Luontaistuotteet masennuksen hoitona

Luontaistuotteet masennuksen hoitona

ViestiKirjoittaja josuK » 17.01.2012 13:53

en tiiä onko tällaista keskustelua vielä, en ainakaan löytänyt.. jos ompi niin saa poistaa!!
Varasin ajan terveysaseman lääkärille n. viikko sitten. aiheena oli pelko masennuksen uusiutumisesta, kun on ahistanut aika lailla viime aikoina ja töissäkäyminen on ollut ihan pakkopullaa ym. oli tarkoituksena kysyä lääkäriltä olisiko mahdollista saada lähetettä psykiatrille ja sitäkautta terapiaan että vihdoinkin saisi purkaa jo vuosia mielenpäällä olleet asiat ja kenties oikeasti parantua masennuksesta..
noh, en ihan osannut odottaa sellaista vastaanottoa tältä lääkäriltä minkä sain. se kyseli hieman oireistani ja takertu mun ruokavalioon, joka on kyllä hyvä koska urheilen. ja siihen se keskustelu sitten jäikin, en saanut suunvuoroa. ilmeisesti mulla on KUITENKIN huono ruokavalio ja siitä siis johtuu masennukseni. ihminen ei kuulema saa tarpeeksi kalaöljyä ja omega3:sta ja vitamiineja ja e-epaa ym, mitä kaikkee se listasi.. siis vaikka kuinka hyvin söisi! pyysi anteeksi että on määrännyt ihmisille masennuslääkkeitä. (ei tosin mulle koska olin ekaa kertaa tällä lääkärillä) eli siis mun pitäisi lopettaa masennuslääkkeitten syöminen ja aloittaa kalaöljykuuri ja vitamiinikuuri. moninkertaisella annostuksella. ja mä mitään lähetettä saanu.. en ees päässy siitä puhumaan..

Eli siis kaikki: lukekaa tri Tolosen nettisivuja ja yleisestikin keskusteluja kalaöljystä niin paranette!! näin mua pyydettiin kertomaan kaikille :D

mitä olette mieltä..?

Ps: olen kyllä näitä lisiä syönyt jo pidemmän aikaa, ihan urheilemisen takia, enkä ole huomannut parantuneeni masennuksesta... tai voi olla et oikeesti oon, en vaa tosiaan oo huomannu sitä.. tai...
josuK

Re: Luontaistuotteet masennuksen hoitona

ViestiKirjoittaja josuK » 17.01.2012 13:56

noh, voihan siinä olla perääkin, uskon et kyllä noi luontaituotteet VOI auttaa, mut tuskin ihan akuuttiin hätään!! mut jos esim vitamiinit auttaa virkeyteen, onhan sekin jo hyvä apu!!
josuK

ViestiKirjoittaja josuK » 17.01.2012 15:11

no juu, täytyy myöntää et olin hiukka hölmönä ku tulin tän tohtorin vastaanotolta :D se sanoi vielä käynnin lopuksi et 'täytyy edetä pienin askelin'. nii miten pienin..?? nii et kerkee taas vakava masennus iskeä ja sit ollaankin taas teholla toipumassa lääkkeitten yliannostuksesta??
noh, menin sit yksityiselle ja sain aavistuksen parempaa hoitoo -> voxra reseptin kouraan.
josuK

ViestiKirjoittaja Illusia » 15.02.2012 18:36

Mielestäni kyllä kannattaa aina ensin testata, onko kyseessä jokin ravintoainepuutos vai masennus, ennen kuin aletaan suositella lisävitamiineja tai masennuslääkkeitä.
Illusia

ViestiKirjoittaja Gyver » 16.02.2012 08:13

Masennus tulee hoitaa psykoterapeuttisin keinoin. Siis jos sairastaa masennusta.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 16.02.2012 11:16

Kaikillehan pelkkä psykoterapia ei käsittääkseni riitä. Useimmat eivät vissiin saa sitäkään. :cry:
Illusia

ViestiKirjoittaja Illusia » 16.02.2012 12:39

Joillekin ihmisille voisi varmasti olla hyvä päästä ravitsemusterapeutille ennen masennuslääkkeiden määräämistä. Ylensyönti ja ylipaino voivat myös aiheuttaa masennusta, tai päin vastoin myös. Eipä taida kuitenkaan masennuslääkkeet yksistään poistaa tällaista ongelmaa, vaan yleensähän siinä käy päin vastoin. En halua lietsoa epätoivoa, mutta...

Pitäisi kehittää joku verikoe, josta näkisi tärkeimpien ravintoaineiden puutokset. Onhan niitä tietokoneita. Miksei kehitystä tapahdu? Jos olet aneeminen, sinulta otetaan kymmeniä putkiloita verta tutkimuksiin...

Kyllä ainakin perusverikokeet pitäisi tehdä, ennen kuin määrätään psyykenlääkkeitäkään, maksoi mitä maksoi.
Illusia

ViestiKirjoittaja Gyver » 16.02.2012 12:46

Eivät taida terveyskeskukset kovin tehdä, ainakin minun oma(?)lääkärini sanoi että he eivät siellä mittaa kun muutama vuosi sitten häneltä asiaa kysyin.

Eipä niistä veriarvoista taida paljoa ravintoaineiden suhteen kostua, paitsi ehkä sen verran että tietää että maksa ja munuaiset jne. pitävät veriarvot tasapainossa. Jos jossain kudoksessa on jotain puutosta, se pitäisi sitten mitata sieltä. Elossa olevasta ihmisestä taitaa olla hieman vaikea tehdä tuota.
Gyver

ViestiKirjoittaja Illusia » 16.02.2012 13:01

Tiedän, ettei terveyskeskukset ota verikokeita, jos itse pyytää, elleivät katso sitä aiheelliseksi. Minulta ei ole suostuttu ottamaan normaalia verensokeriakaan. Monien pyyntöjen jälkeen sain mittautettua kolesterolin.

Eihän siinäkään toistaalta ole mitään mieltä, että verikokeet maksaa enemmän kuin ruoka.

Eihän kaikilla ole mahdollisuutta syödä terveellisesti, moni masentunut ei jaksa keskittyä sellaiseen ja tila vain pahenee. Jos ei pysty keräämään tietoa ravitsemuksesta, poimimaan vaikka nokkosia ja voikukanlehtiä luonnosta (jos löytää saasteettoman paikan, josta kerätä), niin silloin kai voisi käyttää valmiita luontaistuotteita, mutta nekin ovat kalliita.

Masennuksen hoidossa pitäisi selvittää ihmisen kokonaistilanne, johon kuuluu myös ravitsemus, eikä tuijottaa vain mielialaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Pitäisi vain osata ja jaksaa huolehtia itse itsestään, mutta eihän se aina onnistu. Ei liian vaikeaa kuitenkaan: Vihreä tee... pinaattiletut... parsa... perunat... soijarouhe... sipuli... ruisnäkkileipä... rasvaton maito... rypsiöljy... kaurapuuro...
Illusia

ViestiKirjoittaja josuK » 05.04.2012 21:39

Mulla on aika vasta otettu aika laaja verenkuva kun olin työhöntulotarkastuksessa. Sillon ei ainakaan ollut minkään aineen puutosta. Ja uskoisin että jos syö suht hyvin ja terveellisesti, niin voi jo itse ilman verikokeita todeta ettei mitään suurimpia puutoksia ole. Mutta kieltämättä olisi kyllä hyvä ajatus se verikokeiden ottaminen ennen masennuslääkkeen määräämistä.
Olen nyt syönyt omega kolmosta ja vitamiinilisää koska harrastan sen verta paljon liikuntaa, ja tuntuu et oon ollut aika paljon pirteempi viime aikoina. En sitten tiiä onko kyse noista vai voxrasta vai jostain muusta..
josuK

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet