Kai silitätte lakanat?

Asiaa aiheesta ja sen vierestä

Re: Kai silitätte lakanat?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.07.2011 09:56

viskoosi, poly esteri, nailon, elastan, polyamidi, teryleeni, elastaani ...

Miten eroavat, ja miten toimivat puuvillan ja/tai silkin kera?
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Maria » 06.07.2011 09:57

aussi kirjoitti:" polyesterisekotteiset lakanat ovat kammottavia muovipussimaisen hiostavia." Eivät ole ! Niissä on 70 prossaa puuvillaa ja 30 prossaa viskoosia, ne imevät nukkujan
hikoilun aivan yhtä hyvin, kuin raskas ja hanakala hoitoinen paksu kokopuuvillainen lakana hirvitys.

Polyesterilakanat eivät voi olla koostumukseltaan seuraavanlaiset: 70%puuvilla - 3% viskoosi.
Viskoosi on muuntokuitu, joka valmistetaan liukosellusta eli kyseessä ei ole täysin synteettinen
kuitu kuten polyesteri vaan viskoosi on biomateriaalipohjainen.

Millaisella kuivurilla kuivaat Kyllästynyt? Itselläni on jo yli kymmenen vuotta vanha Miele, johon
olen muutoin ollut tyytyväinen. Paitsi siihen, että mielestäni kuluttaa tekstiilejä esim. lakanoita liikaa.
Siinä on johtokykymittari, joka mittaa vaatteiden kosteuden, joten kuivaustehokkuus on säädettävissä.

Pellavaisia olen joskus miettinyt, mutta kuivuriin niitä ei suositella käyttöohjeen eikä pellavan kuivauskokemuksenikaan mukaan.
Maria

ViestiKirjoittaja Maria » 06.07.2011 10:10

Psykopatologia kirjoitti:viskoosi, poly esteri, nailon, elastan, polyamidi, teryleeni, elastaani ...

Miten eroavat, ja miten toimivat puuvillan ja/tai silkin kera?

Jos kysyttäisiin, mikä ei kuulu porukkaan ensimmäisellä rivillä? Vastaus: Viskoosi.

Ed. viestissäni jo jotain mainitsin. Viskoosi on märkäkehruuprosessissa valmistettu selluloosapohjainen
kuitu. Muut mainitut ovat petrokemian teollisuuden tuottamia täysin synteettisiä kuituja, joiden esim.
venyvyysominaisuudet ovat täysin erilaiset kuin puupohjaisten kuitujen. Kankaiden valmistuksessa
käytetyt seossuhteet ovat erilaiset ja siten saadaan eri käyttötarkoituksiin sopivia materiaaleja.

Puuvilla on puuvillakasvin siemenkarvojen selluloosasta puhdistettu ja kehrätty.

Silkkiä tuottavat silkkiperhosten toukat. Silkki on proteiinia kemialliselta koostumukseltaan kuten villa.
Silkkiperhosten toukkia voitaisiin ehkä kutsua tuotantoeläimiksi.
Maria

ViestiKirjoittaja deontti » 06.07.2011 12:48

Mä käytän 100% puuvillalakanoita. Pesen ne koneessa 60 asteessa ja annan kuivua kuivaustelineessä. En silitä, enkä mankeloi. Vikkaan nätisti kappiin. Ei ole ryppyisiä eikä pölyisiä.

Yöasuna käytän yleensä tavallista lyhythihaista puuvillapaitaa ja löysiä puuvillashortseja. Kesällä usein vain alushousut ja sukat, talvella usein niiden ja paidan lisäksi pitkät flanellihousut ja villasukat.
deontti

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 06.07.2011 13:16

Yksi tapa nukkua on vähemmän tai ilman vaatteita cum massiivinen, painava täkki tms.

Toinen tapa on vahvasti vaatteissa ja ehkä vain lakana peittona, jos sitäkään.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja GAD » 06.07.2011 20:50

En, en silitä enkä mankeloi. En jatkossakaan.
GAD

ViestiKirjoittaja Maria » 06.07.2011 21:46

Modaali on viskoosia.
Maria

ViestiKirjoittaja Kermakarkki » 07.07.2011 14:58

Miten saisin pestyä kotona unikaverin, karvaisen jättinallen? Se ei mahdu pesukoneeseen. Kokeiltu on jo soodan ripottelu ja imuroiminen sen jälkeen. Tuli kauhea yskä ja en tiedä, ehkä nalle on nyt puhtaampi. Hankasin sitä myös pesuainerätillä, mutta karvat menevät pahaksi, jotenkin nyppyisiksi. Olisiko muita vinkkejä?
Kermakarkki

ViestiKirjoittaja GAD » 07.07.2011 15:45

Maria; luin vahingossa että _moraali_ on viskoosia :lol: ( mitä minäkin moraalista tiedän ;)

Olen viimeksi silittänyt Ihanaisen Muruliinimme vaatteita (ja siitäkin on tovi, onhan neito jo 1 v). Loppuvuodesta sitten tulee silitettävää taas.

Ei kun olenhan minä silittänyt lakanoita, mitä minä nyt oikein tuossa horisin, silittelen Muruliinin lakanat, niin alus- kuin pussilakanatkin.

Edesmennyt rakas (oikeasti) anoppini silitti jopa puolisonsa ja minun puolisoni (hänen vielä kotona asuessaan) _alushousutkin_. Appeni alusvaatteet saivat silityksen aina hänen menehtymiseensä saakka. (eli minun puolisoni ei äidilleen kiikuttanut vaatteitaan silitettäväksi laiskan vaimonsa vuoksi).

Yksi asia jota en voi sietää on miesten kauluspaitojen silittäminen. Niin nuoresta kuin vain osasin homman tehdä niin se lankesi kotona minulle, eli "sain", ah ihanaa, silittää isäni paidat. Ja niitä, niitä riitti.

Jos puoliso ja Kuopus ovat jättäneet paidan silityshomman viime tinkaan niin olen voinut auttaa silittämällä näkyvät osat ja käskenyt pitämään puvun takin kiinni.

Ostin juuri uusia pussilakanoita ja aluslakanoita, kas kummaa, plaatu on itsestään siliävää 8-) . Laiska. Minäkö?

KERMAKARKKI; onko taloyhtiössä isoa konetta, tuolla pesutuvassa (harvemmin käytetty) taitaa nykyisellään olla sekä 10 kg, että 12 kg kone. Mahtuisikohan se unikamusi sellaiseen?
GAD

ViestiKirjoittaja Maria » 07.07.2011 16:18

Terve GAD!

Voihan se moraali joskus olla yhtä lujaa kuin viskoosikuitu? :?

Minulle on silittäminen vähän arka paikka, kun olkapäissä ja niskahartiaseudulla
on vaikeuksia, että siksi en yleensä silitä ainakaan lakanoita. Yksivuotiaan lakana
on vielä niin soman pieni, että sen voisin ehkä jaksaa. Tyynyliinat meillä silitetään,
onneksi puoliso on myös oppinut, joten minun ei tarvitse niitä kaikkia.

Löytyykö Kermakarkki siitä unikaverista pesumerkintää mistään saumasta?
Maria

ViestiKirjoittaja Kermakarkki » 08.07.2011 15:13

Hei GAD ja Maria, nallessa ei ole enää pesuohjemerkintää. Nalle on yli metrin pituinen ja sillä on tosi iso ja aika kova pää, eikä se mahtuisi meidän pyykkituvan koneeseen. Ehkä pesen sen suihkussa, mutta mietin vaan, miten saan sen kuivattua ilman että se homehtuu.

Vähän myöhemmin: Pesin nallen kylpyhuoneessa kylmällä vedellä ja Lacto line -pesunesteellä, joka ei kylläkään ole tarkoitettu pyykkiin vaan ihon puhdistukseen, mutta en nyt keksinyt parempaakaan tähän hätään. Tuo aine on lievästi antibakteerinen, ja ehkäpä se on vain hyvä juttu tässä tapauksessa. Vaahdotin pesunestettä kämmenellä pintaan ja suihkutin samalla, ettei turkki vanutu. Nyt nalle on valumassa.
Kermakarkki

ViestiKirjoittaja Kermakarkki » 08.07.2011 19:06

Kuva

Kyllästynyt, nalle kiittää. Olen puristellut sitä pyyhkeillä ja kuivattanut hiustenkuivaimella. Tällä säällä se kuivuu varmasti aika pian. Toivotaan ainakin.
Kermakarkki

ViestiKirjoittaja Maria » 09.07.2011 15:42

Terveisiä nallelle! Onko nalle jo kuivunut?
Maria

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.07.2011 15:55

Annan useille foorumin naisille vakavan huomautuksen kotitöiden laiminlyönnistä.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 09.07.2011 17:13

Höh! Sinultahan jäivät ostoksetkin eteiseen.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 09.07.2011 17:58

Jos ripustaa huolella, ei pyykki jää ryttyiseksi eikä mankelointia tai silitystä juurikaan tarvita. Itse en mankelia hankkinut lainkaan. Pölyä on joka tapauksessa koirankin takia, ei siihen mankelointi auttaisi.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Kermakarkki » 09.07.2011 18:54

Maria, nalle oli aamulla vielä huolestuttavan kostea, mutta nyt se on jo kuivempi. Onneksi!
Kermakarkki

ViestiKirjoittaja Maria » 09.07.2011 22:49

Minä olen opettanut mieheni siivoamaan.
Saman on tehnyt myös ystäväni omalleen.
Maria

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 09.07.2011 22:58

Miesten esineellistämistä tuokin. :?
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Maria » 09.07.2011 23:58

Kyllästynyt kirjoitti:Menin siitä mistä aita on matalin ja ostin robotti-imurin.
Yllättävän hyvä. Vaikka ei tavallista imurointia korvaakaan, pidentää omin pikku kätösin tehtyjen imurointien välejä huomattavasti.

Onko siinä hepa-suodin tms.?
Muuten voisi mennä, mutta olohuoneessa on aika paljon huonekaluja, että se ei ehkä osaisi mönkiä niiden alle. Ja sitten mies voisi ihastua sen käyttöön niin, että ei enää imuroisi lainkaan muuten.

Mikrokuituliinat ovat suosikkini. Ilman niitä en tulisi toimeen. Ja tietysti sellaiset kertakäyttöiset lastaan kiinnitettävät kostutettavat pölyliinat. Meillä on aika vähän mattoja, joten laska ollessani niillä saa nopeasti mukavaa jälkeä.

Se kuivuri, joka meillä on, on siitä outo, että varsinaista lämpötilasäätöä ei oikeastaan ole vaan ainoastaan kuivausajan säätö. Sitten on erikseen matalamman lämpötilan ohjelmia itsestään siliäville ym. materiaaleille. Pellavaa en uskaltanut enää sen ensimmäisen kokeilukerran jälkeen sinne tuikata, kun kuivurin käyttöohjeessa luki että ei sovellu sen kuivaamiseen.

Meillä olen se, joka tekee vaatehuollon yleensä ja mies viikkosiivoaa. Toki joudun silloin tällöin tekemään perusteellisempaa jälkeä vaativaa siivousta. Minä kun olen huolellisempi ja hän suurpiirteisempi luonne.
Maria

EdellinenSeuraava

Paluu Romulaatikko