViestiKirjoittaja Gyver » 27.03.2012 14:05

Illusia kirjoitti:Onko sinulle tapahtunut tuollaista oikeasti vai pelkäätkö vain, että niin voisi käydä?

Aika hyvin minä täällä kohdan 7 toteuduttua vielä kirjoittelen.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 27.03.2012 14:32

Tarvitseekos sinun sitten enää valittaakaan?
Illusia

ViestiKirjoittaja Gyver » 27.03.2012 14:48

Illusia kirjoitti:Tarvitseekos sinun sitten enää valittaakaan?

Ainakin siitä etten ymmärrä mitään.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 27.03.2012 14:55

Ehkä sinun kannattaa valittaa, jos uskot, että se voisi olla sen arvoista. Epäkohdista pitää puhua, että tulisi kuulluksi ja ymmärretyksi. Se on paljon sekin. Sitä kannattaa tavoitella.
Illusia

ViestiKirjoittaja Gyver » 27.03.2012 15:38

Kiitos että käyt tätä keskustelua kanssani.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 27.03.2012 16:15

No jos tästä oli yhtään apua, niin ole hyvä vaan.

Huonosta kohtelusta valittamisesta on turha odottaa mitään rahallista korvausta. Voit saada ehkä pahoittelun, ilmaisen tuotteen tai pienen näytteen jostakin tuotteesta lohdutukseksi, jos hyvin käy. Onhan niitä ammattivalittajiakin, mutta en usko, että se on taloudellisesti kannattavaa. Joskus sitä joutuu jopa itse maksamaan, jos menee valittamaan ongelmiaan kallonkutistajalle. On ihan paikallaan, että yhteiskunta kustantaa psykoterapiaa, jos se aiheuttaa itse ongelmia jäsenilleen. Samassa suossa ollaan. Mikä avuksi?

Onhan olemassa myös sellainen ammatti kuin työnohjaaja. Olisiko sinulla kykyä ja mahdollisuutta kouluttautua työnohjaajaksi? Saisit palkkaakin.
Illusia

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet