Mielenkiintoista kuulla kamariorkesterin esittämänä IX sinfonia

Akustiikka: Olin 9. päivä syyskuuta johtokunnan puheenjohtajan kanssa kuuntelemassa akatemian sinfoniaorkesteria. (Minä olin siis se tyylikkään näköinen thai-sillkihuivinen herra ja se vaalea, pitkätukkainen ja -jalkainen oli johtokunnan puheenjohtaja.) Paikkamme olivat D-lohkon oikeassa reunassa edessä siis 3 - 5,5 metriä lavan lattiatasosta. Edessämme olivat lavalla harppu ja lyömäsoittimet.
Orkesterin johtajana oli Hannu Lintu, solisteina Kirsi Tiihonen, Gabriel Suovanen ja Pekka Kuusisto.
Lyömäsoittimet kuuluivat paikoillemme erinomaisesti, mutta laulusolistipari Tiihonen ja Suovanen heikommin. Kun Pekka Kuusisto esiintyi viuluineen aivan lavan pääkatsomon puoleisella reunalla, osaksemme jäi lähinnä hänen farkkujensa ihailu, ääni ei juurikaan kantanut.
Mahdollisesti kausikorttia harkitseville ehdotankin, että pyrkisivät ensi sijassa S-katsomoon siis korkeudelle 3-5,5 metriä, mutta suoraan orkesteria vastapäätä. Ehdotus on varsin perinnäisen hyvän kuuluvuuden paikka riippumatta salin akustiikan hypetyksestä. (Finlandiassa sama on B-oikea, C-vasen penkkirivit 14-15.)