Minulla ei ollut mitään annettavaa tälle foorumille

Minulla ei ollut mitään annettavaa tälle foorumille

ViestiKirjoittaja maanvaiva » 16.06.2011 21:53

piste
Viimeksi muokannut maanvaiva päivämäärä 17.06.2011 12:27, muokattu yhteensä 1 kerran
maanvaiva

Re: Leipää vain suomalaisille

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 16.06.2011 22:09

Tämä on sitä EU:n sosiaaliturvaa. Armopaloja jaetaan halukkaille vapaaehtoispohjalta.
Riidankylväjä

Re: Leipää vain suomalaisille

ViestiKirjoittaja Mirri » 17.06.2011 10:43

Jospa arkirealismi sanelee rajat, joiden sisälle eettinen pohdiskelu ei mahdu.

Minä miettisin eettistä puolta pohtiessani sitä, että pystyvätkö köyhät venäläiset ihan oikeasti matkustamaan Suomeen jonottamaan ruokakassia. Toisaalta, jos he ovat Suomessa asuvia köyhiä venäläisiä, silloin varmaan olisi jotakin tietoa heidän asuinpaikastaan Suomessa. Ja vielä; miksi juuri Kotkassa köyhien venäläisten määrä on lisääntynyt niin, että siellä siellä heitä riittää runsaasti ruokajonoon - asuvatko he Kotkan seudulla ja lähellä ruokajakelua, vai vaeltavatko Kotkan ruokajonoon mitenkin kaukaa? Niin tai näin, sitä enemmän rahaa matkustaminen vaatii mitä kauempaa ruokajonoon tullaan.

Sen minäkin uskon, etteivät rikkaat venäläiset sentään tule jonottamaan suomalaista köyhäinapua. Mutta ovatko jonossa seisovat venäläiset Suomen mittapuun mukaan oikeasti ruoka-avun tarvitsijoita; se on toinen asia. Ja mielestäni selvittämisen arvoinen asia, jos Kotkassa vaikuttaa siltä, että venäläiset runsaslukuisena joukkona tekevät ruokajonossa 'valtausta'. Pitäisi voida ilman rasistiksi leimautumista selvittää, onko kyseessä hyväksikäyttö; mielestäni tuo ajatus on realistinen.

Juttu kertoi myös, että leipää kyllä saa matkaan, ruokakassia sen sijaan venäläiselle ei heru ilman Suomen passia. Joten eivät Suomen passia vailla olevat venäläisetkään jonosta ihan tyhjin käsin joudu lähtemään.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/kotka ... 14666.html

Yle uutisoi asian Iltasanomia paremmin:
http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/2011/0 ... 70135.html
Mirri

Paluu Yleistä ja ajankohtaista