Miksi en saa espresso kahviin vaahtoa?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Miksi en saa espresso kahviin vaahtoa?

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 30.09.2011 17:53

Kysyy nimi merkki epä toivoinen.
Riidankylväjä

Re: Miksi en saa espresso kahviin vaahtoa?

ViestiKirjoittaja Maria » 30.09.2011 23:02

Kuva
Tällä tulee crema, mutta vain koneella ei pannulla keitettäessä.
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.10.2011 00:01

Minä olen kyllä saanut Italiassa pannussa keitettyä espressoa, jossa oli kunnon vaahto päällä. Onko kyse porojen laadusta vai mistä?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 01.10.2011 19:48

Mahtoi olla melkoinen painekattila.

Jotta tulee crema, kahvijauheen pitää olla espressokeittimeen soveltuvaa karkeustasoa ja riittävän tiukasti "suppiloon" paineltua. Kun kuuma vesi tulee paineella kahvijauheen läpi, muodostuu så kallad crema.

Minä taas ole vieraillut monissa kahvisivistyksen kärkimaiden tuppukylissä ja aina olen osunut pahaiseen kuppilaan, jossa kuitenkin on tiskin takana sijainnut uutuuttaan kiiltävän näköinen massiivisen kokoinen "espressotehdas". Ja aina on kuppiin sihissyt vastajauhetuista pavuista höyrystetty Garroto, Espresso, Cafe, Bica ja mikä milloinkin se on nimeltään ollut.
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 01.10.2011 22:35

Siis porot pitää tampata tiiviimmin? Painetta kyllä löytyy pannustakin, kunhan levyltä saadaan lämpöä.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 01.10.2011 22:43

Kun oikein tiiviiksi tamppaa, voi käydä, kuten kerran tuttavalleni. Hän keitti vierailleen espressokahvia mutteripannulla ja kahvit lensivät kattoon. Siinä kului sitten eräänkin poronkuseman verran aikaa, kun niitä putsattiin katosta. :?

Minulla on tuo:
Kuva
eivätkä ole liesituulettimeen lentäneet porot.

Ainakaan vielä... ;)
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 02.10.2011 00:19

Miehille crema tuskin on ongelma.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 02.10.2011 08:50

Eieieiiiiii.

En tarkoita maitoa tai kermaa, vaan oikeaoppisen espresson päälle kertyvää vaahtoa.

Kuva

PS. Minulla on tämmöinen vaatimaton Ikeasta halvalla ostettu pannu vaan. :|
Kuva
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 02.10.2011 20:56

Olen kokeillut eri laatuja, joita on osuuskaupasta sattunut löytymään. Olenpa kerran tainnut tuoda espressoa oikein Italiasta asti, mutta kunnon vaahtoa en ole onnstunut kahvin pinnalle loihtimaan. Ihan pikkuisen on kuplia reunoilla, mutta ei semmoista kuin kunnon espressossa pitäisi olla.

Olen päätellyt, että vika olisi keittotaidossani. :|
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 03.10.2011 10:15

Kun toiset vaivautuvat vastamaan ja paljastamaan niin syvällisen tärkeitä elämänfilosofiseen tietoon kuin kahvin keittämiseen liittyviä saloja, pieni kohtelias kiitos olisi vähintäänkin paikallaan.

Eikä viivasuuna vain esitetty toteamus omista taidoista. :|
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 03.10.2011 13:02

Kyllästynyt kirjoitti:
Psykopatologia kirjoitti:Miehille crema tuskin on ongelma.

Sinäkö et käytä kahvissasi lainkaan maitoa?

Kuohu kermaa ja luomu ruoko sokeria.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 03.10.2011 21:13

Kiitos kaikille vastauksista, mutta miten se espressokahvi pitää keittää, että saa sitä vaahtoa?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 03.10.2011 21:46

Kyllästynyt kirjoitti:
Riidankylväjä kirjoitti:Kiitos kaikille vastauksista, mutta miten se espressokahvi pitää keittää, että saa sitä vaahtoa?

1. Pitää keittää se kahvilaadusta josta syntyy ns. cremaa.
2. Kahvijauheen pitää olla sopivaa karkeutta juuri sille keittimelle jota käytät.
3. Kahvi pitää tiivistää (tampata) riittävän tiiviisti suodattimeen.

Siinä se tuli. Sellaista ihmettä en ole nähnyt, että espressopannulla keitettäessä muodostuisi crema.
Myös tuttuni ovat näin todenneet. Kuten myös aiemmin mainitsin, ns. kahvisivistyksen kärkimaissa on
kahviloissa aina ollut kahvikone/espressokone. Koskaan eivät ole pienilläkään paikkakunnilla kahvilassa (vaikka
ovat olleet hyvin pienten kylien ns. duunarikuppiloita) käyttäneet pannua kahvinkeittoon vaan konetta, joka on
aina ollut se suurikokoinen keitin.

Kiinnostaisi tietää, missä olet pannulla keittettyä espressoa juonut, jossa kahvin pintaan muodostuu crema. Etelä-Italiassako? Siis Napolia etelämmässä Italiassako? Muualla Italiassa olen käynyt aika monessa paikassa espressoa litkimässä.
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 03.10.2011 22:21

Napolin ja Rooman välillä erään yksityishenkilön mutteripannulla keittämänä. Maistui paremmalta kuin kahviloiden keittimillä valmistettu.

PS. Mikähän olisi kahvilaatu, joka muodostaa cremaa? Ja mikä karkeus tuolle Ikean pannulle?

Wikipedia kertoo seuraavaa:
Juoman pinnalle muodostuu kahvin rasvoista ja kahviin paahdettaessa sitoutuneen hiilidioksidin vaikutuksesta vaahtoa, cremaa.

Espressokoneen tulee olla hyvin esilämmitetty sekä sisältää raikasta vettä.

Aloita tasaamalla koneen ja kahvan lämpötila valuttamalla tyhjästä kahvasta vettä läpi.
Puhdista ja kuivaa kahva
Jauha kahvia kahvaan. Noin 7 grammaa normaaliin espressoon tai 14 grammaa tuplavahvaan.
Pakkaa kahvi tampperilla kahvaan. Sopiva pakkauspaine on noin 20 kg koko pintaa vastaan.
Kiillota tampattu kahvi pyöräyttämällä tampperia kevyesti tampatun kahvikakun pinnalla
Pyyhkäise irtojauheet sihdin reunoista pois
Sijoita kahva koneeseen ja esilämmitetty kuppi kahvan alle. Käynnistä koneen pumppu.
Anna kahvin valua kuppiin noin 25 sekunnin ajan.

Tarkasta lopputulos: Jos käytetty kahvi on ollut tuoretta, mylly puhdas ja oikein säädetty, tamppaus onnistunut ja kone puhdas, tuloksena pitäisi olla pähkinänkuoren värisellä cremalla kruunattu espresso. Jos crema on hyvin tummaa ja kahvi palaneen makuista, säädä myllyä karkeammalle. Jos crema on vaaleanruskeaa ja espresso vetisen makuinen, säädä myllyä hienommalle.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Espresso

Minä käytän valmiiksi jauhettuja poroja sekä tavallista espressopannua.

Pitäisikö kahvin olla vastajauhettua? Aikä tiukkaan tuo tosiaan täytyy tampata ja vielä killottaa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 03.10.2011 22:54

Jaa, että ei tule pannulla cremaa vai?

moka pot
http://www.youtube.com/watch?v=c6VXl7zt_Lc&NR=1
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 03.10.2011 22:58

Wikipedian espresson keitto-ohje ei kerro mistään mutteripannusta sanaakaan, vaan puhutaan ainoastaan keittimestä ja sen säädöistä.

Mielestäni kotioloissa kahvin maun takaamiseksi riittää, että valmiiksijauhettuna ostettu kahvi säilytetään tiivisti pakattuna pakastimessa (-18°C). Tuolloin kahvissa oleva rasva ei pääse härskiintymään eikä maku muuttumaan kitkeräksi paketin avaamisen jälkeen. Kahvia harvemmin tulee keitettyä koko paketillista kerralla. Myös Lidlin espressoa olen käyttänyt, joka valmistettu italialaisen reseptin mukaan. On edullisempaa kuin Lavazzan tai jonkun muun italialaisen tuontikahvin paahdot. Kun säilyttää paketin pakastimessa avaamisen jälkeen, eroa ei juuri huomaa. Siis hinta-laatu-suhde kohdallaan.

Mutta siitä cremasta. En pidä tärkeänä vaan makua. Ei saa olla kitkerää eli liian tummapaahtoista, koska useimmiten teemme (tai oikeastaan mies keittää) maitokahvia. Maidon vaahdottamiseen ostin Ikean paristoilla toimivan 1,5€ maksavan vaahdottimen. Myös rasvattomasta maidosta saa kivan vaahdon, kun vähän harjoittelee. (Myös maidon vaahdottamiseen on omat niksinsä, mutta se siitä tällä kertaa.) ;)
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.10.2011 09:47

Tuo pakastinsäilytys on minulle uutta. Eihän ne kahvipaketit kaupan hyllyilläkään ole pakkasessa?

Toiseksi minulle on semmoinen käsitys, että espresso, jossa ei ole cremaa on pilaantunutta.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.10.2011 10:21

Tuo pakastuksen kylmäketju ei ole katkeamaton, joten herää epäilys onko siitä hyötyä?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.10.2011 10:28

Juu, mutta ne ovat ehtineet härskiintyä jo matkalla paahtimolta kaupan hyllylle.

PS. Pohdin tuota kahvimyllyä. Paljonko siitä tahdot ja mitä uusi maksaa?
Viimeksi muokannut Riidankylväjä päivämäärä 04.10.2011 10:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 04.10.2011 20:14

Ostin nyt ihan tuoretta espressokahvia. Lavazza crema tai jotain sinne päin. Mutta cremaa ei syntynyt. :(

Kaadoin sitten murheissani joukkoon aika lorauksen Larsson VSOP:tä. Se helpotti vähän. Maistui ihn hyvältä. 8-)
Riidankylväjä

Seuraava

Paluu Romulaatikko