Gyver kirjoitti:Unenpuutetta on jopa ehdotettu yhdeksi posttraumaattisen stressioireyhtymän ehkäiseväksi hoitokeinoksi järkyttävän kokemuksen jälkeen.
Järjetön idea. Jos ihmistä nukuttaa niin antaa nukkua.
Idea kuulostaa julmalta, enkä luota tutkimukseenkaan sen syvemmin. Sen sijaan ajatuksia se herätti lähinnä omien kokemusteni vuoksi.
Gyver kirjoitti:Hilppa kirjoitti:Olen joskus ihmetellyt, miksi ikävän tapahtuman jälkeen uni ei tule ainakaan helposti. Johtuuko jonkinlaisesta suojautumismekanismista, että ei haluaisikaan ikävien muistojen vahvistuvan?
Minä luulen, että (ikävän) tapahtuman käsittely tapahtuu (pääosin?) valveilla ja siitä seuraa tuo nukahtamisen vaikeus.
Varmasti tapahtuman käsittely tapahtuu ainakin pääosin valveilla. Sen sijaan unen merkitÿksestä olen kuullut ja pidän totena, että tapahtumien siirtyminen syvämuistiin tapahtuu unen aikana ja muistin toiminnalle ovat erityisen tärkeitä tietyt unen jaksot.
Jos ajattelen jotain hyvin traumaattista kokemustani, en olisi halunnut vain käydä nukkumaan kaiken tapahtuneen jälkeen, vaikka lepoa tietysti fyysisesti tarvitsin. Ennen kaikkea olisin toivonut jonkun lohduttavan ja levollisen ihmisen seuraa ja jonkinlaista tapahtuman läpi käymistä. En kuitenkaan tarkoita mitään debreafing-tyyppistä mekanistista prosessia vaan pikemmin jotain
äidin sylissä istumista ja pään silittelyä, kun uni ei ottanut tullakseen.