"Emilian" seksuaalinen ahdistelu

"Emilian" seksuaalinen ahdistelu

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 10.11.2011 09:35

- Kun joku ottaa aamukahvia, saattaa hän laittaa mukinsa tissieni alle ja sanoa, että "saisiko vähän maitoa". Samalla hän on puristelevinaan rintojani, Emilia kertoo.

Hän työskentelee miesvaltaisella alalla suuressa teollisuusyrityksessä ja kohtaa seksuaalista ahdistelua liki päivittäin. Härskit ilmeet, eleet ja puheet ovat Emilian mukaan arkipäivää.

- Minulta kysytään, mitä mirrille kuuluu, eikä sillä todellakaan tarkoiteta minua kokonaisuutena, vaan alapäätäni.

Miespuoliset työkaverit töllistelevät avoimesti Emilian rintoja ja takapuolta ja kertovat aamuseisokeistaan ja strippibaarivierailuistaan. Toisinaan Emilialle tehdään "ota suihin" -eleitä, mikäli naisen mielipiteet eivät miehiä miellytä.

- Rintoihini on käyty käsiksi edestä ja takaa, samoin takamukseeni. Jopa haaroväliäni on sormin hipaistu

http://www.iltalehti.fi/nainen/20111110 ... 8_na.shtml

Otsikon Työkaveri tarrasi tisseihin tulisi olla muodossa "Työkaveri tarrasi tisseihin".
Muutin otsakirjoitusta, koska niiden tulisi olla neutraalimpia, jos ei ole erityistä
syytä muuhun. (14.11.2011; 22:30 "seksuaalinen")
Riidankylväjä

Re: Työkaveri tarrasi tisseihin

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 10.11.2011 11:05

Ei oo tehty, mutta tuolla työpaikalla on yrityskulttuuri pahasti pielessä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 10.11.2011 12:35

Kyllästynyt kirjoitti:Entä palstakulttuuri? Vastaavia kirjoituksia sinä kirjoittanut kymmeniä kertoja, etkä näytä vieläkään pitävän asiaa millään lailla pahana vaan olet jopa väittänyt naisten loukkaantuvan jos heidän rintojaan ym. ei kommentoida.

En ole kenenkään tisseihin tarrautunut (ainakaan ilman lupaa). Itse naisellisella viekkaudellasi provosoit taas kerran minut tuohon edelliseen tissiketjuun.

Kyllästynyt kirjoitti:Emilian kokemukset eivät ole mitään poikkeustapauksia vaan vastaavaa tapahtuu (ja on tapahtunut) niin kauan kuin minä olen työelämässä ollut.
Näin vanhana harppuna ei tosin enää (onneksi) kukaan käy (onneksi naisvaltaisessa) työpaikassa rintoihin kiinni. Jotain hyvää vanhenemisessakin.

Minä en ole onnistunut moisessa työpaikassa olemaan.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 10.11.2011 18:21

Kyllästynyt kirjoitti:Alla tuore kommenttisi joka on verrannollinen rintoihin käsiksi käymiseen:
Riidankylväjä kirjoitti:... Minä en ole onnistunut moisessa työpaikassa olemaan.

"Onnistunut"?!?

Varsin omaperäinen tuo tulkintasi. Koetko ihan aikuisten oikeasti noin vai kiusoitteletko vain minua? :?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 10.11.2011 20:25

En ymmärrä

Taidat olla oikeassa olen toope. :?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 10.11.2011 23:42

Riidankylväjä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Emilian kokemukset eivät ole mitään poikkeustapauksia vaan vastaavaa tapahtuu (ja on tapahtunut) niin kauan kuin minä olen työelämässä ollut.
Näin vanhana harppuna ei tosin enää (onneksi) kukaan käy (onneksi naisvaltaisessa) työpaikassa rintoihin kiinni. Jotain hyvää vanhenemisessakin.

Minä en ole onnistunut moisessa työpaikassa olemaan.

Tiesit sen itsekin vastatessasi, että kyseessä on ääritapaus, mutta valitettavasti, kuten Kyllästynyt totesi, vastaavaa tapahtuu. Täysin käsittämätön on kommenttisi "en ole onnistunut moisessa...". Kyseessä oli työpaikkakiusaamisen yksi äärimmistä muodoista eli seksuaalinen häirintä. Tarkoitatko, että työpaikkakiusatulle voisi todeta "Enpä ole moisessa työpaikassa onnistunut olemaan", jolloin se olisi täsmälleen sama kuin, että sanoisi "Omapa on vikasi".

Siis olet ollut niin fiksu, että olet osannut valita työpaikkasi siten, että sinua ei ole kiusattu. Omapa on kiusattujen vika mielestäsi, jos ovat onnistuneet valitsemaan kiusatun osan?
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.11.2011 00:24

Miksi istutatte omia luulojanne minun ajatuksikseni?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.11.2011 01:53

Meillä taas käytiin heti kiinni.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.11.2011 10:45

Sinä oletkin tosi mies.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 11.11.2011 11:30

Kyllästynyt kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Miksi istutatte omia luulojanne minun ajatuksikseni?

Ei ole mikään luulo se, että naiset joutuvat vieläkin monilla työpaikoilla kokemaan samaa kuin Emiliakin.

Ei ole mikään luulo sekään, että kiusaajien tekoja usein vähätellään. Sinulta Riidankylväjä ainoastaan kysyttiin:
Vähätteletkö työpaikkakiusaamista tai kiellätkö seksuaalisen härinnän olemassaolon työpaikoilla?
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 11.11.2011 11:59

Eikö foorumilla keskustelun pidäkään pohjautua assosiaatioihin?
Ajatteluani on täällä vähätelty luulotteluksi, mikä vihjaa sen olevan lähes
patologista olemukseltaan.
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.11.2011 12:07

En minä vähättele, mutta minusta tuntuu, että oletat tietäväsi ajatuksenikin.
Maria kirjoitti: Omapa on kiusattujen vika mielestäsi, jos ovat onnistuneet valitsemaan kiusatun osan?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 11.11.2011 12:13

Riidankylväjä kirjoitti:En minä vähättele, mutta minusta tuntuu, että oletat tietäväsi ajatuksenikin.
Maria kirjoitti: Omapa on kiusattujen vika mielestäsi, jos ovat onnistuneet valitsemaan kiusatun osan?

Huomaat kai, että tuo on selkeästi kysymys. Miksi vääntelehdit, etkä vastaa kysymyksiin?
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.11.2011 12:14

Kyllästynyt kirjoitti:Jokseenkin turhauttavaa lukea, että joku kokee tuollaisessa työpaikassa olemisen onnistumiseksi.
Vaikka tuo olisi pelkkä sanontatapa, sen käyttäminen paljastaa ajatuksistasi enemmän kuin huomaatkaan.

Onko luettava minulle raskauttavaksi se, että en ole ollut työpaikalla, jossa naisiin olisi käyty kiinni tai ahdisteltu muuten seksuaalisesti.

Sensijaan ole kokenut pikkuisen rasittavaksi semmoisen asian, että naispuoliset työtoverit tuntuvat vaativan halauksia ja taputuksia ja loukkaantuvan jos moisia huomionosoituksia heille ei jakele.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 11.11.2011 13:10

Riidankylväjä kirjoitti:Ei oo tehty, mutta tuolla työpaikalla on yrityskulttuuri pahasti pielessä.

Erikoinen on myös tuo sinun lausumasi. En ymmärrä, mitä tarkoitat. Kysymyksessä oli räikeä seksuaalinen
häirintätapaus työpaikalla. Työrauhasta työpaikalla vastaa työnantaja ja työnantaja on vastuussa, mikäli sallii
häirinnän tapahtuvan. Työnantajan on otettava ehdoton linja, siis nollatoleranssi työpaikkakiusaamiseen työpaikalla.
Onko sinulle jotenkin vierasta kyseinen ajattelu?
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 11.11.2011 19:35

Riidankylväjä kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti:Jokseenkin turhauttavaa lukea, että joku kokee tuollaisessa työpaikassa olemisen onnistumiseksi.
Vaikka tuo olisi pelkkä sanontatapa, sen käyttäminen paljastaa ajatuksistasi enemmän kuin huomaatkaan.

Onko luettava minulle raskauttavaksi se, että en ole ollut työpaikalla, jossa naisiin olisi käyty kiinni tai ahdisteltu muuten seksuaalisesti.

Ei. Miten voit olla niin varma etteikö sellaista ole voinut esiintyä esimerkiksi huomaamattasi?
Riidankylväjä kirjoitti:Sensijaan ole kokenut pikkuisen rasittavaksi semmoisen asian, että naispuoliset työtoverit tuntuvat vaativan halauksia ja taputuksia ja loukkaantuvan jos moisia huomionosoituksia heille ei jakele.

Mistä päättelet, että naispuoliset työtoverisi vaatisivat/tuntuisivat vaativan halauksia ja taputuksia sekä loukkaantuisivat, jos et moisia jakele? Erityisen kummalliselta tuon luettuani minusta tuntuvat työpaikkasi toimintatavat ja se, ettet koskaan mielestäsi ole törmännyt työpaikoilla ilmiöön nimeltä häirintä.
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 11.11.2011 20:52

Mutta emme tiedä, kuinka paljon "Emilian" tarinassa on fantasiaa yms.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Roso » 11.11.2011 21:50

Olen myös _kokenut_ jonkinasteistä seksuaalista häirintää työpaikalla, kokemuksen todenperäisyyden ts. ei-fantasiaisuuden tiedän siitä, että kaikki 'kuumottavat' jutut loppuivat kuin seinään sen jälkeen, kun otin tämän tyypin 'puhutteluun' työajan ulkopuolella. Asiaa hankaloitti tosin se, että menin kuitenkin jollakin tavalla ns. sekaantumaan tähän henkilöön. :)
Roso

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 11.11.2011 23:07

Maria kirjoitti:Mistä päättelet, että naispuoliset työtoverisi vaatisivat/tuntuisivat vaativan halauksia ja taputuksia sekä loukkaantuisivat, jos et moisia jakele? Erityisen kummalliselta tuon luettuani minusta tuntuvat työpaikkasi toimintatavat ja se, ettet koskaan mielestäsi ole törmännyt työpaikoilla ilmiöön nimeltä häirintä.

Kävivät joskus ns. suoraan toimintaan. En sitä kuitenkaan häirinnäksi luokittelisi.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 14.11.2011 16:58

Riidankylväjä kirjoitti:
Maria kirjoitti:Mistä päättelet, että naispuoliset työtoverisi vaatisivat/tuntuisivat vaativan halauksia ja taputuksia sekä loukkaantuisivat,
jos et moisia jakele? Erityisen kummalliselta tuon luettuani minusta tuntuvat työpaikkasi toimintatavat ja se, ettet koskaan
mielestäsi ole törmännyt työpaikoilla ilmiöön nimeltä häirintä.

Kävivät joskus ns. suoraan toimintaan. En sitä kuitenkaan häirinnäksi luokittelisi.

Mutta etkö voisi heikentää viehätysvoimaaasi?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista