Itseään ei kannata laittaa likoon. Siis talvella. En nyt tarkoita rohkeita uusia aloituksia vaan suihkussa lotraamisen riemua. Iho kuivuu niin paljon talvisin. Eli jos paljon likoaa, niin joutuu käyttämään erilaisia ihobalsameita.
Annoin periksi ja ostin (alennusmyynnistä) elämäni ensimmäiset Crocksit. En perinteisiä vaan varvastossumalliset. Edelliset avantokengät hajosivat viime pakkasilla, kun tarttuivat jäähän kiinni.
Jäällä on samoja ominaisuuksia kuin metallilla kovalla pakkasella. Ei kannata kävellä kostein paljain jaloin kipakalla pakkasjäällä. Tai voi heittää hyvästit jalkapohjiensa nahoille. Edelliset varvastossuni siis tarttuivat jäähän ja repesivät hajalle. Jospa nuo varvastossu-Crocsit kestäisivät paremmin, sillä pohja on nyppypintainen. Ei siis osu koko pohjapinta jäähän kävellessä.
Kertokaa minulle, mitkä ovat heinäkengät? Ovatko ne heinistä, kaisloista tai saroista punotut? Jos ne kastuvat, voisin kuvitella, että kävisi samoin, siis että tarttuisivat kiinni kovan pakkasen jäähän ja rikkoutuisivat.
Kiitos kuvasta, ovat kauniit nutukkaat! (Sen nimen olen kuullut, mutta en heinäkengistä kuullut.) Mahtavat olla sen verran kalliit kapistukset, että ei kannattaisi avantoreissulle mukaan ottaa. Ja jos vettä roiskuisi niiden päälle, saattaisivat tarttua jäähän kiinni kävellessä avannosta pois takaisin saunaan. Sen sijaan metsäreissulle ottaisin ilomielin. Mahtaisivat olla lämpimät.
Niin. Teillä miehillä ei sitten kuulemma olekaan aina se mielessä.
Mutta palatakseni kaikkien kenkäfriikkien iloksi itse aiheeseen. Vaihteeksi monoista. Miksi monot, vaikka ovatkin nykyisin jopa harrastelijoille huipputeknologisia tuotteita, sopivat niin luokattoman huonosti vakiokokoisiin jalkoihin? Siis niissä on kaikenlaisia saumakohtia, jotka hiertävät jalkoja hiihtäessä. Vaikka ovatkin pehmustetut ja jalkaansopivat.
Nyt on jo kesä, mutta kenkiä tarvitaan aina. Hommasin säärystimet, jotta eivät hiekka ja rapa roisku vaelluskenkien sisään metsässä talsiessa. Nyt laajenee kelirepertuaari eivätkä pienet kuurot saati isommatkaan häiritse.