helun palstalla ei saa olla "väärää" mieltä

Re: helun palstalla ei saa olla "väärää" mieltä

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2011 14:15

Maria, keskustele ihmeessä. Kyllästynyt, kumma juttu.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2011 14:41

Siinä on erään kyllästyneen näkemys.
Mirri

ViestiKirjoittaja Maria » 14.07.2011 14:46

Mirri kirjoitti:Maria, keskustele ihmeessä. Kyllästynyt, kumma juttu.

Mirri kirjoitti:Siinä on erään kyllästyneen näkemys.

Nyt, kun olet kunniansarvoisa kuningatar Mirri antanut minulle oikein luvan keskustella, niin kysynpä sinulta vielä:
Ovatko kirjoittajat mielestäsi tasa-arvoisia ja tuleeko kanssakirjoittajia kohdella tasa-arvoisina kirjoittajina mielenterveysaiheisella vertaistukipalstalla?

(Selvennys kysymykseen.)
Viimeksi muokannut Maria päivämäärä 14.07.2011 15:26, muokattu yhteensä 2 kertaa
Maria

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 14.07.2011 15:22

Mirri kirjoitti:
Biancaliina kirjoitti:Haluatko sinä Mirri ex/leikki-psykologilta arvion/analyysin kaikista palstalaisista toimintoineen? Voin lähettää sinulle postissa totuuksia ja samalla vaikkapa ennustuksen tarot-korteista (saat ilmaiseksi, olethan ollut tukenakin). Pistä vaan osoite, niin laitan tulemaan. Muistapa kuitenkin, etten voi mainita edes nikkejä.

Lue googlesta mitä tarkoittaa: "toiminta", jos löytyy selitys.

Ps. Voin lähettää myös värianalyysin.

En ole kiinnostunut.

Hyvä. Sinähän paljastuisitkin.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2011 17:18

Maria kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Maria, keskustele ihmeessä. Kyllästynyt, kumma juttu.

Mirri kirjoitti:Siinä on erään kyllästyneen näkemys.

Nyt, kun olet kunniansarvoisa kuningatar Mirri antanut minulle oikein luvan keskustella, niin kysynpä sinulta vielä:
Ovatko kirjoittajat mielestäsi tasa-arvoisia ja tuleeko kanssakirjoittajia kohdella tasa-arvoisina kirjoittajina mielenterveysaiheisella vertaistukipalstalla?

(Selvennys kysymykseen.)

Teidän Korkeutenne, Maria, minä en keskustele aiheesta kanssanne, enkä vastaile kysymyksiinne - en, vaikka miten tahtoisitte.
Mirri

ViestiKirjoittaja minätäällä » 14.07.2011 22:58

Mitä väliä kenenkään uskonnolla on? Sen sijaan muissa suhteissa suvaitsemattomuus (=liian sairas, liian harhainen, lääkekielteinen ym.) risoo millä palstalla tahansa.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Maria » 14.07.2011 23:06

minätäällä kirjoitti:Mitä väliä kenenkään uskonnolla on? Sen sijaan muissa suhteissa suvaitsemattomuus (=liian sairas, liian harhainen, lääkekielteinen ym.) risoo millä palstalla tahansa.

Mutta kun se pointti ei ole risominen tai huvittaminen tms. kevyt juttu, koska ei näitä ihan vaan pelkästään lueta ajankuluksi. Jos ihminen kärsii esimerkiksi harhoista uskonasioiden tuputtaminen samaan aikaan voi estää apuun hakeutumisen.

Ei ole kauaa aikaa, kun HS:n kuukausiliite otti esille Koivuniemi-uskonlahkon. Artikkelissa kerrottiin lahkon entisestä jäsenestä, joka kertoi sairastuneensa ja lahkon johdon kieltäneen hoitoon hakeutumisen tms. muuta vakavaa.
Viimeksi muokannut Maria päivämäärä 14.07.2011 23:21, muokattu yhteensä 2 kertaa
Maria

ViestiKirjoittaja minätäällä » 14.07.2011 23:14

Tarkoitin, että viis veisaan, mitä joku uskoo, Buddhaan vai Jeesukseen. Mutta mt-vertaistukipalstalla toisen kirjoitusten mitätöiminen, kommentoiminen pelkästään sairaana ja hoidon tarpeessa olevana on pahempaa "ei saa olla väärää mieltä" kuin mikään uskonto. Kuinka monelle meistä uskonnolla on enää merkitystä nykyisin?
minätäällä

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2011 23:25

Maria kirjoitti:
minätäällä kirjoitti:Mitä väliä kenenkään uskonnolla on? Sen sijaan muissa suhteissa suvaitsemattomuus (=liian sairas, liian harhainen, lääkekielteinen ym.) risoo millä palstalla tahansa.

Mutta kun se pointti ei ole risominen tai huvittaminen tms. kevyt juttu, koska ei näitä ihan vaan pelkästään lueta ajankuluksi.

Jokohan alan käsittää, mistä kummallisilta tuntuneissa kysymyksissäsi on kysymys... Taidat pelätä ihmisten joutuvan nettifoorumeilla minun toimestani käännytyksen kohteiksi tietäessäsi kristillisen vakaumukseni.
Mirri

ViestiKirjoittaja Maria » 14.07.2011 23:30

Mirri kirjoitti:
Maria kirjoitti:

Mutta kun se pointti ei ole risominen tai huvittaminen tms. kevyt juttu, koska ei näitä ihan vaan pelkästään lueta ajankuluksi.

Jokohan alan käsittää, mistä kummallisilta tuntuneissa kysymyksissäsi on kysymys... Taidat pelätä ihmisten joutuvan nettifoorumeilla minun toimestani käännytyksen kohteiksi tietäessäsi kristillisen vakaumukseni.

Onko minulla sinussa jotain pelkäämistäkin? Sinähän annoit minulle oikein luvan keskustella, joten kysynpä sinulta vielä:

Ovatko kirjoittajat sinun mielestäsi Mirri tasa-arvoisia ja tuleeko kanssakirjoittajia kohdella tasa-arvoisina kirjoittajina mielenterveysaiheisella vertaistukipalstalla?
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 14.07.2011 23:37

Mirri kirjoitti:Jokohan alan käsittää, mistä kummallisilta tuntuneissa kysymyksissäsi on kysymys...

Kysymykseni sinulle ovat olleet asialliset, etkä sinä ole niihin vastannut.
Maria

ViestiKirjoittaja Mirri » 14.07.2011 23:38

Maria kirjoitti:
Mirri kirjoitti:
Maria kirjoitti:

Onko minulla sinussa jotain pelkäämistäkin?

Ei toki; olipas outo kysymys.

'Asialliset' kysymyksesi ovat mielestäni olleet ennakko-asenteellisia, johdattelevia, ja/tai niissä on kyselty itsestäänselvyyksiä. Lisäksi kysymyksesi ovat olleet vähintäänkin monitulkintaisia.

Tässä hyvä esimerkki kysymysvirkkeestä, joka sisältää kaksi erillistä asiaa - kaksi isoa kysymystä, jotka molemmat vaatisivat erikseen perusteellisemman vastauksen, jottei tulisi möläytettyä jotakin 'kuha hänes on' - tyylillä:
Ovatko kirjoittajat sinun mielestäsi Mirri tasa-arvoisia ja tuleeko kanssakirjoittajia kohdella tasa-arvoisina kirjoittajina mielenterveysaiheisella vertaistukipalstalla?
Viimeksi muokannut Mirri päivämäärä 14.07.2011 23:47, muokattu yhteensä 2 kertaa
Mirri

ViestiKirjoittaja Maria » 14.07.2011 23:42

minätäällä kirjoitti:Kuinka monelle meistä uskonnolla on enää merkitystä nykyisin?

Kyllästynyt kysyi aloitusviestissään uskon merkityksestä. Muutama kirjoittaja on vastannutkin. Deontti puhui henkilökohtaisesti ja näkemyksestään palstojen valittuihin linjoihin. Ihan kiva, että jatkoit keskustelua, mutta vinkkinä, että ketjun lukeminen voisi auttaa.
Maria

ViestiKirjoittaja minätäällä » 14.07.2011 23:52

Vastasin otsikkoon. Ketju oli aikamoisen pitkä, kun en ole päiviin sitä seurannut. Minusta vastaukseni oli ihan asiallinen ja ketjun aiheeseen liittyvä.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Maria » 14.07.2011 23:58

Mirri kirjoitti:Jokohan alan käsittää, mistä kummallisilta tuntuneissa kysymyksissäsi on kysymys... Taidat pelätä ihmisten joutuvan nettifoorumeilla minun toimestani käännytyksen kohteiksi tietäessäsi kristillisen vakaumukseni.
Maria kirjoitti:Onko minulla sinussa jotain pelkäämistäkin?

Ei toki; olipas outo kysymys.

Ei ollenkaan outo, koska sinä esität, että minä pelkäisin sinusta johtuvia seuraamuksia.
Mirri kirjoitti:'Asialliset' kysymyksesi ovat mielestäni olleet ennakko-asenteellisia, johdattelevia, ja/tai niissä on kyselty itsestäänselvyyksiä. Lisäksi kysymyksesi ovat olleet vähintäänkin monitulkintaisia.

Tottakai minun kysymykseni ovat sinun mielestäsi ennakko-asenteellisia, koska minä en edusta sinun maailmankatsomustasi.

Jos kysymykseni ovat itsestäänselvyyksiä, miten voivat olla monimutkaisia?
Maria

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2011 00:48

Maria kirjoitti:
Mirri kirjoitti:'Asialliset' kysymyksesi ovat mielestäni olleet ennakko-asenteellisia, johdattelevia, ja/tai niissä on kyselty itsestäänselvyyksiä. Lisäksi kysymyksesi ovat olleet vähintäänkin monitulkintaisia.

Tottakai minun kysymykseni ovat sinun mielestäsi ennakko-asenteellisia, koska minä en edusta sinun maailmankatsomustasi.

Ok.
Mirri

ViestiKirjoittaja Maria » 15.07.2011 11:17

minätäällä kirjoitti:Tarkoitin, että viis veisaan, mitä joku uskoo, Buddhaan vai Jeesukseen. Mutta mt-vertaistukipalstalla toisen kirjoitusten mitätöiminen, kommentoiminen pelkästään sairaana ja hoidon tarpeessa olevana on pahempaa "ei saa olla väärää mieltä" kuin mikään uskonto. Kuinka monelle meistä uskonnolla on enää merkitystä nykyisin?

Mielestäni vertaistukipalstalla toisen kirjoitusten mitätöiminen on ikävä ja vakava asia. Otin esille kirjoittajien tasa-arvokysymyksen. Toisen ihmisen kirjoitusten mitätöiminen on merkki lähimmäisen kunnioittamattomuudesta ja valitettavasti kirjoitusten mitätöintiä esiintyy jonkin verran kaikilla kirjoituspalstoilla sekä puheen mitätöintiä aivan tavallisessa keskustelussa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä esim. työpaikoilla.

Uskonnon tarjoaminen vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi sekä kertomukset oman (usein äkkinäisen) uskoontulon ihmeitätekevästä vaikutuksesta on käännytystyötä. Sopiiko käännytystyö mielenterveyspalstalle? Mielestäni ehdottomasti ei sovi. Myöskään kirkko ei lähesty jäseniään aktiivisesti. Toimintaan osallistuminen on vapaaehtoista ja vaatii seurakuntalaisilta omaa aktiivisuutta.

Itselläni on kokemusta maaniseen psykoosiin sairastuneen henkilön tilanteesta. Tuossa tilassa ihminen on erittäin altis kaikenlaisille vaikutteille, täysin normaalia harkintakykyä vailla sekä mahdollisesti altis ryhtymään myös itseään vahingoittaviin tekoihin. Ei ole ihan mukava juttu, että sairastuneen ovikelloa soittaa lehtisiään kauppaava herätysliikkeen edustaja, joka pyrkii juttelemaan uskosta.
Viimeksi muokannut Maria päivämäärä 15.07.2011 17:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Maria

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2011 16:22

Maria kirjoitti:Uskonnon tarjoaminen vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi sekä kertomukset oman (usein äkkinäisen) uskoontulon ihmeitätekevästä vaikutuksesta on käännytystyötä. Sopiiko käännytystyö mielenterveyspalstalle? Mielestäni ehdottomasti ei sovi.

Olen samaa mieltä. Silti näen käännytystyönä myös uskonnottomuuden tarjoamisen vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi. Siitähän on kysymys esim. silloin, jos uskonto nähdään mielenterveysongelmien aiheuttajana; uskonto pyritään kitkemään pois, ja uskonnon vaihtoehdoksi tarjotaan (vai tyrkytetään?) uskonnottomuutta.

Käännytystyötä mikä käännytystyötä; se voi olla sairastuttavaa riippumatta siitä käännytetäänkö uskontoon vai uskonnottomuuteen.
Mirri

ViestiKirjoittaja Mirri » 15.07.2011 18:06

Kyllästynyt kirjoitti:
Mirri kirjoitti:Olen samaa mieltä. Silti näen käännytystyönä myös uskonnottomuuden tarjoamisen vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi...

Käännyttämistä mihin? Ei uskonnottomuus ole mikään ismi eikä totuuden kertominen ole käännyttämistä mihinkään.

Mikä on totuus?
Mirri

ViestiKirjoittaja Maria » 15.07.2011 18:08

Mirri kirjoitti:Olen samaa mieltä. Silti näen käännytystyönä myös uskonnottomuuden tarjoamisen vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi. Siitähän on kysymys esim. silloin, jos uskonto nähdään mielenterveysongelmien aiheuttajana; uskonto pyritään kitkemään pois, ja uskonnon vaihtoehdoksi tarjotaan (vai tyrkytetään?) uskonnottomuutta.

Käännytystyötä mikä käännytystyötä; se voi olla sairastuttavaa riippumatta siitä käännytetäänkö uskontoon vai uskonnottomuuteen.

Olenko esimerkiksi minä tarjonnut sinulle uskonnottomuutta vaihtoehtona, ratkaisuna elämän ongelmiin ja elämänarvojen perustaksi ja jos niin missä? Mielestäni kaikkinainen tuputtaminen on vastenmielistä.

Onko joku esittänyt uskontoa mielenterveysongelmien pääasiallisena aiheuttajana? En usko, että kukaan. Se, että kertoo uskonnon tarjoamisen haitoista oman omaisen tilanteeseen perustuen, ei ole mielestäni käännytystyötä. Kuten ei myöskään se, että kertoo, mihin uskonto oman näkemyksen mukaan perustuu. Eihän se ole vakaumuksen kieltämistä muilta. Se, että ryhtyisi jakamaan kirkostaeroamiskaavakkeita sen sijaan, olisi tyrkyttämistä. On hyvin tunnettua, että uskonnolliset ääriryhmät, suljetut yhteisöt, ovat aiheuttaneet vakavaa haittaa ihmisten mielenterveydelle. Sen sijaan on hyvin vaikea osoittaa, mikä on ollut sairastumisen varsinainen alku ja syy, esim. onko ryhmä vetänyt puoleensa tietyllä tavalla heikkoja ja sairastumiselle alttiita ihmisiä. Psykopatologia ehkä voisi, jos hän haluaa, kertoa edellä mainitusta enemmän ja täsmällisemmin.

Olen aiemmin tässä ketjussa sanonut, että jos mielenterveysaiheinen keskustelupalsta sallii uskonnon tarjoamisen (esim. henkilökohtaiset julistukset omasta uskosta) yhtenä vertaistuen muotona, on siitä mainittava palstan aloitussivulla. Apua hakevalle voi muutoin olla ikävä yllätys, jos tuki ei olekaan sitä, mitä hän on odottanut saavansa.
Maria

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä ja ajankohtaista