Maria kirjoitti:Wikipedian espresson keitto-ohje ei kerro mistään mutteripannusta sanaakaan, vaan puhutaan ainoastaan keittimestä ja sen säädöistä.
Mielestäni kotioloissa kahvin maun takaamiseksi riittää, että valmiiksijauhettuna ostettu kahvi säilytetään tiivisti pakattuna pakastimessa (-18°C). Tuolloin kahvissa oleva rasva ei pääse härskiintymään eikä maku muuttumaan kitkeräksi paketin avaamisen jälkeen. Kahvia harvemmin tulee keitettyä koko paketillista kerralla. Myös Lidlin espressoa olen käyttänyt, joka valmistettu italialaisen reseptin mukaan. On edullisempaa kuin Lavazzan tai jonkun muun italialaisen tuontikahvin paahdot. Kun säilyttää paketin pakastimessa avaamisen jälkeen, eroa ei juuri huomaa. Siis hinta-laatu-suhde kohdallaan.
Mutta siitä cremasta. En pidä tärkeänä vaan makua. Ei saa olla kitkerää eli liian tummapaahtoista, koska useimmiten teemme (tai oikeastaan mies keittää) maitokahvia. Maidon vaahdottamiseen ostin Ikean paristoilla toimivan 1,5€ maksavan vaahdottimen. Myös rasvattomasta maidosta saa kivan vaahdon, kun vähän harjoittelee. (Myös maidon vaahdottamiseen on omat niksinsä, mutta se siitä tällä kertaa.)
Juoman pinnalle muodostuu kahvin rasvoista ja kahviin paahdettaessa sitoutuneen hiilidioksidin vaikutuksesta vaahtoa, cremaa.
Maria kirjoitti:No hih hohhei, mitä on Juhlamokka?

Maria kirjoitti:Missä sellaista on väitetty, että pakastamalla syntyisi cremaa? Ei missään.
Riidankylväjä kirjoitti:Niin kumpaa mieltä olet? Pitäisikö cremaa saadakseen kahvi säilyttää pakastimessa vai ei?

Maria kirjoitti:Minua sen sijaan jäi vaivaamaan, onko Riidankylväjällä ollut italialainen heila?
Riidankylväjä kirjoitti:Maria kirjoitti:Minua sen sijaan jäi vaivaamaan, onko Riidankylväjällä ollut italialainen heila?
Uteliaisuus on naisväelle sisäänrakennettu, synnynnäinen lahja. Pidetään se kuitenkin salaisuutena.
Maria kirjoitti:Löysin Psykopatologialle tyyliin sopivan keittimen. Ajattelin 50-luvun glamouria ja
filmitähtilookia maustettuna pyöräilyvärein, mistä arvelen Psykopatologian pitävän.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa