Tupajumi#20 kirjoitti:Psykopatologia kirjoitti:Onko tämä jotain rogersilaista terapiaa?
Ei jaksa googlettaa, mitä tarkoitat?
Eliza on eräs englanninkieltä, analysoiva ohjelma, jonka alkuversion Joseph Weizenbaum kehitti jo 1960-luvulla puhtaasti koe- ja hupimielessä. (Olen kirjoittanut Elizasta enemmän Kynässä ja koneessa. )Siitä tuli eräs aikansa suosituimmista tietokonepeleistä. Minulla on tietokoneessani jo versio 5.0, joka on Tom Benderin kehittämä.
Eliza toimii rogersilaisen psykoterapeutin roolissa, koska Carl Rogersin kehittämää terapiatekniikkaa oli niin helppo jäljitellä. Rogersilainen terapeutti toisteli potilaan lauseita ja siten muka rohkaisi tätä jatkamaan puhettaan. Huvittavaa kyllä, tätä tietokone-ohjelmaan kaikkein helpoimmin siirrettävää terapeuttista tekniikkaa Rogers kutsui humanistiseksi psykologiaksi. Mm. Jeffrey Massonilla on ollut yhtä ja toista sanottavaa tämän nimenomaisen terapiamuodon humanistisuudesta.
Terapeutti joka toistelee potilaan lauseita, tuo minun mieleeni lapsuuteni ärsytysleikit.
Paluu Yleistä ja ajankohtaista
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa