Psykopatologia kirjoitti:Uskontona kristinusko on primitivisempää kuin islam,
Riidankylväjä kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Uskontona kristinusko on primitivisempää kuin islam,
Oletkos koskaan lukenut Koraania tai uutta testamenttia. Luetun perusteella väitän asian olevan toisin päin.
Islam on kehittynyt primitiivisistä arabialaisista pakanauskonnoista, joihin on sotkettu joukkoon juutalaisuutta
ja vähän kristinuskoakin. Esimerkiksi islamin puolikuu-symbooli tulee muinaisesta kuuta palvoneesta pakanauskonnosta.
Mirri kirjoitti:En oikein ymmärtänyt piispan ajatuksia, tai tarkalleen sanottuna en ymmärtänyt ollenkaan. Paitsi sen, että muslimiyhteisöillä valitettavasti on ihan oikeasti huutava pula heidän tarvitsemistaan tiloista. Mutta kristillisen kirkonko pitäisi ratkaista ongelma, ja rientää apuun muka jonkin 'kohtaamisen' nimissä?
Tähänkin asti tiloja on vuokrattu muslimeille, jos muslimiyhteisölle on tullut tosi tarvis; näin ainakin 'meillä päin'... Ja tuleehan tarvetta aina välillä; kuolemaan liittyvät muistotilaisuudet ovat yksi hyvä esimerkki. Myös islamilainen yhteisö haluaa järjestää vainajilleen suremis- ja muistelutilaisuuden, eikä siihen hätään välttämättä löydy tilaa muualta kuin paikalliselta luterilaiselta seurakunnalta. Muslimiyhteisö sitten vuokraa tilan ev.lut. seurakunnalta siinä kuin muutkin muistotilaisuuden järjestäjät.
Mutta että kirkko (hyvää hyvyyttään, vai millaisessa tarkoituksessa?) alkaisi lainata tilojaan toisen uskonnon edustajille; sitä en tajua. Vuokraamisessakin on rajoja; esim. kirkkotilat on pyhitetty kristilliseen käyttöön aivan kuten moskeijat on pyhitetty islamin käyttöön. Kristillinen kirkkotila ja kirkollinen seurakuntasali eivät muuntaudu islamin vaatimusten ja tarpeiden mukaiseksi kokoontumispaikaksi; siinä asiassa raha ei auta. Toivottavasti kirkko ei ikinä tunne olevansa niin köyhä, että kristilliseen käyttöön pyhitettyjen kirkkotilojen pitäisi venyä olemaan monien uskontojen pyhiä paikkoja...
Seurakuntasalit, yms. tilat ovat kirkkotiloihin verrattuina mukautuvampia, mutta että niitä lainattaisiin... Miksi ihmeessä niitä pitäisi lainata toisen uskonnon käyttötarpeisiin? Islam tuskin kuuna päivänä voisi kuvitella tällaista venymistä 'uskontojen kohtaamisen' nimissä; että islamilaisuudessa tarjottaisiin oman uskonnon tarpeisiin tarkoitettuja tiloja kristittyjen käyttöön näiden tilapulan vuoksi.
Tarkemmin ajatellen minä siis oikein hyvin ymmärsin piispan ajatukset, mutten hyväksy niitä. Suorastaan jyrkästi paheksun - etten vallan sanoisi tuomitsevani...
Ei ollenkaan sovi tuollainen törkeä ja vääristelevä lainailu kuin mitä sinä nyt olet tehnyt napattuasi yhden pienen osan pitkästä kirjoituksesta muka omaksi allekirjoitukseksesi. Pyydän sinua poistamaan sen.Crocodile Gena kirjoitti:Mirrillä on ollut niin mirrimäisiä tokaisua, että haluaisin ihan lainata niitä. Sopiiko Mirrille?
Psykopatologia kirjoitti:Tottakai! Läksyinä oli keskikoulun parilla ensimmäisellä
VT:n lukukirja ja sitten UT. Jaksot luettiin ulkoa.
Lukiossa (Ogelissa) tuli kirkkohistoria, ja
opettajana oli lehtori Luukkonen, jonka
suosikki olin.
Mirri kirjoitti:Jos et ihan oikeasti halua vittuilla minulle, kiusata minua, ja vääristellä kirjoitustani, ymmärtäisit poistaa uudenuutukaisesta allekirjoituksestasi edes minun nimimerkkini. Jos yhteen asiaan liittynyt ajatukseni ihastuttaa sinua niin paljon, että haluat toitottaa sitä allekirjoituksenasi tällä foorumilla kaikkialle missä kirjoitat (ja olet kirjoittanut), niin mikäs siinä; mutta sinun pitäisi poistaa siitä minun nimimerkkini, koska minun ajatuksenani kyseinen sitaatti liittyy yhteen ainokaiseen asiaan. Kuten sinä kirjoitukseni lukijana hyvin tiedät.
Crocodile Gena kirjoitti:Olisi pitänyt arvata, että täällä ihmisten huumorintaju ei riitä moiseen. Poistan tämän, pahoittelen Mirri.
Riidankylväjä kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Tottakai! Läksyinä oli keskikoulun parilla ensimmäisellä
VT:n lukukirja ja sitten UT. Jaksot luettiin ulkoa.
Lukiossa (Ogelissa) tuli kirkkohistoria, ja
opettajana oli lehtori Luukkonen, jonka
suosikki olin.
Jaaha. Olit siis opettajan lellipoika?
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tyy ja 4 vierailijaa