Kämppä on sotkussa

Re: Kämppä on sotkussa

ViestiKirjoittaja ve?e » 30.03.2010 12:17

Kyllä se on niin, että jos kaikki vaatteet on vedettyinä kaapeista lattialle ja kaikki tavarat poissa paikoiltaan tai ilman paikkaa … ja jos jääkaappi ja liesi ja uuni ovat täynnä epämääräistä tähmää, keittiön ja huoneen pöytien ollessa myös … ja jos lattiat ovat täynnä likaisia roskia ja muurahaisia ja tahmeita klönttejä ja on todellakin tavaraa, jolle ei edes ole ”luontaista” paikkaa. Niin kyllä siihen menee aikaa.

Jos pitää viedä tavaraa ullakolle ja kellariin ja kierrätykseen ja roskikseen. Jos pitää pestä ja taitella lakanoita ja pyyhkeitä ja tyhjentää vaatekaappia, jotta saa mahtumaan sinne enemmän tavaraa. Menee aikaa.
ve?e

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 30.03.2010 13:45

Sillä tavalla on, että Tristanin kämpän siivoukseen kuluu monta vuotta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 30.03.2010 14:38

En tiedä, miksi Trissen on vaikeaa siivota, mutta minunkin on vaikeaa siivota - tai on ollut. Suurelta osin lapsemme siivoavat, kun en jaksa, mutta tällä pitkällä sairauslomalla jokin vähitellen tulee takaisin minuun, jokin, joka on ollut hyvin kauan kateissa. Kaikki on tuntunut ylivoimaiselta ja vaatinut erityisiä ponnisteluita, että olen saanut kodissani edes jotain aikaiseksi, edes ruokaa isolle perheelleni, sillä sitä on kuitenkin pitänyt olla, kaikesta huolimatta. Jotkin asiat ovat kuitenkin ollet minun tehtäviäni siivouksessa, kuten lehtien selvittely. Eilen tajusin, että selvitän sen (kuitenkin siistin, mutta hyvin suuren ja korkean tuplapinon) vähitellen. Otan joka päivä kahdenkymmenen sentin pinon selvitettäväksi ja lajiteltavaksi ja huomenna seuraavan nipun. Olen myös kehittynyt kauppakassien selvittelyssä niin paljon, että jo pari viikkoa olen jaksanut tyhjentää kauppakassit kaupasta tultuani, kun vuosia meni niin, että juuri ja juuri jaksoin raahata ne ulko-ovesta sisään ja siihen ne jäivät, kunnes lapset tyhjensivät ne, etteivät ruoat pilaannu ym. Minulle on tapahtunut lisäksi se, että olen löytänyt värit - tai ainakin värejä, jotka ovat olleet kauan kateissa, kun en kertakaikkiaan ole jaksanut ajatella mitään turhaa, ei-välttämätöntä. Meillä onneksi on tiskikone, joten tiskit eivät keräänny ongelmaksi asti. Lisäksi tällaisessa perheessä astiat loppuvat päivässä, jos ei tiskaa yhtään.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Trisse » 30.03.2010 15:06

Kyllästynyt kirjoitti:
Trisse kirjoitti:
Kyllästynyt kirjoitti: Tunnissa ehtii tiskata, imuroida, pestä WC:n ja pyyhkiä pölyt - eikä sinun varmaankaan tarvitse pyyhkiä pölyjä tai imuroida joka päivä.

Arvioisin että vie n. 20 siivoustyötuntia ennen kuin täällä pääsee imuroimaan. Äidin kanssa ollaan siivottu yleensä noin kuusi tuntia ennen imurointiin pääsyä (n. 12 siivoustyötuntia) ja nyt täällä on sotkuisempaa kuin koskaan hänen tullessaan.

Ennen äidin tuloa olen aina pystynyt aiemmin sentään tiskaamaan tiskit niin ettei niihin ole mennyt aikaa.

Yksiön siivoaminen ei vie 20 siivoustyötuntia vaikka sotkua olisi lattiasta kattoon.

Kyllä se vie. Äidin kanssa ollaan siivottu asuntoa aina kaksi päivää hänen ollessaan käymässä eli minä n. yhden päivän ja hän noin kaksi päivää yhden päivän työn ollessa about 7 tuntia eli yhteensä arviolta 21 siivoustyötuntia. Ja - kuten jo mainitsin - olen tuolloin tehnyt pohjasiivousta ennen hänen tuloaan niin että tiskit on jo tiskattu tai ne tiskit mitkä ei ole lattialla muun kaman alla. Nyt kaikki tiskit ovat likaisia ja minulla menisi pari tuntia pelkästään tiskien tiskaamiseen. Äitini tekee siivoustyötä työkseen eli ei ole mitenkään tehoton siivoaja joten jos se vie häneltä tuon niin se useimmilta veisi enemmän. Aikaa ei menisi noin paljon jos kamat vain kokoaisi lattialta ja heittäisi säilytyslaatikoihin/roskiin mutta olemme lajitelleet ne paikoilleen. N. 70% siivousajasta menee siihen että ympäriinsä sekaisin esim. lattialla olevia tavaroita lajittelee ensin pieniin kasoihin vähän kerrallaan (tyyliin: kirjoitustarpeet omaan, kosmetiikka omaan, löytyvät aterimet omaan) ja sieltä kasa kerrallaan aina omalle paikalleen asunnossa.
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 30.03.2010 15:19

Yksi ongelma on siinä että minulla on liikaa tavaraa. Olen hamstraaja eli tykkään käydä kirpparilla ja siivousongelmaan ja siihen etten ikinä löytänyt mistään mitään kokeilin joskus ratkaisuna sitä että ostin varatavaroita. Jos siis normaali-ihmisellä on kotonaan ehkä yksi juustolasta, kaksi hiusharjaa ja ehkä kymmenen kuulakärkikynää niin vertailunvuoksi voin kertoa että minulla on viisi juustolastaa, ehkä 10-14 hiusharjaa ja ehkä n. 130 mustekynää (kävin vähän aikaa sitten messuilla joilta niitä sai). Miettikää että tuo sama suhdeluku koskee kaikkea muutakin - kenkiä, laukkuja, koruja, kirjoja, paistinpannuja jne. Minulla on liikaa tavaraa.
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 30.03.2010 15:22

tuuve kirjoitti:Sulje nyt netti ja tee jotain. Jokin pieni juttu ja kirjaa se sitten tähän ketjuun. Tai kato kellosta ja tee tunti siivoustyötä ja kirjaa mitä teit.

Valitan mutta työpaikkasurffailen joten nyt ei onnistu :oops:

Mut kiitos ideasta, teen sen illalla ja samalla todistan Kyltsille että menee 20 tuntia! Kirjaan joka tunnin!

Nyt teen vähän töitä...

En ole tehoton siivoaja - mitä joku epäili - niin etten jää miettimään syntyjä syviä siivotessa ettei siihen mene aikaa. Sen sijaan kun tavaraa on liikaa ja olen kömpelö niin hyvin usein siivotessa onnistun tönäisemään jonkun kahvipurkin tai jauhopussin tai vastaavan maahan touhutessani ja tulee myös lisää sotkua
Trisse

ViestiKirjoittaja Miller » 30.03.2010 15:24

Kestäähän se loputtoman määrän tunteja, mikäli käsityksesi siivoamisesta on siirrellä tavarakasoja tilasta toiseen.
Miller

ViestiKirjoittaja Trisse » 30.03.2010 15:53

No hyvä arvoisat veistelijät, alan pitää tuuven ideoimaa siivouspäiväkirjaa ja sittenhän voitte arvioida julkisesti jos jokin siivoustuntini on mielestänne vaikuttanut tehottomalta tai ihmettelette miten se on voinut kulua mainitsemaani asiaan. Astioiden tiskauksessa nyt liotusaika on se mihin eniten aikaa menee sillä esim. lasagnen ja ketsupinjäämiä ei saa lautasesta ennen n. 15 min liotusta. Liotuksen aikana voi toki tehdä aina muuta mutta vesiä pitää vaihtaa vähän väliä ja koettaa irrottaa tiskinjämiä ja huomata että eivät irtoakaan vielä jne. Puhtaathan astiat kuka tahansa pesee hetkessä uudestaan, sekä juuri likaantuneet joihin lika ei ole ehtinyt vielä pinttyä.
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 30.03.2010 16:42

Liottaako se fairyä paremmin/nopeammin?!
Trisse

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 30.03.2010 17:03

Trisse, olin Jaakko Kolmosen luennolla talvella, ja hän neuvoi laittamaan tiskit likoamaan heti tuoreeltaan. Ehkä sinulla on vati, johon voit laittaa (kuumaa) vettä ja astiat upoksiin siihen veteen. Toinen vaihtoehto on täyttää tyhjä, pestävä astia vedellä, jolloin se pysyy tuoreena. Emäksiset konetiskiaineet liottavat paljon paremmin kuin neutraali Fairy. Siksi voi olla hyvä käyttää käsineitä, ettei emäs "puhdista" käsiä liikaa.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja Trisse » 30.03.2010 19:25

Kas, naapurini on varmaankin hyvää hyvyyttään pyrkinyt edesauttamaan siivousurakkaani sillä näin hänen saaneen isännöintitoimistosta kirjeen. Hän teki minusta valituksen jo 2005 pääosin sotkuisuuden vuoksi ja tuolloin sain varoituksen. Vai mitä muita syitä isännöitsijätoimistolla on lähettää osakkaille kirjeitä keskellä vuotta?
Trisse

ViestiKirjoittaja kontulib » 30.03.2010 19:33

Ei kai sotkuisuus teoriassa ole mikään syy valituksiin/vuokrasopimusten irtisanomisiin, vai?
Kai oma kämppä saa olla kuinka sotkuinen tahansa kunhan sen takia ei hometta tms. leviä joka paikkaan tai tuholaishyönteisiä leviä muihin kämppiin.
kontulib

ViestiKirjoittaja Trisse » 30.03.2010 19:46

Sainkin varoituksen sillä perusteella että olin vahingossa soittanut yöllä hänen ovikelloaan ja muka vaikuttanut "uhkaavalta". Kontu voi itse minut tavanneena arvailla kuinka suurta uhkaa dobermanin kanssa ovelle tuleva nainen voi minun suunnaltani tuntea - olenkin sen luokan naaraspeto että pikku sylikoirat saavat loikkia pakoon :lol: Juu, en usko että hänellä on nyt mitään mahdollisuuksia saada minulle varoitusta kun en ole soittanut ovilelloa kertaakaan mutta tämä ei varmaankaan estä yrittämästä :?

Vai mitä muita syitä isännöitsijätoimistosta on lähettää kirjeitä?
Trisse

ViestiKirjoittaja kontulib » 30.03.2010 20:13

Tuuve on oikeassa. Syitä voi olla tosi paljon miksi isännöitsijäntoimistosta tulee kirje. Jos kyse olisi varoituksesta sinulle, se kirje olisi tullut myös sinulle.

Juu, Trisse. Sä olet todella pelottava ilmestys. Kyllä dobermannitkin muuttuu pikkukoiriksi kun sut näkee ;)
kontulib

Re: Tris

ViestiKirjoittaja Trisse » 31.03.2010 19:12

Jaa, että kämpän sotkuisuus piti siirtää päiväkirjaan? Täällähän on vertaistuki-osio mutta ilmeisesti sitä ei saa käyttää.

Mitä, häh?
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 31.03.2010 19:51

Minua simputetaan täällä.
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 31.03.2010 19:57

Kylläpä minä olen voimakas ihminen kun pystyn kahden moderaattorin minua rajoittaessa simputtamaan ryhmässä muita postaajia.

Onko sinulla sylikoirana dobermanni?
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 31.03.2010 20:01

Sinä häiriköit minun päiväkirjaani...
Trisse

ViestiKirjoittaja Trisse » 31.03.2010 20:04

TÄMÄ ON PÄIVÄKIRJANI! EN HALUA TÄNNE MINUA LOUKKAAVIA KOMMENTTEJA! PERUSTA NIILLE OMA KETJU! EN HALUA SINUA TÄNNE!!!

MITÄ TÄSTÄ ET YMMÄRRÄ?
Trisse

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 31.03.2010 20:06

Siirto vertaistukeen on mahdollinen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Vertaistuki ja lääkkeet