Psykopatologia kirjoitti:Myöskään transferenssi ei rajoitu terapiaan.
Kyllästynyt kirjoitti:minätäällä kirjoitti:Loppujen lopuksi koko diagnosointi on tuota mutua.
Omasta patologiasta lähtee toisen diagnosointi.
Niinpä!
Ja siksi sinä olet minua "diagnosoinutkin"!
Crocodile Gena kirjoitti:Ahaa. Vaikka eivät edes tunnu oikein tietävän, mitä terapiassa tapahtuu? Vastustus ilmeisesti aika totaalista: Koska kaikkea ei ole tarpeen puhua, ei puhuta mitään.
Kyllästynyt kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:(- -)
Palaan vielä terapiaan ja siihen mistä terapiassa voisi/saisi/pitäisi puhua:
Entä jos ei kertakaikkiaan saa sanoja suustaan - vaikka kuinka tietäisi,
että aiheesta saisi/voisi/pitäisi puhua?
Pitäisikö siirtyä käyttämään Picto-kuvia?
http://www.papunet.net/kuva/
Maria kirjoitti:Crocodile Gena kirjoitti:Ahaa. Vaikka eivät edes tunnu oikein tietävän, mitä terapiassa tapahtuu? Vastustus ilmeisesti aika totaalista: Koska kaikkea ei ole tarpeen puhua, ei puhuta mitään.
Ehkä vähän suuripiirteinen olettama, että eivät tuntuisi oikein tietävän. Voi olla niin monella tavalla. Esimerkiksi niin, että on huomannut itselleen olevan vaikea päästä terapeuttiseen suhteeseen siten, kun kuvittelee terapeuttisen suhteen ihanteellisimmillaan olevan. Jos pitäisi avautua tunteistaan tilanteessa, jossa ei koe voivansa luottaa täysin tulevansa ymmärretyksi. Eli antaa luottavaisena toisen myös kritisoida ja kyetä vastaanottamaan eri näkökulmia sekä löytämään itsestään jotain uutta. Itse koen, että epäonnistuin monessa asiassa terapiassani, mutta sain silti jotain siitä.
Minusta Erikssonin puheessa kuvastuu ajalle ominainen keskustelevan yhteydenpidon kritiikki. Kännykät, internet ja monet muut jatkuvan yhteydenpidon välineet ovat mielestäni tehneet ihmisistä lörpötteleviä "small talk"-hömpän veistäjiä sosiaalisessa kanssakäymisessään. Se on haaste myös psykoterapialle, joka perustunee enemmän vanhanaikaiseksi käyneeseen keskusteluun.
Crocodile Gena kirjoitti:On pelkkä olettama, totta. Itse olen törmännyt
ainoastaan sellaisiin kritisoijiin, jotka eivät (ole) käy(neet) terapiassa.
A.E:kään ei lehtijutun mukaan käy pitkässä ("oikeassa) terapiassa. Silti, pelkkä olettama.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa